Gå til innhold

Dumpventil lyd!

Ranger emnet


frankert

Anbefalte innlegg

et anti lag system er et respons system som wrc bilen bruker når man for eks går inn i en sving, da slepper man gassen ikke sant? anti lag systemet forsinker da tenninga og sender bensinen ut i eksos manifolden som da antenner pga varmen og blir på en måte en jet motor som susser turboen opp til max trykk som da gjør at motoren yter masse uten at man har gass. dette gir da en extrem respons ut av svingen! enkelt forklart! hvertfall sånn jeg har forstått det.. genialt system! men krever deler som tåler extrem varme!

helt korrekt, og de spesielle lydene jeg tror dere er ute etter er fra wastegaten som prøver intenst å holde det ladetrykket den er innstilt på, og fra lufta som slår inn og ut av sugesiden på turboen som må forbi FIA restriktorplata..

wrc biler bruker forresten ikke bov pga chatter systemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

reisrk: dump som sender lufta tilbake foran turbo for gjennbruk av luft..! er der for å skåne turboen mot tilbakeslag av lufta bår gasspjeldet stenges!

BOV= blow off,dump ventil og dumpvalve er akkurat det samme!

Pop off= er en ventil som sitter på eksossida, ble brukt på f eks gamle formel 1 biler for å forhindre at andre ladet mere trykk en ande! ( det vil si at pop off er så å si det samme som en wastegate) håper dette hjalp!

 

Ok Rønningen, trur eg fekk eit svar der ja. :)

- 96' Nissan Primera 2.0 LX

- 90' Audi 200 TQ 20 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kvittre lyden som f.eks pedern-supran på gatebil har har ingen ting med dumpventil og gjøre.er ikke dumpene som lager den lyden.er som sagt før i tråden mot-trykk som går tilbake mot skovlene i turboen.er vell litt ladetrykk og åpent filter eller stor turbo som gjør at du får frem lyden.har en kompis med en volvo v70 r awd og han har turbo xs rfl ventil.han har shimset den med alle som fulgte med + at han kjøpte noen ekstra slik at den skulle bli strammere.han får kvittrelyden før dumpen åpner :) er hærlig!

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå veit ikke jeg om pedern har dump eller ikke! men du kan faktisk få dumper som lager den kvitre lyden! f eks Hks ssqv tror jeg! men kan ikke måles opp mot den lyden som kommer av at lyden blir slisset opp av impellern på turboen! :D

hehe.tror det ikke før jeg får hørt det.

 

hks ssqv lager vanlig dump lyd og det hører du godt her: http://www.935motorsports.com/media05/hksSSBOV.mp3

 

hvis du ikke tror meg så sjekk denne siden :)

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer jo helt ann på hvor stram den er det! om det ikke er akkurat den så er det andre som lager kviter lyd!

jaja...har du dumpen stram kan du få kvittre lyd av alle ventilene stort sett...men hvis noen kan legge ut bilde og info om en ventil som lager kvittrelyd så blir jeg glad :)

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du si jo sjøl at man kan få kvitre lyd i nesten alle så da trenger vel ikke jge finne no info om det.. hvertfall det jeg har hørt å lest, er at man kan få dump til å kvitre vis den er stram! må vel væra en dobblet stempla dump da! å den hks ssqv dumpen mener jeg lager en kvitre lyd vis den er stram.. men vis jeg tar feil så tar jeg vel feil..

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du si jo sjøl at man kan få kvitre lyd i nesten alle så da trenger vel ikke jge finne no info om det.. hvertfall det jeg har hørt å lest, er at man kan få dump til å kvitre vis den er stram! må vel væra en dobblet stempla dump da! å den hks ssqv dumpen mener jeg lager en kvitre lyd vis den er stram.. men vis jeg tar feil så tar jeg vel feil..

var ikke slik jeg mente...når man strammer dumpen må man ha mere turtall for at den skal dumpe(mere trykk)når man går av gassen på turtall før den slipper ut holdes lufta inne og går mot turbo,man får da kvittrelyd...hvis denne lyden hadde kommer fra dumpen er jeg spent på hvorfor kvittre lyden og dumplyden kan være på samme tid på en kompis sin v70r awd med RFL ventil.jo det er fordi dumpen lager pyssssjjjj lyd og mottrykket på turbo laget kvittrelyd :)

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er fullt klarover at man for den kvitre lyden når trykket slår tilbake å slisses opp av impelleren på turboen! men jeg mener det at man å kan få en type kvitre lyd bare ved hjelp av dumpen! men har ikke no bevis for det! til og med min helt vanlige cosworth dump lager en slags flapre lyd, fordi den er 2 stempla!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resirk dumpen sender vel ikke luften tilbake før turbo?

Den sender luften til innsug for og kompensere lufta, da lufta som dumpes blir målt av LMM eller MAP sensor. For og ikke få soting og unødig bruk av bensin.

Så vidt jeg har skjønt?

 

Du returnerer ikke inn i innsuget, det vil jo bli omtrent som å ikke slippe gassen.

Har man LMM så retunerer man inn ETTER måleren, men FØR turboen. Måleren sitter jo før turboen.

Har man MAP så er det samme faen siden den måler vakuumet/trykket etter gasspjeldet, men det naturlige er å returnere inn før turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår