Gå til innhold

Hadde 4hjulstrekk, har nå kun feilhjulstrekk.

Ranger emnet

Dodgy

Anbefalte innlegg

Bilen det er snakk om er en Subaru Legacy Outback 2,5l automat. Det er mine foreldre sin bil, men jeg bruker den en del de gangene jeg er hjemme på perm (er i militæret). Nå som vinteren kom, er det jo gøy med en subaru med firhjulstrekk, men den drar kun på forhjulene for tiden.

Dette kan jeg si med rimelig stor sikkerhet ettersom vi har varmekabler i bakken opp til huset. Jeg kjørte forhjulene opp forbi varmekablene der det er kun et tjukt lag med is, og begge bakhjulene stod på tørr asfalt på varmekablene. Når jeg da gav gass stod jeg bare å spant forran. Får ikke bilen til å dra bak. Det er en slik "hold" funksjon som skal ha noe med firhjulstrekken å gjøre. Merket ingen forskjell om denne var på eller av.

Ellers er dette en bil som har firhjulstrekk hele tiden. Det er ingen manuell måte å koble inn og ut firhjulstrekken. Er det noen som har vært borti dette problemet? Er ikke så mangen som har denne bilen, men er det noen som har en anelse hva det kan være? Kan det være en liten elektronisk duppeditt som har falt ut, eller har noe driverk knekt? Tviler egentlig på det siste siden bilen funker fint ellers.

Kan dette ha noe med automatgiren å gjøre? Den er ganske så "sliten" for å si det sånn. Når bilen er kald tar det gjerne 2-3 km før den girer til andre, og gjerne et stykke til før den igjen vil gire til tredje. Dette har de sett på på verksted, og mente at det eneste som kunne gjøres var å skifte girkasse. Men de har aldri sagt noe om manglende firhjulstrekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Subaruer har vel alltid konstant 4x4.

Men avhengig av hvordan senterdiff det er på denne bilen så er det ikke umulig at den alltid spinner på de drivhjulene med minst motstand.

Selv en Pajero spinner kun på bakhjulene hvis det er glatt. Så må man bremse bakhjulene med håndbrekket for å tvinge forhjulene til å gå rundt. Dette fordi den har åpen senterdiff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk sikringen veed fjærtårnet(trur det er en sikringsholder som skal stå tom der, hvis det står en sikring der så er det visst feil(bør være).

Legacyen som pappa hedde var det diff sperre(brems) bak på, så spinner ikke bare på ett bakhjul.

Har du fått bilen løs, hjelper seg ikke når du begynner å kjøre(får temp i kassa)?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider