Gå til innhold

Noen som vet om et bra videoredigeringsprogram?

Ranger emnet

Turbotrille

Anbefalte innlegg

Originally posted by henningl

standard moviemaker er det dårlig med effekter.. men man kan laste ned gratis oppgradering fra microsofts sider en plass, som igrunn er et helt nytt programm med mye mer muligheter.

Og du har rett i at det lagrer bare wmv ja. fordelen ved wmv er ene og alene enormt fornøyelige filstørrelser, og at folk kan streame dem ned / se på mens det laster ned.

Ulempen er selvfølgelig at linux/mac-brukere ikke kan se dem sånn uten videre (linux har vel løsninger, mediaplayer for mac kommer vel?). Men er det noen "trøst" kan jeg si deg at 0.6% av de månedtlige 7000 besøkende på mine websider bruker mac, altså, who gives a shit? :D Gidder ikke la 180 personer laste ned 50MB film for at 1 person skal få se filmen når jeg heller kan la dem 180 slippe unna med 20MB og be den ene personen finne en pc om det er interesant nok. slemt, men realistisk.

Tja:

du får vel neppe mindre filer med wmv enn divX5 / 3ivx 4, kommer an på innstillingene det, kan lage små, stygge filmer med disse også.

Streaming kan du også ha på de alle fleste formater, bare slenge inn et hinted stream-spor i avi-filen din det. Også innstilling i encoderen.

Windows Media Player finnes vel neppe for Linux, men det finnes naturligvis for Mac. På både linux og mac bruker vi mPlayer og VLC, som begge spiller wmv så det står etter, og absolutt alt annet uten stress, bortsett fra wm9, dessverre, er litt for nytt ennå, ikke engang Mediaplayeren min tar det.

Men det fikser seg vel snart.

Edit: En annen greie med wm9 er Microsofts herlige DRM-helvete, med tidbegrensede filer, filer som bare kan spilles av et visst antall ganger og gudene vet hva slags begrensninger de skal bygge inn i ting så folk kan få tjene penger på "content", mediabuzzwordet fremfor noe for tiden. Dette gjør at microsoft naturligvis gjør alt de kan for at det skal være vanskelig for andre å dekode filene.

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i at premiere er og blir best... men problemet mitt er når jeg skal "rendre" filmen....

Når jeg koder den i DivX og ganske poor lyd kvalitet og bilde så blir filene for store etter min mening... Når du ser filmer som har divX codec og kvalitet og størelse som er mange ganger bedere og tar mindre plass...

Noen som har noen tips ??

En annen ting er å sladde skilter... Jeg vet at det går ann å bruke premiere til dette oxo.. men den metoden jeg har funnet er så utrolig tungvin og krever tidkrevende arbeid.. hvertfall hvis skiltet beveger seg mye i bildet... Er det noen som har noen tips til hvordan dette skal gjøres uten å slite seg helt ut ???

-Lethal

---- Power is nothing without control----

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skaftetryne

Her er serienr: 2408636419

Men eg får ikkje innstallert programmet eg.. Får opp desse feilmeldingane under. Kva gjer eg galt? :(

Har hatt detta probl sjøl.

Du må velge CUSTOM-install!!

Velg bare Studio-8 og FX. :)

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lethal

Når jeg koder den i DivX og ganske poor lyd kvalitet og bilde så blir filene for store etter min mening... Når du ser filmer som har divX codec og kvalitet og størelse som er mange ganger bedere og tar mindre plass...

Som jeg sa litt lenger oppe...

Premiere -> huffyuv -> divx/xvid

Med det mener jeg at du skal ha sinnsvake mengde harddisk plass så du kan eksportere sluttproduktet i huffyuv (lossless, ca 2.25mb per frame, 25frames per sekund....:P) og encode divx/xvid fila fra den gigantiske filen.

Et litt mer brukbart alternativ er jo å ta det til mpeg2 først (samme codec som man encoder dvd'er med) i en forholdsvis høy bitrate (typ ~10mbit) som vil gjøre en filmsnutt på 30 min til ~1-3gb eller noe slikt.

Så kan du encode den til xvid med virtualdub..

Som andre har sagt før her;

http://www.doom9.net :)

Sladding av skilter kan jeg desverre ikke gi noe hint på...

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by El-LoCo

Som jeg sa litt lenger oppe...

Premiere -> huffyuv -> divx/xvid

Med det mener jeg at du skal ha sinnsvake mengde harddisk plass så du kan eksportere sluttproduktet i huffyuv (lossless, ca 2.25mb per frame, 25frames per sekund....:P) og encode divx/xvid fila fra den gigantiske filen.

Et litt mer brukbart alternativ er jo å ta det til mpeg2 først (samme codec som man encoder dvd'er med) i en forholdsvis høy bitrate (typ ~10mbit) som vil gjøre en filmsnutt på 30 min til ~1-3gb eller noe slikt.

Så kan du encode den til xvid med virtualdub..

Som andre har sagt før her;

http://www.doom9.net :)

Sladding av skilter kan jeg desverre ikke gi noe hint på...

Takk takk... da blir det ny harddisk på meg =)

-Lethal

- 1984 Volvo 240

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk... da blir det ny harddisk på meg =)

-Lethal

Har du uendelig penger, hvorfor ikke? :) :)

Men husk at det er snakk om ca 50mb per sekund her.. eller 3gb i minuttet.

Så en formatert 250gb disk hadde holdt til ca 75 min i huffyuv ;).

Gå for mpeg2 eksportering i god bitrate og gjerne (please?) multipass encoding og derifra til divx/xvid.

Koster ikke så alt for mye med tanke på hd plass (mer enn nok plass på en normal disk..) og resultatet bør bli helt okay.

Oppløsningen bør også være respektabel her..

Men alt dette betyr jo lite om du ikke har en skikkelig høykvalitetskilde til å begynne med. Av typen bra DV kamera :)

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i at premiere er og blir best... men problemet mitt er når jeg skal "rendre" filmen....

Eksporter til et ukomprimert format som Virtualdub (http://www.virtualdub.org) kan ta som input (den klarer ikke DV dessverre). Bruk deretter virtualdub til å lage DivX, og bruk flere pass når du encoder. Dette er min 'oppskrift', og virker etterhvert ganske bra. Man trenger helt enkelt trening for å få dette bra.

Noen som har noen tips ??

En annen ting er å sladde skilter... Jeg vet at det går ann å bruke premiere til dette oxo.. men den metoden jeg har funnet er så utrolig tungvin og krever tidkrevende arbeid.. hvertfall hvis skiltet beveger seg mye i bildet... Er det noen som har noen tips til hvordan dette skal gjøres uten å slite seg helt ut ???

-Lethal

Som du sier Premiere kan dette; ellers så tror jeg det skal være ganske mye enklere å gjøre det i AfterEffetcts, så nå har jeg skaffet meg ei lærebok for AE og håper å finne ut noe smart der, for det tar for mye tid i Premiere :-) AE kan i tillegg mye annet morsomt.

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by raboc

Som du sier Premiere kan dette; ellers så tror jeg det skal være ganske mye enklere å gjøre det i AfterEffetcts, så nå har jeg skaffet meg ei lærebok for AE og håper å finne ut noe smart der, for det tar for mye tid i Premiere :-) AE kan i tillegg mye annet morsomt.

hehe.. når jeg tenker meg om var det faktis after Effects jeg mente.. men uansett... si ifra når du finner ut noe lurt da ;)

- 1984 Volvo 240

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du uendelig penger, hvorfor ikke? :) :)

Men husk at det er snakk om ca 50mb per sekund her.. eller 3gb i minuttet.

Så en formatert 250gb disk hadde holdt til ca 75 min i huffyuv ;).

Gå for mpeg2 eksportering i god bitrate og gjerne (please?) multipass encoding og derifra til divx/xvid.

Koster ikke så alt for mye med tanke på hd plass (mer enn nok plass på en normal disk..) og resultatet bør bli helt okay.

Oppløsningen bør også være respektabel her..

Men alt dette betyr jo lite om du ikke har en skikkelig høykvalitetskilde til å begynne med. Av typen bra DV kamera :)

Har akkurat kjøpt Dv kamera faktisk.. fikk en liten aha fodi jeg trodde det bare var sååå enkelt med DV kamera.. men fant fort ut at du faktisk trenger en god del mere..

Skal prøve det du sier med virtual dub..

Tenkte jeg skulle prøve å lage en film i xvid oxo.. har aldri prøvd det fordi jeg trodde det var et ukjent codec for de fleste...

- 1984 Volvo 240

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve å lage en film i xvid oxo.. har aldri prøvd det fordi jeg trodde det var et ukjent codec for de fleste...

neida, xvid er langt fra ukjent :)

Er uansett bare å laste ned ffdshow (http://www.sourceforge.net/projects/ffdshow) så kan du spille vel.. alt.

Xvid blir bra, er forholdsvis enkelt å bruke og er igjen forholdsvis raskt.

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, xvid er langt fra ukjent :)

XviD er Open Source da, kan vi legge til, i motsetning til DivX og 3ivX.

Bygg sjæl :D

Jeg har ikke gjort det da, men, kremt..

The problem with me, they tell me, is that I use people, and love things

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cax

XviD er Open Source da, kan vi legge til, i motsetning til DivX og 3ivX.

Bygg sjæl :D

Jeg har ikke gjort det da, men, kremt..

Jeg synes generelt at jeg får bedre bilde i forhold til bps med DivX enn med XviD, ellers hadde jeg brukt XviD. Noen som har samme erfaring?

'99 Audi S4

'12 Honda CB1kR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by raboc

Jeg synes generelt at jeg får bedre bilde i forhold til bps med DivX enn med XviD, ellers hadde jeg brukt XviD. Noen som har samme erfaring?

Prøvde å lage en liten film i går med xvid...

var litt i tvil først fordi det stod at estimated size ble 150 mb.. men jeg endte opp med 23 eller noe... Da hadde jeg ganske stor oppløsnig 720*noe... men synes det ble innmari kornete, men det kan vel sikkert justeres. Var bare så sent i går at orka ikke å gjøre noe mere da.. prøve mere når jeg kommer fra skolen i dag ;)

- 1984 Volvo 240

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider