Gå til innhold

Det å kjøre uten dumpventil på turbomotor.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei det var ikke meningen å kvervulere, Det var ikke meningen å

gi de inntrykket.

Men eg var sikker på at VS i slutten av sesongen kjørte med en

automat av eit eller anna..

og da holder man fullt trykk hele tiden. mente egentlig at

Da har man ikke noe behov for respons system av noe slag,

Bare å holde full gass!!

Han kjørte med TKO600 på Gatebil i Juli, og intill det rasa på garder i slutten av seseongen gikk den bare med drag opsettet så vidt jeg veit ihvertfall..

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rart når "alle" snakker om at -lufta trffer spjeldet og reverseres ut gjennom turo, som forresten bråstoppes av denne "luftveggen"..er absolutt ikke noe ekspert på dette, men med egen "forskning", diskusjoner her og der samt LOGISK tenking, så mener nå jeg at; nå du stenger spjeldet, har du fullt trykk frem til spjeldet,turbo'n står å spoler i "ingenting", og luft som "dyttes" inn i røret, går pulsvis ut gjennom inn på turbo, da turboen ikke har noe 1veis ventil som holder komprimert luft på trykksiden.. når en gasar på igjen, har man fullt trykk, eksosen kommer igjen med sin fulle hastighet, og vifta fortsetter der den slapp..

 

er slik jeg har det for meg hvertfall, men har o ikke noe erfaring med det, så er fullt åpen for at noe ikke temmer helt 100.. hadde vært kjekt om noen hadde hatt trykkmåler på turbosiden av spjeldet, for å sett hva som skjer der under et girskift.. med og uten dump, da hadde man jo fått bekreftet en hel del mener nå jeg..?

andre som har tenkt tanken og prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hva er det jeg har sagt før i denne tråden?

Var ikke det det han kjørte med 2 girs automat på strippen??

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å kjøre uten noe form for avlasting har ikke så mye med lagrene i turboen å gjøre! Problemet går mest på akslingen. En brutal race turbo med fet aksel har ikke samme problemet som en gamlere turbo med dårligere aksel.

 

Har selv kjørt aksler rett av p g a kjøring uten og for liten dump!

Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom litt sent inn i tråden her, å jeg har ikke lest alt, men jeg vil si det at det er mye kulere å kjøre uten avlastningsventil. Har du ikke råd til å bytte en turbo i året, da burde du ikke ha turbo-bil..

teit sagt.hvorfor skal man bytte turbo vert år når man kan slippe?

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår