_buzz_ Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 Det finnes jo både rød og blå frostvæske? Hva er egentlig forskjellen? og hvilken frostvæske anbefales på hvilken biler?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 blå er "vanlig", rød er longlife, som også har bedre antikorrosjonsegenskaper, spes met alu, muligen s litt bedre frostsikring og er vel godkjent på det meste av motorer i motsetning til blå/grønn som vel ikke er anbefalt til noe nyere enn noen og 90. Så på alle bilen du har/hatt så anbefales kun rød. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 Pass derimot på å ikke blande blå/rød. Før var det slik at blå væske tærte på aluminiumen i motorer (har selv sett innvendig oppspiste alutopper), men i nyere blå væske er dette problemet bearbeidet, og ikke lenger noen risiko på dette området, hvor silikater, fosfater, nitritt, amin og borat skal være fjernet. Om alle produsenter har oppdatert innholdet sitt er derimot ukjent. Det burde stå i innholdsfortegnelsen, så det er å sjekke etter disse kjemikaliene er tilsatt eller ikke, det er disse som tærer på aluminiumen over tid. Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bar1 Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 Frostveske.. er ikke det litt feminint?? Spesielt hvis den er rosa?? :) Generelt bør ikke frostvæsker med forskjellig kjemi blandes. Her er en oversikt fra en stor leverandør av kjemikalier: http://www.basf.de/en/produkte/chemikalien/spezial/glysantin/productrange/?id=FMzHW8K*Lbsf-Lq Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 det er jo noen bilprodusenter som har "egne" frostvæsker, har sett gule og lilla, er dette egentlig blå eller rød, bare med feil farge? Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
legacy Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 Hva gjør frostveska sånn helt teknisk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet Mars 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 15, 2006 frostveska senker frysepnktet på vannet, samt det forhindrer en del avleiringer fra vannet. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riskokern Skrevet Mars 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2006 frostveska senker frysepnktet på vannet, samt det forhindrer en del avleiringer fra vannet. Og forhindrer korrosjon ..... derfor du skal bytte frostveske hvert 2 år . Frostveska mister sine anti korrosive egenskaper . Siter Japser er bra biler, men faen som dem ruster :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Mars 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 18, 2006 Dere glemte å si at den også øker kokepunktet. Eller er det trykket i systemet som sørger for det? Søkeknappen er en fin funksjon: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=66982&highlight=r%F8d+frostv%E6ske http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=76160&highlight=r%F8d+frostv%E6ske http://www.bilforumet.no/topic/77121-lekkasje-æsj/?do=findComment&comment=1088946 http://www.bilforumet.net/search.php? Hvis ingen har sagt det allerede blir rød+blå væske til grøt. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riskokern Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Dere glemte å si at den også øker kokepunktet. Eller er det trykket i systemet som sørger for det? Søkeknappen er en fin funksjon:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=66982&highlight=r%F8d+frostv%E6ske http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=76160&highlight=r%F8d+frostv%E6ske http://www.bilforumet.no/topic/77121-lekkasje-æsj/?do=findComment&comment=1088946 http://www.bilforumet.net/search.php? Hvis ingen har sagt det allerede blir rød+blå væske til grøt. Trykket øker kokepunktet :) Siter Japser er bra biler, men faen som dem ruster :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen_Hagen Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 på vw/audi verkstedet fikk jeg høre at Blå er en gammel type, der etter kom den røde som var bedre men den kunne ikke blandes med den gamle, men den aller nyeste er også rød men den kunne fint blandes med begge de andre. G12 tror jeg at den nyeste het. (hvis jeg ikke husker feil) Siter 95 Vento 1.8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vølvø Skrevet Mars 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2006 disse fargene har jeg kommer over i div biler: Grønn: orginallevert i mange japanske biler på 90 tallet vanlig blå glykol: veldig mange har denne Gul: nyere yaris rød type G12: Vag biler lilla:corolla 95mo rosa/pink: superlonglife væske på nyere toyota Kakaofarget sludge med brunt skum : generelt på biler det er støpejernsblokk og eier aldri skifter væske/kun måler frysepunktet før vinteren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technophobia Skrevet Mars 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2006 Kakaofarget sludge med brunt skum : generelt på biler det er støpejernsblokk og eier aldri skifter væske/kun måler frysepunktet før vinteren Slurp slurp!! dette hørtes delikat ut. Vil bare føye til at å helle på kun vanlig vann på radiatoren er en dårlig ide. Det sier seg vel kanskje selv. Motoren kan koke fortere og fryse fortere. Dessuten får du en hel del reaksjoner som skaper oksidasjon. Det er idioti å spare på frostvæska. Du kan risikere at pakninger ryker, og du får en saftig olje/vann blanding. Lite gunstig. Et praktisk tips når du skifter frostvæske: Sjekk hvor mye din bil trenger ved å lese i håndboka. Husk at når du fyller opp reservoaret og radiatoren når motoren står stille er det ikke noe vann i kjølekanalene til motoren. Den skal ha den oppgitte mengden, selv om du nettopp fylte reservoaret til randen. La motoren gå litt så det får sigi inn i systemet. Dette er kanskje opplagt, men greit at ingen gjør denne dustefeilen. Siter Det er sunt bondevett å ligge bredt -Felleskaupet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bar1 Skrevet Mars 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2006 G12 tror jeg at den nyeste het. (hvis jeg ikke husker feil) Nyeste heter VW G12+ (rød/rosa). Denne kan blandes med VW G12 (rød) og VW G11 (blå/grønn). VW G12+ har samme kjemi som BASFs G30 spesifikasjon (også rød-rosa) og fåes hos "alle" som driver med bilrekvisita (se etter G30 merkingen) til 1/4 av prisen VW skal ha for sin G12+. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2006 Fostvæska øker kokepunktet og kjøleevnen noe også, men ikke mye. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.