VCE Skrevet Mars 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2006 hvis man ikke vet hva man driver på med, så er det man kan tjene mest på, er å ta av kantene på eksosmanifoilen om den ikke passer helt til toppen din. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 Det finnes bra (engelske) bøker om porting av topper. De jeg kjenner til konsentrer seg mest om amerikanske V-åttere, men prinsippene er jo like. Anbefaler sterkt at du kjøper ei sånn bok først og setter deg litt inn i saker og ting. Automobilia bokhandel i Oslo har helt sikkert slikt på lager. Dersom du bare kjører på uten å ha peiling vet du jo ikke hva du gjorde feil dersom resultatet blir dårlig og heller ikke hva du gjorde riktig om resultatet blir bra. Da ender du jo opp med å ha lært ingenting av det. Les mer om porting for hjemme mekkere og utstyret du trenger her: http://www.sa-motorsports.com/diyport.shtm Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 noen som vet hva slags verktøy som bli brukt når man porter topp? virker for meg som det er en slags pinne fres? Går jo oftes greit om du har en topp å ødelegge først, så du veit hvor mye man kan ta frese bort. Når det kommer til polering så er det stor forskjell på amerikanere gjør, og hva som gir best effekt. På en forgassermotor skal ikke kanalene være helt glatt polerte, da man mister forstøvnings effekten. Mens på en innsprut motor hvor dysene forstøver bensinen såpass godt at man kan ha helt glattpolerte innsugskanaler for å øke flowen. (min barndoms lærdom) Å begynne å frese ut store mengeder masse av toppen er ikke så lurt for en som ikke har gjort det før og veit hva han driver med. Da man kan frese seg rimelig nærme olje/vannkanaler, bolthull osv. Dette kan svekke toppen din. Men det beste er å frese bort skarpe kanter, og sørge for at luft/bensin blandinga har lettest mulig vei å gå. Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joppa Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 kjempe store kanaler er ikke kluet, da mister luft/bensin farta. er ingen ekspert på dette men har også hørt om topper som fungerer bra men har dårlig flow. det er vitenskap på høyt plan dette :D men det mange gjør er jo å slipe på ventil styringene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mars 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 ikke for å være frekk rønningen men vet du ikke hva slags verktøy du skal bruke engang er dette noe du bør holde deg unna visste jo faktisk hva slags verktøy man bruker! men visste ikke helt akkurat hvilken type fres f eks! om kuleforma,flamme forma eller drope forma som er best! å man lærer aldri noe vis man aldri prøver! en gang må være den første uansett! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mars 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 Du har nok flaks om det blir noe bedre i hele tatt, mest sannsynlig får motoren dårligere fyllningsgrad enn originalt, og uten å ha dette avstemt kan du ende med å flytte momentet (tune det) lenger unna alle andre parametere, så resultatet blir dårligere.. Det du derimot kan gjøre er å polere, dette for å såvidt slette ut store ugjevnheter. Porting er heller ingen vits å drive med så sant man ikke kan backe dette opp med flowtall, for jeg regner med du ikke har noen flowbenk. nå er detta også til en turbo bil da! å fyllingsgraden blir vel heller større?!? det er jo ikke akkurat no seriøs trimming detta da! er bare for å prøve ut litt! en gang må være den første! å alle kan se hva som gir en bedre flow! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mars 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 nei er klar over et det ikke lønner seg å ta mye pga svekkelse av toppen og at stort er ikke alltid best! er klar over alt detta! jeg hadde bare tenkt til å prøve ut litt for moro skyld, ekke no seriøs trimming detta her, så det er sakt! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 Er bare en måte å lære på folkens, prøvd meg n gang jeg, endte med at forgasseren rant over så tok slegga..., fikk ikke start på den stygge opærn Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mars 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 godt dt er fler som skjønne hva jeg vil fram til! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 nå er detta også til en turbo bil da! å fyllingsgraden blir vel heller større?!? det er jo ikke akkurat no seriøs trimming detta da! er bare for å prøve ut litt! en gang må være den første! å alle kan se hva som gir en bedre flow! Hvorfor skulle fyllningsgraden bli heller større med porting? Ikke for å være frekk, men skal du gjøre det på den måten veit du absolutt ingen ting om VE blir større eller mindre med det du gjør! Kjenner til eksempler med over 10% større effektuttak bare ved å forminste arealet på porten (hastigheten økes), og VE forbedres. En annen vanlig misforståelse om VE er at 100% er maks, det er det derimot ikke (snakker ikke om teknisk overlading med kompressor eller turbo), hvor all VE over 100% blir en overladingseffekt ved hjelp av vinkelen på ventiler/seter og mye med farten i porten! Og det er over 100% du kan begynne å snakke om bra tuning. Alle kan se hva som gir en bedre flow? Da må du ha en flowbenk da. For det er andre parametere som spiller inn om du skal testkjøre motoren i bil, hvordan tuninga av innsuget, kamaksel og grenrør passer med din nye tuning av topp. For det kan faktisk hende at den blir gående verre fordi det blir bedre tunet til resten av motoren, mens faktumet er at toppen kan faktisk bli dårligere slik optimalt sett allikevel. Og det finner du aldri ut uten flowbenk da. Og så er det ganske mange andre faktorer som spiller inn, for det er jo forskjell på flowbenkdata, og pulser igjennom et plenumkammer mens motoren går.. Det er ingen vits å prøve å porte noe uten å ha mye teori bak dette før man i hele tatt prøver. Så ta å les om dette et par mnd, kjøp deg en trimkam i stedet imens, og tenk da om det er noen vits å prøve seg.. :) Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mars 15, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 unnskyld meg for at jeg ikke veit alt da! derfor jeg spør kanskje!! du så vel kanskje at det sto et ? bak det med fyllingsgrad!! jeg har tenkt til å gjør det bare for å Prøve å porte! har ikke sakt at det blir no bedre eller no sånt! ville bare prøve det ut! hadde jeg meint no seriøs trimming så ville jeg så klart lest å studert mye mer om det! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 Det er vel like greit å lære seg det ordentlig, ellers er det bare bortkastet tid å jobbe med, tror jeg! Polere går jo alltids an, det er jo noe du kan prøve deg på selv, men å forvente noe merkbart er ikke sikkert er så realistisk. Og siden du mente det som et spørsmål så kan jeg svare på det, fyllningsgraden er den vi ønsker å øke ja, og den blir øket ved riktig porting, mens ved feil porting kan den gå nedover. Det er også den faktoren med turtallet og hvilket turtall alt annet er tunet inn til, for dette bør jo heller ikke avvike. Les http://mototuneusa.com/think_fast_intake_porting.htm så kanskje du lærer mer (det er flere deler). For du vil sikkert ha noe utbytte av det du driver med både i kunnskaper og effekt, så det er like greit å gjøre en research på det først. Mente ikke å være spydig mot deg da. Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joppa Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 syns det er morro når folk prøver selv, det er igrunn det viktigste med denne hobbyen syns jeg, å være ivrig er bra. les litt rundt det først, så prøver du å porte, blir ikkeno værre en at bilen går dårligere ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TMB Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 Hørte jeg turbo?? hehe Mitt råd for å øke fyllingsgraden, er å få en kam med lang åpningstid på innsugsventilene. Det vil hjelpe markant. Fjern ugjenvheter, og poler innsugskanalene fine og glatte. Gode dyser og litt ladetrykk gjør resten!!! Siter En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 Hvordan er det overgangene mellom eksosmanifoil, topp og innsug skal være for å ordne best flow? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.