Gå til innhold

Hva trengs for glassfiberstøping?

Ranger emnet

SunnyGTi2.0

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg hadde tenkt å lage øyelokk til bilen for noen helger siden, men når jeg kom ned på biltema så hadde de jo ca 1000 forskjellige glassfiberting..

Det jeg lurer på er om det er best å bruke strie og smøre på polyester på den, og deretter filler, eller om jeg skal bruke polyester som allerede er blandet med glassfibertråder og skippe hele strien?

Noen som har laget deler selv av glassfiber, og vet hva som er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kos om du gadd poste de bildene ja..

Jeg hadde egentlig mest lyst til å snekre hele greia selv, av glassfiber, og ikke bare bøye til no plexi. Tror det ville blitt vanskelig å få rett form på det.. (er ikke akkurat rette linjer ..)

En annen ting er at hvis jeg lager det av glassfiber, kan jeg slenge på noen festehull og. Dette går ikke med plexitingen fordi de nærmeste skruene er sikkert 5cm borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

Jeg hadde tenkt å lage øyelokk til bilen for noen helger siden, men når jeg kom ned på biltema så hadde de jo ca 1000 forskjellige glassfiberting..

Alternativet hvis du syns det er for mye knot å lage selv:

ogonlnissc1sy.jpg

645kr i sverige. ;)

Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln -

ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å støpe i glassfiber trenger du:

Glassfibermatte.

Polyester uten annet i.

Herder.

Slippmiddel.

Det blir altfor mye jobb å lage noe slikt småtteri i glassfiber. Du må jo lage en form først også, som du støper øyelokkene inni etterpå, siden glassfiberen alltid har en vrang og en rett side.

Å bare smøre glassfiberen utenpå lykten, la det stivne og deretter skjære øyelokket ut fra den biten anbefales ikke. Da har du jo vrangsiden på biten utover og du må pøse på med sparkel og dritt for å få overflaten slett. Du vil i tillegg ende opp med et øyelokk som er altfor tykt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider