Gå til innhold

Det å kjøre uten dumpventil på turbomotor.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

de kjører med andre turboer. annet type lager. som tåler mere.

 

også er det vell ikke akuratt pengene det står på.

 

trur noe rally biler har dump jeg. hør etter nå de slepper op gassen. noen av de blåser det i. ikke alle dumpventiler som har trompet se.

I WRC kjører de uten dump. Men de har anti-lag og sekvensielle kasser. Hadde dump vært så gromt, så hadde det vært brukt der også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

de kjører med andre turboer. annet type lager. som tåler mere.

 

også er det vell ikke akuratt pengene det står på.

 

trur noe rally biler har dump jeg. hør etter nå de slepper op gassen. noen av de blåser det i. ikke alle dumpventiler som har trompet se.

 

rallybilene til solberg og gjengen har respons-anlegg, dette gjør at turboen holder turtall i girskift..

Det lager smelle/romle lyder i eksosen når man girer..!

 

edit: S90r tok innersvingen på meg.!

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det som skjer på en normal turbobil når man girer/slipper gassen, er at det blir så høyt trykk i rørene mellom gassspjeld, og intercooleren, slik at luftstrømmen går feil vei gjennom turboen. Da kaviterer turboen, med store vibrasjoner som følge av dette, med veldig høy belastning på lagre osv.

 

Hva de driver med på WRC biler, rallycross osv. har jeg ikke peiling på, men jeg regner det som ganske sikkert at de ikke slipper på gassen ved girskift uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

clutcher VS når han girer med de siste oppsettet??

Du klarer ikke å lure Dataloggen. Der ser du tider i tiendedels sek fra undertrykk

til fult laddetrykk. med og uten dumpventil.

Lurte du på noe med denne tråden, eller skulle du bare kverulere? fatality

VS clutcher ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camryfellow" Det var ikke meningen.

Det har vært så mye fram og tilbake ang Dumpventil at eg ville stille spørsmålet

om det er skadelig for Turbo å kjøre uten Dump.

Eg ser at DRE har kjørt ned to turboer pga det.

Ville håpe på at de som hadde havarert turboene kunne komme med en

lignende forklaring på Hvorfor man hvarerer når man kjører uten dump.

Diskusjonen ang responsen var ikke eg som startet.

Det var ikke meningen å Drite ut noen.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camryfellow" Det var ikke meningen.

Det har vært så mye fram og tilbake ang Dumpventil at eg ville stille spørsmålet

om det er skadelig for Turbo å kjøre uten Dump.

Eg ser at DRE har kjørt ned to turboer pga det.

Ville håpe på at de som hadde havarert turboene kunne komme med en

lignende forklaring på Hvorfor man hvarerer når man kjører uten dump.

Diskusjonen ang responsen var ikke eg som startet.

Det var ikke meningen å Drite ut noen.

 

Ja det sliter på turboen. Men hvo nye det sliter kommer ann på turboen du har. og hvor mye lade trykk du har.

 

Det sliter ikke noe på turboen å kjøre med dumpoventil

 

Dumpventil øker gassresponsen.

 

:win

Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke bare ved girskift turboen blir utsatt for luft i feil flow retning er jo når man slipper gassen skjennerelt ved bremsing osv... Hadde de hatt noe å tjene på det i rally så hadde det nok blitt brukt der også, men ved girskift har ikke de noe å tjene på det.

Men det er klart at i lengda med masse trykk vil det jo slite mer på lagerne, det sier seg jo selv.

Både VS og KRB kjører uten dump.

Kai kjører jo med flatshift så han har ikke noe å tjene på det effektmessig

Strandern kjører med TKO600 på bane og 2 girs automat på strippen....

En må vel skille de som kjører med sekvensielle kasser, og manuelle kasser. De som kjører sekvensiellt har slitasjen å tjene og de som kjører manuelle kasser tjener muliggens kjappere spoolup og mindre slitasje.

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å kjøre dump med resirkulering er ihvertfall bedre enn åpen dump...både ytelsessmessig og anti-fjortiss-messig

Det er vel skværr gæli spørr du meg...

Kjører du med resirk vil du jo resirkulere luft som har vært imellom turboen en gang inn i turboen igjen for andre gang... Og da blir jo lufta bli jævli varm noe som absolutt ikke er bra ytelsesmessig...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte du på noe med denne tråden, eller skulle du bare kverulere? fatality

VS clutcher ja.

 

Nei det var ikke meningen å kvervulere, Det var ikke meningen å

gi de inntrykket.

Men eg var sikker på at VS i slutten av sesongen kjørte med en

automat av eit eller anna..

og da holder man fullt trykk hele tiden. mente egentlig at

Da har man ikke noe behov for respons system av noe slag,

Bare å holde full gass!!

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ac^: resirkulasjonen går vel fra innsug til eksos, slik at du ikke bare slipper oppbremsing på innsugsiden, men også dytter på eksossiden...

 

:win Håper det er du som er dårlig til å forklare nå,for det systemet vil jeg se.

 

Resirkulerende dump slipper luft inn på vacum/sugesiden på turboen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var ikke meningen å kvervulere, Det var ikke meningen å

gi de inntrykket.

Men eg var sikker på at VS i slutten av sesongen kjørte med en

automat av eit eller anna..

og da holder man fullt trykk hele tiden. mente egentlig at

Da har man ikke noe behov for respons system av noe slag,

Bare å holde full gass!!

Yepp, bruker automat på stripa og Tremec på banekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår