Gå til innhold

Det å kjøre uten dumpventil på turbomotor.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

teit sagt.hvorfor skal man bytte turbo vert år når man kan slippe?

 

det er fordi noen mangler hobbyer... personlig ville jeg valgt å ha en form for resirk./dump for å unngå stor slitasje på turboen. Selv om det er "fet" lyd fra turboen uten noen resirk så spiller den keine kasserolle for meg. orginalic'en tåler uanset ikke noen større trykkøkning som du kan få dersom du kjører 1,1 bar. trykket stiger jo når du stenger spjeldet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er fordi noen mangler hobbyer... personlig ville jeg valgt å ha en form for resirk./dump for å unngå stor slitasje på turboen. Selv om det er "fet" lyd fra turboen uten noen resirk så spiller den keine kasserolle for meg. orginalic'en tåler uanset ikke noen større trykkøkning som du kan få dersom du kjører 1,1 bar. trykket stiger jo når du stenger spjeldet...

jepp :) er jo porno lyd med orginal dump og åpent filter :spin

Volvo 245 Turbo - Prosjekt

-Jag gasar tills det rasar!

 

x-Golf Gti 16v

x-Volvo 740 Tic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom litt sent inn i tråden her, å jeg har ikke lest alt, men jeg vil si det at det er mye kulere å kjøre uten avlastningsventil. Har du ikke råd til å bytte en turbo i året, da burde du ikke ha turbo-bil..

Hehe, sier du fortsatt det når det er snakk om vifter til 15k-20k?

Enig med Glenn der at det var jævlig tåplig sagt!

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sier du fortsatt det når det er snakk om vifter til 15k-20k?

Enig med Glenn der at det var jævlig tåplig sagt!

 

da reffererer jeg tl hva ben are snakket om tidligere, en tuba fra litt opp på hylla tåler en hel del mer enn en liten pingleturbo, og for 15-20 lapper får du jo en relativt grei snurre.. syns innlegget til JK-racing er helt feil måte å si det på,når jeg leser slikt tenker jeg èn ting; moped-runker på 14(men kan selvfølgelig ta feil der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet heller ikke hva som diskuteres her.

*alle* er vel enige i at man kan tjene inn livslengde.

*noen* mener det er bedre å korte inn livslengde, til fordel for "fet lyd".

 

samt litt OT snakking om biler i helt annen klasse,som girer uten clutch og dermed ikke er relevante. (slike biler får også en hel del mer overhaling, enn en snittbil).

 

men, ja.. så kan man velge selv.. slitasje vs. lyd, lyd vs. lyd, o.l.

 

jeg velger heller å kna på faste dame-pupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
clutcher VS når han girer med de siste oppsettet??

Du klarer ikke å lure Dataloggen. Der ser du tider i tiendedels sek fra undertrykk

til fult laddetrykk. med og uten dumpventil.

 

Kan ikke du poste noen av disse dataloggene du snakker om her.

Jeg sjekket litt angående dette i en annen tråd og er rimelig sikker på at dump ikke gjør en pøkk for responsen.:

http://www.bilforumet.net/showpost.php?p=1471198&postcount=14

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som skjer i wrc biler er at spjeldet aldri blir helt stengt og man senker tenninga så

forbrenningen nesten ikke utvikler moment, men fortsatt avgir en hel del eksos som kan drive

turboen.

at det smeller og skyter i potta er muligens pga at en hel del bensin går gjennom systemet

og antenner i eksosrøret..

antilag systemet kan løses ved å stille tenninga så forbrenninga stort sett foregår i grenrøret,

omtrent som om man har en ventil (lignende en dump) som leder luft til grenrøret.

bruker man metoden med å stille ned tenninga så får ikke gasspjeldet stenges helt når anitlag

systemet jobber. i dagens wrc biler har man elektrisk styrte gasspjeld, så da er det ikke noe

problem, men har man mekanisk spjeld så må man løse det på et annet vis..

 

turboene i rallybiler har mye kortere levetid, men til gjengjeld ekstrem respons da ladetrykket

er der hele tiden..

56 chevy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår