Gå til innhold

Porting!

Ranger emnet


-Rønningen-

Anbefalte innlegg

Sveina: takk! har ikke forventa å merke no spes til forbedring! var mest meint som en prøve.. men kan jo alltids lese litt om det også! så kanskje det vil bli merkbart! (tviler):P

 

Joppa: jora det er akkurat det jeg synes også!

 

TMB: kam for vi vente med til det blir et ordentlig prosjekt! men ska hvertfall fjerne alle ujevnheter osv..

 

Axxept: ska vel gå kant i kant for å gi mest flow! rett meg vis jeg tar feil!

"Vorsprung Durch Technik"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan er det overgangene mellom eksosmanifoil, topp og innsug skal være for å ordne best flow?

Av det jeg har LEST bør innsugsportene matches med innsuget, men eksosmanifolden bør/skal være et hakk større med et "trappetrinn" på veg ut. Dette for at eksosgassene ikke skal ha fullt så lett for å dras med inn igjen. Dette er bare noe jeg har l e s t.

 

 

Ja, jeg har også lest det meste av Motoman. Han er rå. Litt skrikende farger og oppsett, men det er bra lesestoff.

Og ja, har også lest de to artiklene til Standard Abrasives. Greit å vite.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tippps: maskin...en borsch poffs 500 eller 600. det er en rettsliper,ser ut som en bakpart av en vinkelsliper,men BARE motorn,har en 6mm kone som du låser slipestiften i.rosa eller blå slipestift,eller slipefil,tetttannet for stål,å SVÆRT griv fil for ALU. ER EGNE FILER FOR ALU!!! eller hos noen jernvarehandler har dæm slike gummirondeller,typ at en har en sandpapirrull som træes åver,grønn passer for alu...

ska en porte,tips,LEK luft....luft vil ikke gå i skarpe svinge,men i myke.ting som stikker ut i kanal kan sikkert taes bort,så fløde øker.oppretting av ventilsæter,med ventilsliper/avretter,må gjøres med omhu.SMALE ventilsæter tetter best!!!!!

kambytte/trimkam er heller ikkke dumt,men ta en medium trimkam under 285gr durasjon,å ca 11,0 løft så tror jeg det burde funke. RENGJØR NØYE ETTER PORTINGA!!

DET ER LOV å prøve å porte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Av det jeg har LEST bør innsugsportene matches med innsuget, men eksosmanifolden bør/skal være et hakk større med et "trappetrinn" på veg ut. Dette for at eksosgassene ikke skal ha fullt så lett for å dras med inn igjen. Dette er bare noe jeg har l e s t.

 

 

Ja, jeg har også lest det meste av Motoman. Han er rå. Litt skrikende farger og oppsett, men det er bra lesestoff.

Og ja, har også lest de to artiklene til Standard Abrasives. Greit å vite.

 

Har du noe link til noe av ditt lesestoff. Tørster etter mere kunnskap...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

italieno: De to linkene er kliss like, er de ikke?

 

Takk til Sveina for den linken. Er kommet et par nye siden sist jeg var innom Motoman. *lese*

Ellers virker det som at man må ut og kjøpe bøker om emnet. Er ikke all verden å finne på nett utenom småprat i ymse forumer.

TMB: Jeg tittet i favorittene mine uten å finne en eneste en om motorer og porting spesielt. Kommer tilbake når og hvis jeg husker hvor jeg har lest om sånt. Har antagelig plukket opp litt her, og litt der.

 

Problemet med internett slik jeg ser det er 1) å finne noe matnyttig, 2) å finne tilbake dit senere (for da er lenken dit død;-) ..

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo begynne med å "matche" innsug mot topp, samt pakningen mellom de delene. Det er vel heller ikke så vanskelig å øke volumet rett over ventilen noe. Dette for å få jevn flow over hele ventilen. Når det gjelder eksos har jeg lært at det skal være ca.3mm større diameter på grenrør enn på eksoskanalen mot grenrøret. Når det gjelder eksosen er vel jo større, jo bedre trikset. Correct me if i´m wrong...

 

Å tenke aerodynamikk er vel heller ikke feil.

 

Når det gjelder verktøy har jeg brukt en slik rett luftfres med sandpapir rondeller fra biltema, ikke ideelt verktøy, men det funker.

 

Man må også huske at de beste også var "ferskinger" en gang....

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på temaet;

 

DSCF0007.sized.jpg

 

DSCF0021.sized.jpg

 

Et par bilder fra toppen som står i motorn min.. Enkel og grei port-jobb. Glattet ut kanter etc, samt polert.

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rønningen: http://www.automobilia.no/ har over 24.000 bøker ell.no

 

TMB: Nå har jeg tittet litt mer i arkivet mitt. Ramlet over noe gammelt stoff jeg har lagret på disken. :) Disse finner du her.

Ellers har jeg pløyd over den laaaaange tråden på trim for eldre. Fant denne artikkelen der. Cylinder Head Technology heter den. Vel, det var alt for i dag. Kan ikke slippe ut alt på en gang! ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rønningen;

 

Hvordan motor er det snakk om? Mulig du har skrevet det tidligere, men kom ikke på det nå og begynner ikke å lese fra starten igjen...

 

Hvis det er en forgassermotor eller at dysene (hvis inspr) sitter langt fra ventilen, så må du ikke polere kanalene på innsugsiden. Dette fordi at gassen vil få problemer med å holde seg i gassform hvis det blir for blankt.

 

Tore Østhus (toretopplokk) i Trondheim sier at "Prøv å blæs ei vainnperle på ei glassplate og etterpå prøv på et pussepapir"

Sistnevnte krever mindre energi enn førstnevnte....

 

Eksos kan ha spegelyta....

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår