Gå til innhold

Tråden om Golfen min

Ranger emnet

kimoajajaj

Anbefalte innlegg

hvis du har mulighet, flytt sidespeilene! noe av det ekleste eg vet på biler e de kjerringspeilene til golf2 (vetsje koffor eg kaller de kjerringspeil, men eg tenker "kjerring" hver gang eg ser de :P )

ellers e bilen din jævli fin, ser fram mot å se den ferdige bilen (hvis du har tenkt å beholde den som den blir når du e ferdig med det du driver på med no)

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for stero tips!

Noen som kan anslå hvor mye det kommer til å koste for "all oppkobling" ? , tenker på noen monster cable signal kabler, koster vell sikkert mye de, rundt en 5-600 tenker jeg?

Men tror dere at den forsterkern driver audiobahnen bra?

Locdog, det er styggere med gamle dører med fremflyttede speil, enn og ha dem slik som dem er. Skal man ha speil fremme, skal man ha nye dører... det er hvertfall min mening.

Nå for tiden har jo nesten alle nye dører, så hvorfor ikke kjøre en annen linje :D (ehm har ikke råd til nye dører)

Projekt rust, hvor skal jeg legge kablene? .

Kan jeg legge signal og batteri på samme side? Gjør ikke at der blir noen fin turbo-lignende surre lyder ;)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

Takk for stero tips!

...

Projekt rust, hvor skal jeg legge kablene? .

Kan jeg legge signal og batteri på samme side? Gjør ikke at der blir noen fin turbo-lignende surre lyder ;)

legg strøm og remote på samme side som batteriet ditt er (førersiden).. så legger du signalkablene på passasjersiden.

kjøp skikkelige signalkabler så slipper du turbosus også.

jordingspunkt er der plent av baki en golf.. bl.annet festet til setebeltet midt i baksetet, setebeltene på sida, etc.. :)

skru av de nederste delene av dashbordet og legg signalkablene så pent som mulig opp til varmevelgeren/cdspelar.. og plusskabelen drar du gjennom torpedoveggen, sørg for å dra den og alle andre kabler gjennom gummiforinger, slik at de ikke gnisser mot stål (=brann, kortslutning etc)

pass også på å gå klar for alle bevegelige deler under dashen.. som styrestaget. strips = goodie.

følg de rutene vw har valgt til ledninger, så er du godt på vei.

husk 10a sikring på strømkablenen til cdspilleren om du skal ha dette.

sikringen på forsterkeren skal monteres så nært forsterkeren som mulig.

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ! :)

Jeg syns jeg har sett at mange har sikringa til forsterkeren helt fremme ved batteriet?.

Hva er remote? styre "ting" til forsterkeren eller?.

Hvordan er det med legging av kablene, løsner jeg teppet i kantene og legger under? Hvor plasseres dem mest gunstig?

Hvor går dem igjennom mellom baksete/baggage rom?

Bra at der er nok med jordings punkter!

Den eneste erfaringa jeg har med legging av kabler , er at jeg la høytaler kabler bak i 205 til søstra mi ;) Det var liksom ikke store utfordringa:)

Denne torpedo veggen som dere prater om ? Hva er det? Et felles hull for ledninger eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er remote? styre "ting" til forsterkeren eller?.

Denne torpedo veggen som dere prater om ? Hva er det? Et felles hull for ledninger eller noe?

Remote'n er en tynn kabel som "sier fra" til forsterkeren at den skal gå på når spilleren blir slått på. Den brukes for å unngå at forsterkerene står på konstant.

Torpedoveggen er den vertikale veggen rett bak motoren, altså skillet mellom kupéen og motorrommet.

Jeg lurer på en ting jeg også, angående stereo; Bør jeg ha separat strømkabel til spiller og forsterkerne som ligger baki bilen? Eller kan den strømkabelen som går helt bak, bare ta turen innom spilleren på veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by projektRUST

legg strøm og remote på samme side som batteriet ditt er (førersiden).. så legger du signalkablene på passasjersiden.

kjøp skikkelige signalkabler så slipper du turbosus også.

jordingspunkt er der plent av baki en golf.. bl.annet festet til setebeltet midt i baksetet, setebeltene på sida, etc.. :)

skru av de nederste delene av dashbordet og legg signalkablene så pent som mulig opp til varmevelgeren/cdspelar.. og plusskabelen drar du gjennom torpedoveggen, sørg for å dra den og alle andre kabler gjennom gummiforinger, slik at de ikke gnisser mot stål (=brann, kortslutning etc)

pass også på å gå klar for alle bevegelige deler under dashen.. som styrestaget. strips = goodie.

følg de rutene vw har valgt til ledninger, så er du godt på vei.

husk 10a sikring på strømkablenen til cdspilleren om du skal ha dette.

sikringen på forsterkeren skal monteres så nært forsterkeren som mulig.

slik at sikringen bryter kretsen i siste liten???

lureste er jo da å plassere sikringen 15 - 30 cm fra batteri da bryter den kretsen mye tidligere en hva den ville ha gjort viss den lå klistra opp i forsterkern baki!

kimo

er ikke alle forsterkere som har remote bass boost! men de fleste har bass boost som justerest på selve forsterkeren. er ganske kjekt å ha et pot-meter montert i dashen slik at du kan justere +- dB på bass boosten etter hvordan musikken er

97 Mercedes E230 Turbo "BRABUS"

X biler : 87 Mercedes 260E 3.0 - 86 Mercedes 190E 2.3 delebil - 85 Mercedes 190E 2.0 - 88 Vw golf gti 16v - 83 golf 1 gti"bilsport" - 84 VW golf 1,6cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringen plasseres ved batteriet, dette er en kortsluttningssikkring. Skjer det noe med kabelen så blir den ikke strømledende helt fram til spilleren (Hva er poenget med sikringen da?), men bryter rett etter batteriet.

Spilleren har egen overbelastningssikring, som står I spilleren. På alle nye spillere såfall..

Audi 90 Quattro, lekebil.

Golf 1988 http://www.dub-dukes.com/r20/

Beetle 1957 Californian-Copper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

Remote'n er en tynn kabel som "sier fra" til forsterkeren at den skal gå på når spilleren blir slått på. Den brukes for å unngå at forsterkerene står på konstant.

Torpedoveggen er den vertikale veggen rett bak motoren, altså skillet mellom kupéen og motorrommet.

Jeg lurer på en ting jeg også, angående stereo; Bør jeg ha separat strømkabel til spiller og forsterkerne som ligger baki bilen? Eller kan den strømkabelen som går helt bak, bare ta turen innom spilleren på veien?

bruk powerblock til å forgreine strømmen i bagasjerummet!

en powerblock med sikringer, that is.

og ad. plassering av hovedsikringen - jeg mener også at den skal plasseres så nært batteriet som mulig!

det er lenge siden jeg har koblet anlegg, satt å tenkte på powerblocken min bake i bagasjerommet.. men det er ikke kun der jeg har sikringer kom jeg på nå.

og kimjajjujauj: når du løsner innstegslistene på golfen så ser du lett hvor du legger kablene.. det er bare å lette litt på teppet, så slenger du det nedi der, bakover i bilen, under festet til setebeltet, videre bak, under/vedsiden av baksetet og inn i bagasjerommet. legg kablene langs kanalene i bilen.

når jeg sier at du drar plusskabelen gjennom torpedoveggen er det den veggen som andre beskrev her.

i torpedoveggen er der allerede mange høl til ledninger, styrestag, gasswire etc.. finn et "ledig" høl med en gummipropp i, stikk hull i denne og kjør strømledningene dine igjennom der.

les mer generelt her:

http://www.mp3car.com/radio/radio.htm

grønn og hvit, hva er jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Locdog, det er styggere med gamle dører med fremflyttede speil, enn og ha dem slik som dem er. Skal man ha speil fremme, skal man ha nye dører... det er hvertfall min mening.

Nå for tiden har jo nesten alle nye dører, så hvorfor ikke kjøre en annen linje :D (ehm har ikke råd til nye dører)[/b]

ok, stemmer vel det du skrev om fremflyttede, har aldri sett det.. men får du råd til dører en gang bør du nesten bytte, siden du alikevel skal svi så mye penger på bilen ;)

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er like enkelt å legge kabler som dere sier:)

Håper bare jeg får solgt den mopeden slik at pengene ordner seg.. :)

Ang. nye dører, så får tiden vise nårtid det blir anskaffet.

Kan dørtrekk fra gamle dører brukes i nye dører? Dørtrekka mine er så fine at jeg nødig vil kvitte meg med dem :rolleyes:

Dørene må jo også lakkeres på et ordentlig vis..

Vi får se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by projektRUST

bruk powerblock til å forgreine strømmen i bagasjerummet!

en powerblock med sikringer, that is.

Det jeg lurte på, var om det er lurt å strekke en strømkabel til spilleren (med sikring) og en annen separat strømkabel til alt som skal være i bagasjerommet. NOen som vet hva som er lurest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider