Gå til innhold

kan jeg bruke optima blå og gul sammen?

Ranger emnet

soundlord

Anbefalte innlegg

Har et gult foran og tenkte jeg skulle ha et gult bak også,men det var utsolgt for de.Han som solgte de,mente at blått var bedre,så da spurte jeg om jeg kunne bruke et blått og et gult sammen.

Altså det gule foran og det blå bak uten skillerele.Dette mente han at det var bare og glemme,det ville ikke gå.Hvis jeg ikke husker helt feil nå,er det akkurat like my startamper og ampertimer på disse to og begge er gelebatterier.

Har han rett eller er det bare og kompinere blått og gult uten skillerele?.Jeg ser selv ikke grunnen til at dette ikke skulle gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det skal gå helt fint. eneste forskjellen er vel at gul er et deep cycle batteri, mens det andre er et marine-batteri. om de har ca samme spenning når de er fulladet går det helt fint uten skillerele.

hmm,lurer på om jeg så at det også sto deep cycle på det blå.skal sjekke mandag.De fikk inn gult optima tirsdan fikk jeg høre idag.så da kan jeg vel vente til tirsdag.så slipper jeg å tenke på om det går eller ikke:p Noen flere enn mekonomen som selger optima i trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bluetop er stort sett det samme batteriet som Yellowtop, bluetop er ett marinebatteri, og i prinsipp så er det bare polene som er anderledes på det enn Yellowtop....

De to vil funke bra sammen, bedre enn med Redtop of Yellowtop iallefall... Dette har med indre motstand i batteriene å gjøre....

Styr unna skillerele'er og batteri isolatorer....

*Norges Bilstereo og Multimedia Forbund (NBMF)

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste ett skillerele gjør er jo å hindre at du tapper batteriet foran (eller startbatteriet) når du ikke har motoren igang, (og står stille og bruker anlegget ditt....)

Men, så fort du starter bilen (eller setter på tenningen, spørs hvordan du kobler inn releet) så tappes batteriet foran for å "fyllle opp" strømmen bak (for å si det enkelt). Det gjør at belastningen på batteriene blir større enn vanlig og du vet egentlig ikke hvor mye strøm du har....

Har man flere batterier i ett system, så bør de være identiske, for best mulig lading, noen som bruker batteriisolatorer for å "fikse" dette problemet, men det er heller ikke noe gunstig da en slik isolator "stjeler" ca 1V, og det er MASSE i en bil....

Derfor det beste du kan gjøre, er å ha like batterier, og ett voltmeter som du passer på så du har igjen nok spenning til å starte...

Hvis du går veldig i "dybden" på dette, så har du også mer strøm til forsterkerne hvis du spiller mye musikk med bass i, mens bilen er avslått...Uten skillerele.

Jeg ser derfor ingen grunn til å bruke skillerele eller batterisolator. Bruk heller de pengene det koster å installere dette på ett bedre batteri og kondensatorer

Bli medlem i Norges største bilstereoorganisasjon du også: http://www.dbdragracing.no/medlemskap.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hey. kan eg spørre ka pris som optima batteria ligg på ca .

pris på det GULE ivertfall ;) har lyst på et slikt sjøl

om du kan sende pris på PM eller noe ;) takk takk

orginal utvendig bortsett fra 8x17" TSW Kyalami,lakkerte plast detaljer.Chippa 2.8 motor,senk(50mm) og klare lykter rundtom inkl. hella grøft/blink-lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger ingen ting, hvis det var meg du siktet til....

Men du kan jo prøve med Ketil på Audio Art.. Tror hans skaffer Optima Yellow Top til deg... http://www.audio-art.no hvis jeg ikke tar feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal lure på om Fyksen Elektro Diesel (nå Meca) selgeren som solgte meg et Optima gul batteri i 2001 for 1200,- fikk en skrape av sjefen etterpå.

Tydligvis ser det ikke ut som om jeg kan forvente å få samme pris noe sted i dag ivertfall, så det er mulig at han gjorde en feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider