Gå til innhold

Forsterker (?) skrur seg av når jeg skrur opp volumet..

Ranger emnet

Marvil

Anbefalte innlegg

Hei,

Bilstereo er ikke min sterkeste side, så har et lite problem jeg lurte litt på..

Stereoen består av dette;

Pioneer CD-spiller

Sony Xplod forsterker (ny i sommer)

4stk Sony høyttalere i dørene (nye i sommer)

Ergo ikke noe fantastiske greier, men spiller litt lyd. Av og til vertfall.

Stereoen har en tendens til å skru seg av. Dvs, spilleren fungerer, men forsterkeren skrur seg ikke på. Dette kan skje mens jeg kjører (dvs forsterkeren skrur seg av), eller når jeg starter bilen. Tenkte dette kunne ha noe med enten remotekabelen, eller jordingen.

Så idag mens jeg var ute, så skrudde stereoen seg av når jeg øker volumet. Litt varierende når den skrur seg av, noen ganger sånn midt på treet, noen ganger relativt høyt.

Noen ide om hva som kan være feil..?

Har planer om å gå over kablingen en gang, men ting går litt treigt her.. :P

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok stor mulighet for at den går i protection, mener jeg, det kan komme av dårlig jording, dårlig kontakt +kabel, høytalerkabler/elementer...

men kan jo seff være no annet...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølingen tror jeg skal være i orden, og som du sier, så skjer det også under oppstart..

Har ikke prøvd med annen spiller, men kan jo prøve det.. Men siden det ikke skjer hele tiden, så er det vanskelig å vite om det vil skje noe akkurat den gangen jeg tester med en annen spiller, selv om det er noe feil med min spiller..

Tror ikke det lyser noe protection-lys når den skrur seg av, om dette kan ha noe å si (skal dobbeltsjekke dette)..

Slik henger forsterkeren;

golf_13.jpg

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Vet ikke om det er grunnen, men jeg ser for meg at kjølingen av den forsterkern er omtrent lik null etter litt bruk. Hvis kjølingen er på undersiden vil jo bare luften "presses" mot seteryggen og tilbake inn i forsterkern - noe som vil gjøre at forsterkern din antakelig blir ganske varm under bruk.

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg tror jeg vil anbefale er å skru ut forsterkeren og teste den isolert ifra alt annet. få tak i et 12V batteri, og koble forsterkeren direkte til dette batteriet. sørg for at batteriet er fulladet.

for å skru på forsterkeren bruker du bare en ledning og kobler +12V direkte til REM inngangen.

om forsterkeren fortsatt ikke virker er den mest sannsynelig deffekt.

hvis den fungerer nå, så ville jeg i første omgang prøvd å isolere forsterkeren helt i bilen (ikke skru den i seteryggen osv da disse ofte inneholder metallplater som er jordet), hvis dette ikke fungerer så ville jeg prøvd å koblet en jord-kabel direkte til batteriet, samt dobbeltskjekket + kabelen og byttet sikringen (selv om den ser ok ut, da det kan være dårlig kontakt i den). og for å utelukke at det er noe med REM kabelen fra spilleren koble du bare en liten ledning direkte mellom +12V inngangen og REM.

edit: og selvfølgelig: mål med et ohm meter på elementene for å være sikker på at det ikke er de som forårsaker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider