Gå til innhold

Lufting av bremse system

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

du skal alltid begynne å lufte den bremsa som er lengst unna bremseservo`n... som vanlig er vel det høyre bakhjul...

det tar tid... kjøp en sånn ventil så du slipper å sitte og stramme og slakke av hver gang...

Racing your civic is like the special olympics, even if you win, you are still retarded...

 

Never underestemate stupidity.

 

Renault 5 GT Turbo 86 *solgt*

Suzuki GSXR 750 98 *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tenker på er vel "priming" av mastersylinderen om det er fanget luft i den. Du må gjøre dette når du har en tørr master, og da må du starte med bremserørene av og pumpe forsiktig og følge med at det blir fritt for luft i åpningen til de to kretsene. Når pumpa er på retur må du stenge for åpningene med fingrene sånn at luft ikke suges tilbake i mastern. Fortsett sånn til det er fritt for luft, så kobler du til resten av kretsene og fortsetter og lufte resten av systemet. Med mindre du har kjørt pumpa tørr under lufting så er det liten sjans for at du trenger å gjøre denne prosedyren. Husk å bruke et egnet kar eller noe for å fange opp bremsevæsken.

 

Du kan jo ha småslitne bremseslanger som gir litt etter eller dårlig justerte bremsebånd om du har tromler bak.

Ikke gjør den tabben da og bli helt perfeksjonist. Fungerer bremsene som de skal uten å trekke til siden og slikt så er gjerne alt helt OK :) Det er når pedalen blir underlig lav at du virkelig skal begynne å uroe deg.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som når du sitter på dass. Når du trykker så kommer gassen først :-D og den må ut.

 

Kjøp bremseluftesystem fra biltema f.eks. Det er bare en enveisventil med slange på som ligger i en plastflaske. Fyll denne flasken litt opp med bremseveske slik at absolutt ingen luft kan komme tilbake i kalipperen. Ha gjengetape på luftenippelen, så kommer ikke luft inn der heller.

 

Så er det bare å pumpe ivei mens du passer på at bremsevæskenivået ikke synker for mye i beholderen. Trenger kun en person til alt dette.

 

Når absolutt alle bobler er vekke, små som store så drar du til luftenippelen og tar resten. Er lurt å bytte bremsevæske på samtlige.

 

Gjør du dette, så blir det god knall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for VELDIG bra informasjon, har aldri luftet masteren før så det var godt og vite! Ellers kan jeg jo hvordan man lufter, men jeg har alltid stått og luftet mens person nr 2 bremser for meg, mens jeg sitter og åpner og lukker.

 

Jeg bruker et langt gjennomsiktig gummi rør, så uansett så kommer det ikke noe luft tilbake siden det ligger DOT i røret.

 

Problemet mitt er vel at jeg har litt dø-gang før jeg kjenner den bremser.. Jeg tenker på iforhold til fattern sin bmw 323 02 den er så følsom på pedalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår