Gå til innhold

Anti turbolag systemet på WRC bilene.

Ranger emnet


mOMOe

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sett så utroli mange rare synspunkter på anti turbolag systemet i wrc bilene her inne på forumet at nå tenkte jeg at jeg skulle prøve å klarne litt opp i det med denne posten..

 

På en vanlig turbobil mister man farten på løpehjulene i turboen når man ikke har noe gasspådrag. Og når man da gir gass igjen oppstår ett turbolag pga at turboen må spooles opp igjen (få fart på løpehjulet) før den klarer å bygge trykk.

 

På wrc bilene har man et anti turbolag system (chatter).

Det fugerer slik at når man slipper gassen og dermed lukker gasspjeldet, forsinkes tenninga (30-40 grader).

Dette resulterer i at uantent bensin går gjennom sylinderene og ut i grenrøret hvor det antenner pga varmen i grenrøret.

Men for å få dette til å antenne trengs det også luft for at ikke blandingen skal være for "feit". Denne luften kommer enten inn i grenrøret via et trykkrør fra turboen og bypass motoren, eller at gasspjeldet ikke lukker helt igjen. Disse eksplosjonene i grenrøret spooler da opp turboen imens man ikke har noe gasspådrag på motoren.

Dermed opprettholdes trykket etter kompressorhuset på turboen og man unngår turbolag ved neste gasspådrag.

 

De spesielle lydene som oppstår, kommer fra luften som går forbi restriktoren i innsuget på turboen.

Også alle ettertenningene systemet skaper da..

 

Restriktoren er rett å slett bare en trakt på maks 34mm indre Ø i innsuget på turboen, som hindrer at det skal klare å komme inn mer luft enn hva en 2 liters motor trenger for å produsere ca 300hk.

 

Systemet er en hard påkjenning på både turbo og eksos grunnet ekstremt høye temperaturer og trykksvingninger, og må ikke brukes på vanlige turbobiler.

 

Pga dette systemet brukes ikke BOV (blow off valve), som ville ødelagt for systemet ved å slippe lufta rett ut til friluft igjen.

 

Da håper det skapet litt bedre forståelse for anti turbolag systemet på wrc bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis man lukker gass spjeldet... hvordan får motoren nok luft til å produsere turbotrykk???

 

Må vel være bruk av throttlekicker eller bypass av luft no sted??

 

Eller fant du ikkeno om det der du leste dette haha...

 

Dessuten.. det med "forsinket" tenning.. da mener du sikkert at tenningen settes til 10-20grader etter øvredødpnkt... slik at forbrenningen skjer med eksosventilen åpen... som igjen gjør at forbrenningen kommer såpass sent at den skjer i turboen....

 

Det er faktisk det som får turboen til å spinne... samt mye mengde bensin selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett så utroli mange rare synspunkter på anti turbolag systemet i wrc bilene her inne på forumet at nå tenkte jeg at jeg skulle klarne litt opp i det med denne posten..

 

På en vanlig turbobil mister man farten på løpehjulene i turboen når man ikke har noe gasspådrag. Og når man da gir gass igjen oppstår ett turbolag pga at turboen må spooles opp igjen (få fart på løpehjulet) før den klarer å bygge trykk.

 

På wrc bilene har man et anti turbolag system (chatter).

Det fugerer slik at når man slipper gassen og dermed lukker gasspjeldet, forsinkes tenninga.

Dette resulterer i at uantent bensin går gjennom sylinderene og ut i grenrøret hvor det antenner pga varmen, og dermed skaper en ”jetmotor” effekt som spooler opp turboen imens man ikke har noe gasspådrag på motoren.

Dermed opprettholdes trykket etter kompressorhuset på turboen og man unngår turbolag ved neste gasspådrag.

 

De spesielle lydene som oppstår, kommer fra wastegaten som prøver å holde ønsket turbotrykk, og fra luften som går forbi restriktorplaten i innsuget på turboen.

 

Restriktorplaten er rett å slett bare en plate på 34mm Ø som hindrer at det skal klare å komme mer luft enn hva en 300hk motor trenger, inn til turboen og dermed inn i motoren.

Pga dette brukes ikke BOV (blow off valve), som ville ødelagt for systemet ved å slippe lufta rett ut til friluft igjen.

 

Da håper det skapet litt bedre forståelse for anti turbolag systemet på wrc bilene.

 

Veldig bra at en "ekspert" skal klarne opp i dette...

På wrc bilene har man et anti turbolag system (chatter).

Chatter? er ikke pga als systemet du får denne lyden, det er bare å fjerne dumpventilen på hvilkensomhelst turbomotor det..

Og bruker wrc bilene idag als? trodde de fleste av de brukte egr systemet jeg da det ikke bråker i nærheten så mye som als.

 

De spesielle lydene som oppstår, kommer fra wastegaten som prøver å holde ønsket turbotrykk, og fra luften som går forbi restriktorplaten i innsuget på turboen.

Hæ?? stemmer vel det siste du skriver der.

 

Restriktorplaten er rett å slett bare en plate på 34mm Ø som hindrer at det skal klare å komme mer luft enn hva en 300hk motor trenger, inn til turboen og dermed inn i motoren.

Er vel ikke akkurat derfor rally bilene har restriktor?

 

Pga dette brukes ikke BOV (blow off valve), som ville ødelagt for systemet ved å slippe lufta rett ut til friluft igjen.

Pga restriktoren brukes ikke dumpventil??

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å jøsses. har vel aldri påstått at jeg var noe ekspert akkurat men.

systemet kalles chatter pga lyden, men seff får man noe liknende hvis man fjerner bov'n.. impellerene på skovlehjulet vil jo da kutte opp lyden på vei tilbake og ut sugesiden på kompressorhuset.. men det er jo bare tett å gjøre med mindre man har tenningsforsinkinga. det vil jo da bare bremse løpehjulet...

motoren får faktisk ikke nok luft pga gasspjeldet er lukket, og derfor blir det for feit blanding til at gnisten fra tennpluggen klarer å antenne det. derfor oppstår denne "jetmotor" effekten istede pga varmeutvidelsen av bensingassen i grenrøret og turboen. selve antenningen kan skje videre ut i eksosen.. dvs de ettertenningenen som det er greit mye av idet en wrc bil slipper gasspådraget..

og ja, fleste wrc bilene har gått over til egr istede, men var jo ikke helt det jeg ville få frem men denne posten..

og det med restriktorplata, hvorfor skulle de ellers ha den??

ganske sikker på at det er effektbegrensninger fra FIA..

og nei, bov blir ikke brukt pga bov'n ville jo bare blåst unna lufttrykket man ønsker å holde oppe med als'n. ikke pga restriktoren i seg selv...

sånn, håper det var forklaring god nok.. :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Celica Gt Four WRC utgave 1994 mod st205, og innimellom kommer det olje ut av BOV, samt når jeg bytte plugger i går så jeg det var litt olje i slangen fra turboen til intercooleren! er det uvanlig, første turbobilen jeg har og det virket som dere hadde peiling på det dere snakket om? noen som kan komme med en hjelpende hånd??

Toyota Celica GtFour WRC TRD Edition nr:2191 av 2500 produserte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Celica Gt Four WRC utgave 1994 mod st205, og innimellom kommer det olje ut av BOV, samt når jeg bytte plugger i går så jeg det var litt olje i slangen fra turboen til intercooleren! er det uvanlig, første turbobilen jeg har og det virket som dere hadde peiling på det dere snakket om? noen som kan komme med en hjelpende hånd??

 

Høres ut som gåen turbo.

Lekker olje fra turboen og inn i innsug siden.

 

 

og det med restriktorplata, hvorfor skulle de ellers ha den??

Det har du rett i, bare jeg som leste det du skreiv litt feil.

 

motoren får faktisk ikke nok luft pga gasspjeldet er lukket, og derfor blir det for feit blanding til at gnisten fra tennpluggen klarer å antenne det.

hvorfor trenger man da å forskyve tenninga?

Når du har respons har du enten en egen luftventil eller så åpnes tomgangsmotoren for at motoren skal få riktig blandingsforhold selv med gasspjeldet lukket.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du hvor jeg kan sende den inn da??

GIK Turbo AS - TLF 32 76 70 00

Der koster det nesten 10.000,- for bytteturbo, Toyota CT26 (9400,- i følge deres nye bytteturbo katalog)

 

Kanskje ikke dumt å heller anskaffe en annen type, litt større i stedet?

2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI

1998 Ford Mondeo 2.0 16v

1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan

1992 Honda Prelude 2.0 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår