Gå til innhold

eravne: BMW 525i 1993

Ranger emnet


eravne

Anbefalte innlegg

  • Svar 492
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

man trenger da ikke turbo for at motoren skal gå litt bedre.

Hva med å sette på litt kvassere kammer, komplett eksos anlegg med grenrør, luftfilter og en liten chip som fordeler bensinen riktig ?

Kan vel bli ganske dyrt dette så er vel ikke langt unna turbo når man ser på prisen, men med turbo følger mer jobb og utgifter, da må du strax øke bensintrykk, dyser, pumpe, fixe lavere kompresjon på motoren, intercooler tilpassing og rør trekking, mapping og chip osvosv.

 

Alltid morsom om du f.eks kjører enkelt fra en annen vectra 2000, og når dem åpner panseret klør dem seg i hue og ser at det er helt identisk oppi der. ( jeg tenker da på om du hadde satt på kammene og slikt )

 

Men go for turbo om du har penga til det :thumb

 

 

Bruker nok pengene på å kjøpe en c20let med f28, og svapper den nedi. Enklere blir det ikke! :)

----------------------------

BMW 93' 525i diamantsort

[x]Bmw 318i Brilliantrot.

[x] 92' vectra 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe samma med deg ja! blir vanskelig me tanke på turbokjøp og bygging da..

 

 

Ja, og vis jeg flytter blir det vel enda mindre penger i kassa.. Men, spare litt så får vi se :)

 

Skal slenge opp bilder i morgen av hva som har skjedd.. NAtti natt!

----------------------------

BMW 93' 525i diamantsort

[x]Bmw 318i Brilliantrot.

[x] 92' vectra 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Eravne: Turbo er fett nok det, sikler selv etter turbokonvertering, men får nok vente litt med det.. kanskje kammer o.l. kommer først. Noe nytt med lettingen av bilen? :???:

 

[OT]

kammer, åpent fiflter og komplett eksos så er du godt på vei!

Hvor mye kan man forvente å få igjen i kraft fra kammer til f.eks. en 1.8i GL? Har åpent filter (induction kit kommer snart) og 2,5" effektanlegg fra katalysator... :fatality:

[/OT]

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kan man forvente å få igjen i kraft fra kammer til f.eks. en 1.8i GL? Har åpent filter (induction kit kommer snart) og 2,5" effektanlegg fra katalysator... :fatality:

 

du får ikke så fryktelig mye, avheng av hvor kvass kammen er.

Men med en vanlig trimkam så kan du få en økning fra 10-15 hk mener jeg, og om du ha litt krefter med eksos anlegg, så burde du skaffe ett åpent luftfilter, trekke noen slanger fra frontfanger f.eks slik at det kommer godt med kaldluft til filtere, og fixe 2,5" eksos anlegg fra grenrøret og bak og droppe katalysator. Da vil du få full utnyttelse av eksos og filter: "luft inn luft ut".

Det blir ikke jevn flow om du har kun 2,5" eksos fra katalysator og bak, du får en mer sportslig lyd men ikke noe særlig mer.

 

tipper mellom 15-20hk ekstra om du er heldig (avhengi av tilstand på motor) med åpent luftfilter med masse tilgang til kaldluft, grenrør, 2,5" eksos, fjerne kat og trimkam.

 

Jeg er ikke ekspert på dette så rett meg om jeg tar feil noen :D

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det ingen som tenke på levetid på motoren når enn trimma? nåken som har peil skulle ha skreve ett stykke om negative sider ved trimming.. viss enn byter kam bør enn (må ikkje, månge so lar være) skifte ventilfjører for at ventilane skal greie å følge med, nåke som resulterar i hard belastning på kammen og sikkert reg.reim. viktig å velge rett kam og, kan les litt om det her: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=88957

for dei som ikkje gidde å lese, kan få en kam som gjer at motoren går dass untatt på 7000rpm, ruskete tomgang og andre kjedelige ting

mordach: sikkert grett for din del å sette i en c20ne, veit ikkje om du kan bruke same kasse som du har, veit ikkje ka blomdal skal ha for en sånn motor men den er ikkje dyr.. kan sikkert nesten få den av en privatperson viss du henta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MordacH: Nei, har ikke tenkt noe mer på det, men tatt dine tips i tråden din til etteretning. !

 

Dimmu87 + acoupe: Vil en kvassere kam gi en bedre motor med turbo? Prata med en på jobben, og han pratet på at med turbo, var det lite poeng å bruke penger på en kam..

 

 

 

 

Her er bilder fra søndagens jobb:

 

Gulv ferdig, og nå mangler kunn vegger:

bakmedgulv1.jpg

 

..og her ett bilde fra andre siden:;

bakimotgulv2.jpg

 

 

Hva syns dere?

 

Igjen stor takk til Daniel!

 

Bilder av pappa sitt "prosjekt". Han var så lei av at det "dogget" på den ene front lykta, så etter litt råd om hvordan det skulle ut, ligger den nå på bordet å tørker i håp om å fjerne duggen på innsiden:

IMG_2415.jpg

 

Lykta på bordet:

IMG_2416.jpg

 

 

.. og her ser dere hvor det dugger:

IMG_2417.jpg

 

 

Kjem vel noe bilder av grillen snart..

----------------------------

BMW 93' 525i diamantsort

[x]Bmw 318i Brilliantrot.

[x] 92' vectra 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MordacH: Nei, har ikke tenkt noe mer på det, men tatt dine tips i tråden din til etteretning. !

 

Dimmu87 + acoupe: Vil en kvassere kam gi en bedre motor med turbo? Prata med en på jobben, og han pratet på at med turbo, var det lite poeng å bruke penger på en kam..

 

Når du har turbo har det ikke så mye å si, da kan du bare øke turbotrykket å få 15hk ekstra istede for å bruke 2-3000,- på kam. MEN..det jeg har hørt med kvassere kam er at du får litt ekstra på registeret, og som du sikkert vet så er jo turboen på sitt beste ganske langt ut i registeret. Så det kommer ann på hvor nøye du er..

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har turbo har det ikke så mye å si, da kan du bare øke turbotrykket å få 15hk ekstra istede for å bruke 2-3000,- på kam. MEN..det jeg har hørt med kvassere kam er at du får litt ekstra på registeret, og som du sikkert vet så er jo turboen på sitt beste ganske langt ut i registeret. Så det kommer ann på hvor nøye du er..

 

 

sant.. Skal legge ut teorien hans, se om den holder tett!

 

Ellers Vurdere jeg å selge bilen! Seriøse bud mottas

----------------------------

BMW 93' 525i diamantsort

[x]Bmw 318i Brilliantrot.

[x] 92' vectra 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvass kam resultera vel i mindre futt i bunn å mellomregister? :wonder viss den er forholdsvis kvass då..å eg ville uten tvil ha prioritert drag i bunn og mellomregisteret!

kamma på en motor med å uten turbo er ikkje like, men går fint å turbokonverte uten å byte kam, men for å finne det ut er det en dårlig ide å spørre på et forum :D ring til nåken med skikkelig peil i staden for å bli feilinformert av en newbie som meg:op:!

edit: eg og acoupe er visst temmelig uenige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kvass kam resultera vel i mindre futt i bunn å mellomregister? :wonder viss den er forholdsvis kvass då..å eg ville uten tvil ha prioritert drag i bunn og mellomregisteret!

kamma på en motor med å uten turbo er ikkje like, men går fint å turbokonverte uten å byte kam, men for å finne det ut er det en dårlig ide å spørre på et forum :D ring til nåken med skikkelig peil i staden for å bli feilinformert av en newbie som meg:op:!

edit: eg og acoupe er visst temmelig uenige :)

 

hvis det er dårlig drag i bunnregisteret så vil det jo si du får en helvettes ketchup effekt med turbo da ;)

Så hvis det er slik du sier så må man bare dimensjonere turboen, mindre turbo=fortere ladetrykk, størreturbo=treigere ladetrykk, men desto mer voldsomt siden den kan lade mer. Lag en tråd om det du og hør hva turbo gutta på forumet her sier, er mange her som har peiling!

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår