Gå til innhold

Compact vs. M3???

Ranger emnet


villejan

Anbefalte innlegg

Skulle gjerne ha ringt Tarjej jeg, men det som jeg frykter er jo dette med den skrekkelige datoen!

Den berømte 356 er jo "bare" en 95 mod hvis ikke jeg husker helt feil.

 

Skulle gjerne ha snakket med ham om lyktene hans, de kunne jeg tenke meg. Det er jo enda ikke laget "engle-lys" beegnet for compact enda... og det suger.

VW Bora 2000 mod.

1,6 highline. 18" ASA DM3, KW Inox justerbart senk. Ramair....gir vel 50 hk mere???:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by villejan

Skulle gjerne ha ringt Tarjej jeg, men det som jeg frykter er jo dette med den skrekkelige datoen!

Den berømte 356 er jo "bare" en 95 mod hvis ikke jeg husker helt feil.

 

Skulle gjerne ha snakket med ham om lyktene hans, de kunne jeg tenke meg. Det er jo enda ikke laget "engle-lys" beegnet for compact enda... og det suger.

 

Stemmer at 356`n til Tarjei/Steinar er regga i 95 ja, er den regga etter det så blir det fort dyrt. Utrolig lekker bil btw, også går den sinnsykt bra, har bare sitti på da, men ville gjerne kjørt den ;)

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
villejan, ring Tarjei med 356`en! Han har peiling og driver med dette! Han påtar seg også slike jobber! Han har bygd oopp 356`en, en M3 coupe fra 316 utgangspunkt, M3 fra 318, B3 2,7 liter fra 316 E30 ++++

 

Han har PEILING!

 

Kjenner han litt, så kan hjelpe deg med å evt. skaffe nr osv!

 

 

Kort innpå...det er ikke Tarjei som har bygd den bilen;)

1996 BMW Compact 3.2

1997 BMW M3 3.2 Coupe (solgt)

2002 Golf 4 TDI/GTI 150 HK (solgt)

1993 BMW 320 E36 M-Optic (solgt)

 

///BMW Car Club (3822)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når bilen er 10 år i norge så er det ingen hk/avgifter på den osv?

vil bare få dette avklart. så mange som sier de utroligste tingene!

 

Foreløpig er det ingen 10 år regel. Bilen skal være registrert før 1.1.96 i norge.

1996 BMW Compact 3.2

1997 BMW M3 3.2 Coupe (solgt)

2002 Golf 4 TDI/GTI 150 HK (solgt)

1993 BMW 320 E36 M-Optic (solgt)

 

///BMW Car Club (3822)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det ingen 10 år regel. Bilen skal være registrert før 1.1.96 i norge.

 

Jo det finnes en 10års-regel! Men den regnes fra første gang registrert i Norge. Tilleggsavgift beregnes "på vanlig måte", men så gis det bruksfradrag som følger:

Over 1 år : 15%

Over 2 år : 30%

Over 3 år : 45%

Over 4 år : 55%

Over 5 år : 65%

Over 6 år : 75%

Over 7 år : 85%

Over 8 år : 90%

Over 9 år : 95%

Over 10år : Ingen tilleggsavgift

 

Hvis man øker HK fra 150 til 320, og volum fra 2,0 til 3,7 vil avgifter i utgangspunktet være 324.794.

Er bilen registrert første gang i 02.01.2004, gis 15% rabatt, og avgift blir kr. 275.946

Er bilen registrert første gang i 02.01.1997, gis 90% rabatt, og avgift blir kr. 32.464

Er bilen registrert første gang i 02.01.1996, gis 100% rabatt, og avgift blir kr. 0

 

Tilleggsavgift kan enkelt beregnes på www.toll.no

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det finnes en 10års-regel! Men den regnes fra første gang registrert i Norge. Tilleggsavgift beregnes "på vanlig måte", men så gis det bruksfradrag som følger:

Over 1 år : 15%

Over 2 år : 30%

Over 3 år : 45%

Over 4 år : 55%

Over 5 år : 65%

Over 6 år : 75%

Over 7 år : 85%

Over 8 år : 90%

Over 9 år : 95%

Over 10år : Ingen tilleggsavgift

 

Hvis man øker HK fra 150 til 320, og volum fra 2,0 til 3,7 vil avgifter i utgangspunktet være 324.794.

Er bilen registrert første gang i 02.01.2004, gis 15% rabatt, og avgift blir kr. 275.946

Er bilen registrert første gang i 02.01.1997, gis 90% rabatt, og avgift blir kr. 32.464

Er bilen registrert første gang i 02.01.2006, gis 100% rabatt, og avgift blir kr. 0

 

Tilleggsavgift kan enkelt beregnes på www.toll.no

 

 

Ja, er klar over de reglene der, siden jeg har importert noen biler. Jeg gikk ut ifra at det var snakk om ombygging her, og ikke bruktimport. Skal du bygge om en bil radikalt idag uten å betale avgifter, så må bilen være registrert før 1996 i Norge.

Tror forresten det er noe du har misforstått i setningen du skrev her:

"Er bilen registrert første gang i 02.01.2006, gis 100% rabatt, og avgift blir kr. 0"

1996 BMW Compact 3.2

1997 BMW M3 3.2 Coupe (solgt)

2002 Golf 4 TDI/GTI 150 HK (solgt)

1993 BMW 320 E36 M-Optic (solgt)

 

///BMW Car Club (3822)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forresten det er noe du har misforstått i setningen du skrev her:

"Er bilen registrert første gang i 02.01.2006, gis 100% rabatt, og avgift blir kr. 0"

 

Det skulle selvsagt være 1996. Rettet nå...

 

Ellers trodde jeg det skulle ganske mye til før du er over til ombygging/oppbygging hvor nye avgifter beregnes fullt ut. Jeg trodde iallefall at en 325-motor i en 320 går fint (dersom andre tekniske forhold er ordnet) på en bil som var ny i, eller importert til, Norge etter 1996. Da med bruksfradrag for avgiftene. Usikker på hvor langt det "kan strekkes"...

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg godkjente min E36 Compact ifjor, som totalt ombygd. Dvs si kun karosseriet som ble igjen fra 316. Hvis denne hadde vært kjøpt ny i norge etter 1996 eller importert etter 1996, hadde jeg fått alle avgiftene(muligens noe bruksfradrag). Når det gjelder å bare bytte motor på en bil etter 1996, så vil man fortsatt måtte betale for det overstegne tallet av hk, motorvolum, og vekt. Bilen må i tillegg godkjennes som ombygd på lik linje med en radikal ombygging som jeg har gjort (det er jo en del lettere å få godkjent en slik ombygging, med tanke på biltilsynet).

Bilverksteder har lenger heller ikke lov til å godkjenne ombygginger, så dette må gjøres av biltilsynet (noe som fort blir en ganske omfattende prosess på mange biltilsyn) Jeg skrev en 4 siders søknad 1 år i forveien, og la ved TÜV papirer fra en lik ombygging som var gjort tidligere i Tyskland. Noen biltilsyn vil i tillegg krevd TÜV papirer på den spesifikke bilen.

1996 BMW Compact 3.2

1997 BMW M3 3.2 Coupe (solgt)

2002 Golf 4 TDI/GTI 150 HK (solgt)

1993 BMW 320 E36 M-Optic (solgt)

 

///BMW Car Club (3822)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår