Gå til innhold

Generelle spørsmål fra en ny Volvo eier

Ranger emnet

Blindfolded

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ett par spørsmål angående min nyinnkjøpte 87mod 240GL.

Min bil har servo men er utstyrt med det gode gamle "traktorrattet". Betyr dette at servoen er ettermontert, eller ble dette rattet også brukt på modeller med servostyring?

Har også lest at det finnes to typer instrumentpanel, VDO og ett til. Hva er min bil utstyrt med? Kan jeg bytte til ett instrumentpanel med turteller fra en 86 mod. uten for mye bry?

Fikk med 14 toms alufelger til bilen av typen "turbofelg". Men var ikke disse egentlig 15 toms? Er det en jalla kopi jeg er i besittelse av?

Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene

Blindfolded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har ett par spørsmål angående min nyinnkjøpte 87mod 240GL.

Min bil har servo men er utstyrt med det gode gamle "traktorrattet". Betyr dette at servoen er ettermontert, eller ble dette rattet også brukt på modeller med servostyring?

Har også lest at det finnes to typer instrumentpanel, VDO og ett til. Hva er min bil utstyrt med? Kan jeg bytte til ett instrumentpanel med turteller fra en 86 mod. uten for mye bry?

Fikk med 14 toms alufelger til bilen av typen "turbofelg". Men var ikke disse egentlig 15 toms? Er det en jalla kopi jeg er i besittelse av?

Håper noen kan hjelpe meg med disse spørsmålene

Blindfolded

Det andre speedometeret heter yazaki. Viss trip-telleren (den som du kan nulle) er oppdelt i fire sepparate ruter så har du VDO. Viss det bare er den sisste som har "skillevegg" så har du yazaki. De har sluttet og produsere nye speedometer wire til yazaki speedometer, bare så du er klar over det.

Det med servo greiene er jeg usikker på, men jeg skulle da tro at det er samme diameter på rattet uten servo så rattet med servo. Ikke ta det for gjitt altså!

Jeg mener og at "turbo" felgen er 15".. Men du har noen som dem kaller for turbin felgene, de er 14" og har en haug med spiler. Turbo felgen (virgo som den heter) har 5 eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratis me 240:)

turbo felg ble også levert i 14" de er nesten like, tåler like mye.

du kan bytte spydometer fra alle 240`er fra -86 å oppover, der er det me elektronisk spidometer

det ratt greiene har jeg ikk noe greie på, veit bare det blir bra når du får på et midre ratt. men trur det er likestort på med og uten servo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er speedometeret mitt av typen Yazaki for triptelleren har kun "skillevegg" mellom 3. og 4. tallet. Men det går jo ikke wire inn til speedometeret på baksiden. Her har jeg en stor hvit kontakt.

Har forstått det slik at "servorattet" var noe mindre i diameter. Det ser mye penere ut, så dette må jeg få tak i.

Turbinfelgene som du snakker om, de har jeg på vinterdekkene. Men felgene til sommerdekka er 5 eikers turbofelger, i 14 toms størrelse. Fikk nettopp bekreftet at disse felgene var en kopi av de originale turbofelgene til 240. (som var 15 toms)

Takker så meget for raske svar Larsen-Racing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torjus: takk for det!

Er foreløpig veldig fornøyd. Er klar over at motoren som står i bilen (B230K) ikke er det beste som har kommet fra samlebåndet til Volvo. Eller, det er vel helst forgasseren som er problemet på disse motorene. Bilen har nå gått 200 000. Godt bunndrag og går rimelig godt. (alt er relativt) Forbruket er det heller ikke noe å si på, mellom 0.9 og literen på vanlig kjøring. Jeg er ikke spesielt tung på gassfoten nei.

Foreløpig skal bilen holdes helt original. Liker best det. Men hvite blinkers fremme og refleksplata mellom baklyktene ønskes. Hvor kan jeg få tak i slikt noe? Blinkere er greit nok, men refleksplata virker umulig å få tak i. Større og flottere felger hadde selvfølgelig også vært noe, men jeg synes faktisk bilen kler de gamle turbofelgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

refleksplate får du kjøpt ny hos volvo for 400,-... ang turteller, så kan dette ettermonteres, noe som er en simpel jobb... bak speedometer huset ligger det en ferdig opplagt kabel med isolert kabelsko som er klar til å kobles på turtelleren... en ny turteller hos volvo får du for ca 500,-...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gamle rattet (ikke vist på bildet over) er det beste i mine øyne (og hender)...

Om det er glt-ratt, turbo-ratt eller servoratt vet jeg ikke, men det har en stor, myk tuteknapp - det kan se ut som om det er en airbag inni der...det er vel både litt mindre i omkrets og har tykkere ring enn det originale lastebilrattet...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider