Gå til innhold

Sekvensiell girkasse kontra manuell?

Ranger emnet


CumsteR

Anbefalte innlegg

sekvensiell er at man girer oppover i girene ved å trekke spaken til seg og nedover ved å trykke den fra seg ? hvertfall sparer du jo tiden du bruker på å "slippe gass, clutche, føre girspaken fra a->b som fra 2-3, 4-5 også medfører horisontal vandring". Trenger heller ikke å clutche annet enn i startene, og muligens på nedoverskift. Personlig girer jeg raskere fra 2-3 enn fra 1-2, noe som har med slitt girkasse og gjøre tenker jeg.

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Kverna og -Rønningen- sier... Anti lag er for å holde trykket på turbo oppe... Det jeg tenker på er att når de girer så kuttes tenninga i et tiendels sekund... Hvordan gjøres dette..? Altså man kan holde full gass og rive i spaken, men turtall øker ikke, fordi motoren ikke tenner..

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wrc bilene har noe som heter anti-lagg system viss du sikter til flammer å sånn ut bakpotta....forklart her-> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=108795

 

Tror han lurte på fordeler ved sekvensiel girkasse kontra manuell...

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekvensielle girkasser er jo egentlig veldig vanlig. Alle MC og mopeder med manuelt gir har det jo. Inkludert min Honda MB-5 som jeg kjørte med som 14iss.

Dyrerer ting som brukes i WRC/F1 er bsert på samme prinsippet med at det er en sylinder med et frest predefinert spor som bestemmer hvordan skiftegafflene styrer drevparene.

Da blir det vanskelig å bomgire.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekvensiell girkasse er ikke noe folk flest trenger å tenke på- eller bekymre seg om i det hele tatt. De koster gjerne 80.000 kroner som minimum og er gjerne den aller siste komponenten man setter inn i en bil som er makset ut til perfekson på alle tenkelige vis. Fordelene inkludérer bla. a. raskere opp og nedgiring, (som oftest) fritt valg av girutvekslinger i alle gir og mere styrke. Jeg har også hørt at sekvensielle kasser ofte ikke har revers i det hele tatt men er langt fra sikker på om dette stemmer. Kanskje det varierer fra produsent til produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår