Gå til innhold

Forbruk DDIS 06 / XL7 og andre forskjeller

Ranger emnet


helgaairhead

Anbefalte innlegg

Har en DDIS -06 som er min andre VT på to år. I den forbindelse driver jeg å sammen ligner begge bilene, (det blir bare slik) og merker at det er store forskjeller i forbruk ute å går. Den siste modellen VT med konstant trekk på hjulene bruker vesentlig mer en den gamle typen der jeg stort sett kjørte med bakhjulene innkoblet. Nå har jeg et forbruk på 1.0 -1.1 liter pr 10 km. Hva er deres erfaring?. En annen ting, har tre VT i familien og der klages det på stopp lengder. Den gamle typen har vesentlig lengre stopplengde en den nye, samt at når jeg sammenligner begge typene med Ignis SUV, så faller begge VT igjennom så det spruter. Vi har prøvd fire fem forskjellige dekktyper,- men jentene klager på lang bremselengde og påfølgende usikkerhet under bruk av kjøretøyet. Jeg opplever selv at ABS'n jobber hardere på den nye VT og derfor "virker" bedre.

Noen som har en løsning på dette eller er dette noe en må leve med?.

Jeg opplever også den nye VT som sporete i forhold til den gamle. Igjen er det bytte av dekk som kansje kan være løsningen, kansje?. Noen som har erfaring?. Det foretaes forstillings kontroll på alle nye biler før de leveres ut til kunde og målebrevet ligger sammen med vognkortet. Så dette er ikke feilen.

Ellers så er vel bilen såpass ny at det ikke er kommet noen "feil" med denne modellen enda .Er det noen som har hatt problem med bilen eller kjenner til noen feil der utbedringen er kjent?. Her er forresten en side som er ganske dekkende for våres modeller.http://www.suzuki-forums.com/f13-suzuki-vitara-grand-vitara-xl-7-forum-2-0-2-7l-engine.htm

Håper på noen innlegg.

 

Helgaairhed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen som ny bruker og gratulerer med valg av bil :thumb

 

så er dette snakk om diesel utgaven?

 

i såfall er 1-1,1L mye, min 99mod 2,0TD ligger på rundt 0,8 ved "normal" kjøring.

 

prata med en som har 04/05mod XL7 diesel, eier hevdet at denne brukte 0,65L pr.mil etter chiptuning.

 

de originale dekkene på disse bilene kan du få billig av meg, mine 235/60-16 sommerdekk er vonde å kjøre med.

skal handle nye snart, bare vi kommer oss igjennom regnings bunken.

vinterdekkene er 195/ettellerannet-16 mye bedre å kjøre med.

men kan ikke akkurat klage på stopplengder?

 

som du sikkert ser er det "relativt" lite trafikk på susuki sidene her, men det er mer aktivitet på http://www.offroad.no

selv om dette er en ganske ny bil trur jeg det er flere brukere på det forumet med vitara.

http://www.tristania.com

 

har du diesel bil? sjekk ut:

http://www.chiptuning.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører du bilen veldig hardt?

 

etter at jeg chippa bilen var jeg oppe i 0,93L, men da var det MYE hard gassing. :drive2

 

siden bilen er ny er det sikkert unødvendig å spørre om luftfilteret er tett :cool:

jeg byttet til K&N filter, da ble bilen ørlite granne sprekere.

http://www.tristania.com

 

har du diesel bil? sjekk ut:

http://www.chiptuning.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

Bilen det gjelder er av den "nye" typen, 1.9 liters motor med 129 hk.

Jeg hadde en VT Sport i chippet utgave før og der lå forbruket rundt 0.75 ved pen landeveiskjøring og uten 4x4 innkoblet.

 

Nå har det seg slik at på disse andre modellene så er det umulig å koble ut fire trekken, den er med andre ord konstant innkoblet. At dette har noe å si for forbruket vil jeg tro da motoren drar på mer uten mulighet til å koble inn fri-nav.

Den oppfører seg også vesentlig anderledes en den andre typen VT, er mer tight og stiv noe som igjen kommer av konstant trekk.

Jeg har ikke chippet opp denne, da jeg mer eller mindre opplever motoren som sterk nok. Vet at forbruket pleier å gå ned en anelse, da jeg har hatt tre dieselbiler med chip. Jeg bruker også magnet på drivstoff slangen, noe som etter nitidig prøving har vist seg å gi bedre brennstoff økonomi samt mindre utslepp og høyere avgass temperaturer. På min 7.3 l V8 gikk forbruket ned fra stabile 1.2 på fin langkjøring til rett i overkant av 1 liter pr mil. At andre her klarer å kjøre VT ned mot 0.65 kun med chip, ... vel vel.... Jeg pleier å bytte eksos og filter samtidig som jeg har byttet chip for deretter måle med magnet fra Ecoflow montert. Da har nedgangen vært størrelsesorden 18-29 %. Størst på V8 motoren selvfølgelig.

Bruker også magnet på sykkelen og der er forskjellen 0.50 med og 0.60 uten. Var akkurat 5 mnd i Australia og kjørte mer en 36.000 km så jeg fikk god anledning til sjekke forbruket. Magnet virker faktisk, tro det eller ei.

 

Når det gjelder filter, er jeg i utgangspunket skeptisk til slike filtre som KN, dette fordi de er beregnet til race og ikke til gate der man faktisk opplever at de blir smekkfulle av dritt. De filtrerer også dårlig når oljen begynner å tørke ut, samt at man skal være ganske så nøye med å rengjøre de og holde de "friske" med olje. Hvor mange har rengjørings settet med ekstra filterolje hjemme og bruker det regelmessig?. Greit at motoren skal puste men jeg heller til et grovere eksosanlegg slik at en blir kvitt sakene.

Forresten det finnes et filter av bomull-type der man i tillegg bruker en tykk foam på toppen. Da vil mesteparten av ulumskhetene bli liggende der. Har du holdt filteret opp mot lyset og sett, det kan skremme hvem som helst. Ikke mye bomull der i gården. Vær nøye med renhold og etter olje regelmessig.

 

Dekkene er sorgen, helt enig. Der jeg kjøper bilen kan vi velge hvilke type og dim vi vil ha. Bilforhandleren er skjønt enig i at de originale er for brede.Jeg kjører nå på original bredde på vinterdekk, men kommer til å gå ned på sommerdekkene. Håper jeg blir kvitt litt sporing da.

 

Så vil jeg si at den forrige VT 2.0 TD somj eg hadde et drøyt år løsnet jeg ikke en skrue. Helt feilfri. Hadde kun vanlig service. Akkurat slik en VT skal være.

 

Når man sammenligner biltyper på dene måten jeg har gjort, vil jeg si at begge har sine fordeler og ulemper. Jeg var så fornøyd med den andre at jeg faktisk kunne tenkt med en XL7 med den nye GV motoren i. Original er 2.0 dieselen for sløv.

 

Takker for innspill og linker. Bra at en kan treffes og diskutere litt om diverse temaer.

 

Den som ikke går inn i en diskusjon med et åpent sinn og tar med seg erfaring ut igjen, er og forblir en fattig mann.

 

Helge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har pleid å montere magneten så nærme dieselpumpen eller så nærme det går før rørene forgreienes ut til respektive dyser. Da blir det gjerne dieselpumpen som blir siste stoppested.

Sjekk ut litt mer om magnet bruk, fordi den kan utmerket brukes på bensinmotorer noe det også reklameres med.

 

Ellers begynner jeg å se slitasje merker i skinnet på sitteputen. Regner med at dette vil vise seg på andre VT'r også. Følg litt med karer. Er dette noe som andre også finner er det klart en reklamasjonssak , foresten det er det uansett. :knob:

 

Så er det en "lippe" av kassoriet foran begge bakhjul som ligger utsatt til for sprut ol. Dette kommer til å bli en rustfelle av dimensjoner da sand og vann fra bakhjulene vasker vekk understellbehandling/rustbeskyttelse med påfølgende angrep. Om noen ønsker kan jeg sende bilder av nevnte sted.

 

Helge:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det reklamereres litt for chip trimming. Hadde en liten prat med forhandleren her i dag og der opplyste de at det hadde vært innom en kunde som hadde chippet opp den nye VT DDIS til 170 hk. De hadde også prøvd den og det var skikkelig skyv når de la pedalen i bunn.

Jeg chippet opp min forrige Grand VT Sport, den kommer vel originalt med noe sånn som 109 hk, og havnet på nærmere 130. Det var helt nødvendig da jeg drar litt henger. Men den nye har jeg ikke gjort det på enda, opplever den som nesten ok. Noen av dere som har noen erfaring med chipping av den nye DDIS motoren?.

 

Her er linken til magnetene jeg bruker, for de som kunne tenke seg å lese litt om hva magnetisme gjør med drivstoff.

 

http://www.ecomagnets.com/

http://www.anima-naturmedisin.no/produkter/ecoflow.htm

 

 

Lykke til

 

Helge :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du.

Joda, det kan jeg. Men saken er at jeg syes nesten det drar godt nok.

Jeg aventer litt til den lokale forhandleren har fått en løsning på dette.

Vil gjerne ha en oppgradering som ikke er for bøs.

Litt dumt at det er bare deg og meg her, fordi det er jo en haug av brukere med slike biler og det er ikke for mange forum som går i norsk.

Jeg er endel inne på utenlandske men der har de ikke DDIS eller diesel motoren i det hele tatt.

Får håpe det kommer noen etterhvert.

 

Er det diesel utgaven du har?

 

Får gi den lokale forhenadleren et lite tips., kansje...

 

 

Helge::tannløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Noen flere som har prøvd seg med chip på den "nye" DDIS utgaven enda?.

 

Helge :-)

 

er nok bare du og jeg som leser i vitara forumet...:spin

 

og: ja, jeg kjører en 99 diesel.

 

ta en telefon til DTE-systems du, han kan sikkert hjelpe deg med mer hk.:naaaws

 

men hevesett og andre godsaker kan du nok desverre se langt etter :-(

:redxpoke

http://www.tristania.com

 

har du diesel bil? sjekk ut:

http://www.chiptuning.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Det foretaes forstillings kontroll på alle nye biler før de leveres ut til kunde og målebrevet ligger sammen med vognkortet.

Hei, jobber på bla. Suzuki verksted, har tatt flere tekniske klargjøringer på ny biler, også Vitara, XL7 osv osv.. Men vi tar ikke forstillingskontroller gitt.. Vi går over å sjekker allt ja, men ikke dette.. Hmm

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår