Gå til innhold

Forskjell på frostvæsker? rød vs. blå?

Ranger emnet


_buzz_

Anbefalte innlegg

blå er "vanlig", rød er longlife, som også har bedre antikorrosjonsegenskaper, spes met alu, muligen s litt bedre frostsikring og er vel godkjent på det meste av motorer i motsetning til blå/grønn som vel ikke er anbefalt til noe nyere enn noen og 90.

 

Så på alle bilen du har/hatt så anbefales kun rød.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass derimot på å ikke blande blå/rød. Før var det slik at blå væske tærte på aluminiumen i motorer (har selv sett innvendig oppspiste alutopper), men i nyere blå væske er dette problemet bearbeidet, og ikke lenger noen risiko på dette området, hvor silikater, fosfater, nitritt, amin og borat skal være fjernet. Om alle produsenter har oppdatert innholdet sitt er derimot ukjent. Det burde stå i innholdsfortegnelsen, så det er å sjekke etter disse kjemikaliene er tilsatt eller ikke, det er disse som tærer på aluminiumen over tid.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere glemte å si at den også øker kokepunktet. Eller er det trykket i systemet som sørger for det? Søkeknappen er en fin funksjon:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=66982&highlight=r%F8d+frostv%E6ske

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=76160&highlight=r%F8d+frostv%E6ske

http://www.bilforumet.no/topic/77121-lekkasje-æsj/?do=findComment&comment=1088946

http://www.bilforumet.net/search.php?

 

Hvis ingen har sagt det allerede blir rød+blå væske til grøt.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere glemte å si at den også øker kokepunktet. Eller er det trykket i systemet som sørger for det? Søkeknappen er en fin funksjon:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=66982&highlight=r%F8d+frostv%E6ske

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=76160&highlight=r%F8d+frostv%E6ske

http://www.bilforumet.no/topic/77121-lekkasje-æsj/?do=findComment&comment=1088946

http://www.bilforumet.net/search.php?

 

Hvis ingen har sagt det allerede blir rød+blå væske til grøt.

 

Trykket øker kokepunktet :)

Japser er bra biler, men faen som dem ruster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse fargene har jeg kommer over i div biler:

 

Grønn: orginallevert i mange japanske biler på 90 tallet

 

vanlig blå glykol: veldig mange har denne

 

Gul: nyere yaris

 

rød type G12: Vag biler

 

lilla:corolla 95mo

 

rosa/pink: superlonglife væske på nyere toyota

 

Kakaofarget sludge med brunt skum : generelt på biler det er støpejernsblokk og eier aldri skifter væske/kun måler frysepunktet før vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakaofarget sludge med brunt skum : generelt på biler det er støpejernsblokk og eier aldri skifter væske/kun måler frysepunktet før vinteren

 

Slurp slurp!! dette hørtes delikat ut. Vil bare føye til at å helle på kun vanlig vann på radiatoren er en dårlig ide. Det sier seg vel kanskje selv. Motoren kan koke fortere og fryse fortere. Dessuten får du en hel del reaksjoner som skaper oksidasjon. Det er idioti å spare på frostvæska. Du kan risikere at pakninger ryker, og du får en saftig olje/vann blanding. Lite gunstig. Et praktisk tips når du skifter frostvæske: Sjekk hvor mye din bil trenger ved å lese i håndboka. Husk at når du fyller opp reservoaret og radiatoren når motoren står stille er det ikke noe vann i kjølekanalene til motoren. Den skal ha den oppgitte mengden, selv om du nettopp fylte reservoaret til randen. La motoren gå litt så det får sigi inn i systemet. Dette er kanskje opplagt, men greit at ingen gjør denne dustefeilen.

Det er sunt bondevett å ligge bredt

-Felleskaupet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G12 tror jeg at den nyeste het. (hvis jeg ikke husker feil)

Nyeste heter VW G12+ (rød/rosa). Denne kan blandes med VW G12 (rød) og VW G11 (blå/grønn).

VW G12+ har samme kjemi som BASFs G30 spesifikasjon (også rød-rosa) og fåes hos "alle" som driver med bilrekvisita (se etter G30 merkingen) til 1/4 av prisen VW skal ha for sin G12+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår