Zagato Skrevet Mars 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2006 Eg ser nå at det var to like linker. Det skulle vært to ulike. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Mars 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2006 Når det gjelder eksos har jeg lært at det skal være ca.3mm større diameter på grenrør enn på eksoskanalen mot grenrøret. Når det gjelder eksosen er vel jo større, jo bedre trikset. Correct me if i´m wrong... Eksosen skal ikke nødvendigvis være større hele veien for at det skal bli bedre, for må tenke på lufthastigheten her også.. Men det som er fint er lange grenrør før kollektoren. Det du snakker om med 3 mm større diameter kommer av at dette fungerer som en enveisventil for eksosstrømningen. Denne opererer når det blir tilbakeslag i grenrøret, og da møter gassen en kant her som skaper turbulens, og dermed blir dette et punkt hvor det blir trykk og resultat mindre flow, og det er akkurat det man er ute etter - å unngå å få tilbakeslag inn i motoren. Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet April 5, 2006 Rapporter Share Skrevet April 5, 2006 TMB: Utrolig hva som skjuler seg i hodet mitt. Har du hørt om Fast Fruit Performance før? Leste for noen år siden en laaaang artikkel om VAG 1.8L 16V. Står bl.a forklart hvorfor 16V toppen i Golf 2 er så "dårlig" som den er. Er sikkert noe generell motorteori du kan plukke opp der. :) http://ffp-motorsport.com/tuning/collins1.php'>http://ffp-motorsport.com/tuning/collins1.php - #1/5 http://ffp-motorsport.com/tuning/collins2.php'>http://ffp-motorsport.com/tuning/collins2.php - #2/5 http://ffp-motorsport.com/tuning/collins3.php'>http://ffp-motorsport.com/tuning/collins3.php - #3/5 http://ffp-motorsport.com/tuning/collins4.php'>http://ffp-motorsport.com/tuning/collins4.php - #4/5 http://ffp-motorsport.com/tuning/collins5.php'>http://ffp-motorsport.com/tuning/collins5.php - #5/5 http://ffp-motorsport.com/ - Ja takk, begge deler! sombrero Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet April 5, 2006 Rapporter Share Skrevet April 5, 2006 Porting er en kunst der små utbedringer kan gjøre store forskjeller. Når man leverer en Hondatopp inn til folk som Portflow, RLZ, Headgames, DPR, Endyn og andre eksperter får man den aldri tilbake med polérte innsugskanaler. Fenoménet kalles "boundry layer", og en semi-ru finish "fanger opp" noen luftmolekyler fra luftstrømmen nærmest godset og bruker disse som en buffer for å isolére hovedstrømmen i senter fra veggen (les: mindre friksjon og bedre flow). For hva Hondatopper angår gjør en enkel ventiljobb ofte ~70% av utslaget til en fullverdig porting, og sistnevnte er det svært få som får utført. Enkel portmatching og fjerning av støyp-imperfeksjoner hører med til en "basic" jobb. Omforming av kanaler er for eliten med flere tusen dollar investért i resten av maskinen og trenger sårt all flow og toppeffekt-økning de kan få tak i. Kort og godt, et stort hull gir langt fra optimal sylinderfylling ved lave turtall. Alt dette gjelder Hondamotorer som forøvrig er velsignet med noe av den mest fantastiske motormagi man får tak i for en beskjeden sum penger. Andre biler er som regel bygget for å yte bedre på lavere turtall og har følgelig portdesign som reflektérer dette (les: moderat større hull og portomforming kan fort hjelpe bra på toppeffekten). Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.