Gå til innhold

Batter til Dynamo

Ranger emnet


Pokerfjes

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg holder på å gjøre bilen klar for ett bedre anlegg med tiden, men jeg er ikke helt sikker med å bytte kablen fra dyanmo til batteri.

Jeg leste ett sted at den må ha sikring i begge ender, og et annet sted stod det at den skulle bare slenges på. Jeg har lyst til å bytte den til 50mm2\0awg( ikke si at jeg ikke trenger det eller noe,det er bestemt!)

 

Her er ett bilde for å få ett lite inntrykk!

ShibbyBlingBling.jpg

 

Den rosa streken illustrerer hvor unnskyldningen for en orginal kabel går, og rød er ca. der jeg tenkte å legge den nye!

 

Jeg har bytta jordinga mellom "dynamo og chassis" og mellom "Batteri og chassis" , begge til 50mm2( selvsagt ikke på det bildet her, her er de bedritne orginale!!)

 

Så, trenger jeg å tenke på sikringer her?

Og for dere som kjenner polo el.l. Er kablen fra dynamoen bare å koble av ved starten eller er "de i ett"?er ikke så god til å forklare men..

 

MVH Carl

 

Takk for alle svara!

--GrannyRacer #1----

81 Golf diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha sikring på plusskabel fra dynamo til batteri ja. Sikring plasseres så nærme dynamoen som mulig. :)

 

Grunnen til at man benytter sikring er for å sikre KABELEN. Om lederne inni kommer i kontakt med jord (chassis) vil det bli kortslutning, og uten sikringen vil den bare ligge å kortslutte helt til man bryter kontakten. Sånt kan det bli bål av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med deg JEJ, da det er batteriet som kan levere nok strøm til å sette fyr i kablen ved kortslutning. Og den BØR sikres siden du skal ha så stor tversnitt i den kablen og om mulig bruk et armer beksytelses slange over den kablen i tilleg.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til hele gangen som svarte!

 

Går med flertallet og legger en sikring ved batteriet!

 

En annen ting, skal jeg legge + og jord kabel fra batteriet foran til bak, eller holder det med + kablen, og jord fra chassis(ved baksetefestet) sånn som illustrert med PAIN(t)!!

Batterioppsett.jpg

--GrannyRacer #1----

81 Golf diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, å, åh!

 

Jeg er OGSÅ enig!

 

Var jeg flink nå? Var jeg? HÆ? :)

 

hehe... cheers :titties:

 

jada, skal holde med plussen men har du både plass og nok kabel så legger du til minus også.... men ikke nødvendig. Fint paint bilde bortsett at du "glemte" å tegne sikringene... :wonder doh

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn igjen! nå føler jeg meg passe dum flushit , mtp hvor bestemt jeg var for 50mm2, men til den dagen jeg har en sterk nok dynamo for 25mm2 holde. Men skal jeg fjerne den gamle kablen eller kan den bare bli, mener på at jeg så du gjorde det slik Matador, kan ta feil.

Og sikringen, burde den plasseres "på" dynamoen, eller på chassiet men så nærme dynamoen som mulig?

--GrannyRacer #1----

81 Golf diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wtf? hehe... trodde det var kar... ikke bare meg som er litt doppa.... :titties: men sikringen skal være så nær som mulig batteriet!! da den kan levere flere 100Amper ved kortslutning, dynamon leverer i beste fall 75mpe når motoren går.... og størrelsen på sikringen bør helst være 50% over maks strøm styrke til dynamon.

 

La den gamle kablen stå der... har ingen betydning om den ligger der, og skulle den nye kablen "feile" så har du den gamle liggende der i tilleg. Har ellers som sagt før ingen negativ invirkning på det elektriske og kan være kilde til støy.

 

når jeg ser på bilde så synes det ligner litt på Polon som kona hadde før. og da hadde jeg koblet jeg slik:

den blå går langs ramma egentlig og det blir kortere også, eksos manfoilden er i fronten så da er ikke noe problem slik jeg forreslår, sikringen kan du koblet mellom torpedo veggen og batteriet. Den sorte bør skrus til samme punkt som motoren er jordet i. og den gule (ble gul for at det skulle synes) kan du skru fast under festen som låser batteriet på plass.

Håper det er litt "klarere" nå!! og like til med bygget! :titties:

rrtx0w.jpg

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn igjen! nå føler jeg meg passe dum flushit , mtp hvor bestemt jeg var for 50mm2, men til den dagen jeg har en sterk nok dynamo for 25mm2 holde. Men skal jeg fjerne den gamle kablen eller kan den bare bli, mener på at jeg så du gjorde det slik Matador, kan ta feil.

Og sikringen, burde den plasseres "på" dynamoen, eller på chassiet men så nærme dynamoen som mulig?

 

jeg har 200A dynamo og 2.5M 35mm2 kabel, og på det meste har jeg et fall på ca 0.2V, så jeg tror du skal montere en ganske massiv dynamo før det er nødvendig å bytte ut den 25mm2 kabelen din. men selvfølgelig, du bestemmer jo selv. :)

 

matador: hvor kan jeg få tak i beskyttelse til å ha rundt kabelen? eventuelt hvor mye koster dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER DA IKKE SIKRINGER mellom dynamo å batt!!! er seff ikke feil å jøre det,mentror ikke det er mange biler som har dette.på audien(200) er batteriet under baksetet,men ingen sikringer der heller. dynamoen ladder til hovedpluss på startern! 50mm2 er ikke feil om det ska gå skikkeli strøm der,fx til bilstereo. tipps bruk lastebilpolsko ved batteriet,om der er plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er egentlig ikke noe sikring mellom dynamo og batteri og heller ikke batt-starter, selv om her burde være da fare for kortslutning i disse punktene er større ved kolisjon... men som sagt ikke påbudt, bare når kablen går til bilstereo/extra utstyr.

 

JEJ: armert beskytelses rør/slange kan du få kjøpt hos Tess feks, ellers en kraftig vannslange vil hjelpe også grinchy

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER DA IKKE SIKRINGER mellom dynamo å batt!!! er seff ikke feil å jøre det,mentror ikke det er mange biler som har dette.på audien(200) er batteriet under baksetet,men ingen sikringer der heller. dynamoen ladder til hovedpluss på startern! 50mm2 er ikke feil om det ska gå skikkeli strøm der,fx til bilstereo. tipps bruk lastebilpolsko ved batteriet,om der er plass.

hmmms, er ganske sikker på at det er en sikring der om du har batteriet under baksetet..

 

Viss fare for brann/eksplosjoner om du krasjer og ikke har det...

 

Edit: nei da er det vel kanskje ikke det da, men selv har jeg alltid sikringer på alle strømkabler som går gjennom torpedoveggen o.l.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår