Gå til innhold

Hjelp en som er ny innen modellbygging

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Når jeg lakker karroseriet pleier jeg å gjøre følgende:

1. Puss ned karroseriet med fint sandpapir. Begynn med 600, så 800, så 1000, avslutt gjerne med 1200 for strøken finish.

2. Vask bilen i zalo og vann, for å skylle av alt pussestøv. Zaloen fjerner også statisk elektrisitet så bilen ikke tiltrekker seg så mye støv. Tørk den forsiktig så mye som mulig, hvis ikke blir det tørkeflekker.

3. Putt karroseriet i en plastboks med lokk som er stort nok for hele karroseriet, ha lokket på en gløtt for lufting. Hvis ikke tørker den aldri. La den stå i noen timer, i romtemperatur.

4. Så er det tid for grunning. Legg gjerne to - tre strøk med grunning. Først enkle støvlag så et siste skikkelige strøk så det dekker godt. La stå 4 - 5 dager.

5. Så er det tid for lakkering. Finn et egnet sted, og ha gjerne bilen på et slags stativ. Det kan være en melkekartong f.eks. (Fyll gjerne vann i den så den ikke velter så lett).

Så legger vi 4 strøk med lakk i følgende rekkefølge:

- Første strøket, ha god avstand til bilen. Beveg sprayboksen fort frem og tilbake. Strøket skal IKKE dekke bilen. Et såkalt "Mist coat", som betyr noe som "Støvlag". La stå i 10 minutter (Gjerne tilbake i plastboksen så det ikke fester seg noe i lakken).

- Andre strøket, gjenta første sted. Det skal begynne å dekke så vidt nå. Men ikke 100%. La stå i 10 minutter.

- Tredje strøket, her beveger du sprayboksen noe saktere og noe nærmere, for det er et såkalt "Wet coat". Her skal du se lakken legger seg jevnt og godt og blir skikkelig blank. La stå i 10 minutter.

- Fjerde strøket, gjenta steg 3. Nå skal det være godt med lakk på bilen.

6. Putt bilen tilbake i plastboksen, fortsatt med lokket på en gløtt. La bilen stå i 24 timer minimum på et varmt sted (Romteperatur ++)

Nå kan du evt. ha på klarlakk om ønskelig. Gjenta da lakkstegene. Du ser gjerne dårligere at klarlakken legger seg, så vær forsiktig. Har du for mye kan lakken under begynne å renne også hvis det legger seg i groper og sånt.

Hvis du lakker smådeler med vanlig akryllakk (Enten med pensel eller airbrush) pleier det å tørke rimelig fort. Men når det er så tørt at du kan ta på det, vent enda en stund (Par timer). Limet løser opp lakken igjen hvis det ikke har tørka skikkelig. Og da blir det bare gris og aldri pent.

Matt lakk tørker veldig fort (15 min, pluss litt ventetid).

Limet tørker på rundt 30 min. vil jeg anta. La det tørke godt, hvis ikke er det bare seigt, delene detter fra hverandre, alt blir bare gris.

Bra at du tar deg god tid :)

Bilen er skikkelig tøff... du må hive ut bilder underveis da.

Se gjerne mitt Calsonic Skyline prosjekt for fler tips og triks.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider