Gå til innhold

forskjell b23 vs b230

Ranger emnet


MercFreak

Anbefalte innlegg

hva er egentilg forskjelle på de 2 blokkene? hva er best og gå ut i fra når man skal bygge litt seriøs motor? tenkte på og ha putta nedi no h profil råder og nye stempler i b23 blokka mi.. sånn bortsett fra at jeg ikke får no underspyling er det noe annet som gjør at jeg f.eks burde benytta en b230 blokk?

 

eventuelt hvor mye er en b23 blokk god for nå man har h profil råder og andre stempler? og hvordan er veiva i en b23et? målsetningen er og klare over 300hk på hjula etterhvert...

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Veiva i B23 er samme veiva som i b18,20 og 21 og har ikke samme dim på ramlagerne som veiva i B2xx som ble levert med å typer veiv, ei med 55mm rådelager fram til88 og fra 88-> med 63mm lager.

Ellers er ikke blokka på b2x heldekkende i topp noe som B2xx blokkene er, ang under spyling er jg ikke sikker, men dette var vel noe som kom på de siste utgavene av B2xx blokkene med turbo.

ellers er slaglengde lik på b18,20,21,23,og b230 80mm(pentaveiv til b230 har 86mm slag)boringa på b23 og b230 er 96mm, men b2x har 24mm kryssbolt har b2xx 23mm.

så det er lite som passer omhverandre, veiva i Bxx motorene er foresten smidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største fordelen med å bruke 230 blokk er at den har en jemnere støping, samt helstøpt toppdekk. Dette sammen gir en mere stabil bunn en 23blokka. 230veiva er har bedre balanse en 23, men på en annen side har 23 smidd veiv, 230 ikke. Om jeg skulle kjøpe meg en motor, for så å investere i nye råder og stempler ville jeg gått for 230. Men om jeg hadde en 23 liggende. ville jeg brukt den. Er det en 23ET har du jo gromme stempler som kan brukes. En annen ulempe med 23 kontra 230 i orginal tilstand er jo rådelengden. 145mm på 23 og 152mm 230. Men til 300 drivhjulshester er 23 helt klart et bra valg.

 

Når det gjelder 230 og underspyling så kom dette på ALLE 230 fra og med 92/93. Altså ALLE 230, vet ikke hvor mange ganger det skal være nødvendig å si dette. Men altså ALLE 230 sugemotor som turbomotor!!!!!!!! :)

 

(PS!!! skal du bruke b23 så send meg en PM. Har noen fine h-råder til deg i såfall :))

Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Her er en måte å få en grei B23 motor på.

Bruk 5.7” h-profil råder som er beregnet for sb chevy

Du må slipe veiva (B23) til chevy dimensjon.

Du må hone opp for kryssbolten til 24mm.

Så bruker du B23FT/ET stempel. Men du må lage noen

Skiver som du setter mellom råde og stempel dette på

grunn av at den må styre oppe ved stempel.

 

Får du tak i råder som er bolt on så er de å foretrekke.

Ser han Ben are har noe?

 

For å si de sånn, en B23ET / FT holder 350–400 hk med originaldelene.

Men klart man sover bedre om natta når man har sterkere råder.

350 ”ærlige hester” krever sterk girkasse og en clutch som holder 600NM.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største fordelen med å bruke 230 blokk er at den har en jemnere støping, samt helstøpt toppdekk. Dette sammen gir en mere stabil bunn en 23blokka. 230veiva er har bedre balanse en 23, men på en annen side har 23 smidd veiv, 230 ikke. Om jeg skulle kjøpe meg en motor, for så å investere i nye råder og stempler ville jeg gått for 230. Men om jeg hadde en 23 liggende. ville jeg brukt den. Er det en 23ET har du jo gromme stempler som kan brukes. En annen ulempe med 23 kontra 230 i orginal tilstand er jo rådelengden. 145mm på 23 og 152mm 230. Men til 300 drivhjulshester er 23 helt klart et bra valg.

 

Når det gjelder 230 og underspyling så kom dette på ALLE 230 fra og med 92/93. Altså ALLE 230, vet ikke hvor mange ganger det skal være nødvendig å si dette. Men altså ALLE 230 sugemotor som turbomotor!!!!!!!! :)

 

(PS!!! skal du bruke b23 så send meg en PM. Har noen fine h-råder til deg i såfall :))

 

 

PM er sendt :)

 

forresten er det da fosrkjellig slag lengde på b23 og b230 ?

 

blokka mi er forsåvidt ikke orginal b23et, opprinlig var det en blokk som satt i en 740 gasser turbo bil, men alt av innmat i den var bytta til b23 et, så der sitter m råder og turbo stempler i den veiva veit jeg ikke om det er no forskjell på da, kunne egentlig tenkt meg nye stempler og eventuelt borra opp til 1 overdim også.. planen var da også og få balansert veiva som sitter der, var det da sånn og forstå at den veiva 100% sikkert er smidd siden det er b23?

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slaglengden er 80mm uansett b19 21 23 230. Bruk heller org turbostempla du, og la vær å borre no særlig! Og veiva er GARANTERT smidd. Og det er samme veiv uansett turbo eller ikke.

Det finnes vel en veiv som skal være litt bedre en de andre. Ikke for at jeg vet hva som er forsjellen. Men den har støpt inn et lite merke en eller annen plass på seg. den såkalte "bofors" veiva. Merket ser ut som en slags Ø eller en O med noe strek loddrett gjennomseg om jeg ikke husker helt feil!

 

Skal du først balansere så sørg for å få med svinghjul/clutsj (stifte svinghjulet) og reimskivene i front!

Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slaglengden er 80mm uansett b19 21 23 230. Bruk heller org turbostempla du, og la vær å borre no særlig! Og veiva er GARANTERT smidd. Og det er samme veiv uansett turbo eller ikke.

Det finnes vel en veiv som skal være litt bedre en de andre. Ikke for at jeg vet hva som er forsjellen. Men den har støpt inn et lite merke en eller annen plass på seg. den såkalte "bofors" veiva. Merket ser ut som en slags Ø eller en O med noe strek loddrett gjennomseg om jeg ikke husker helt feil!

 

Skal du først balansere så sørg for å få med svinghjul/clutsj (stifte svinghjulet) og reimskivene i front!

 

stemmer nok det med veiva,boforsveiva er også annerledes i framkant..

 

en av de to typene veivaksler er slik at de passer i b20...derfor er den annerledes i framkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja slaglengden er 80mm uansett b19 21 23 230. Bruk heller org turbostempla du, og la vær å borre no særlig! Og veiva er GARANTERT smidd. Og det er samme veiv uansett turbo eller ikke.

Det finnes vel en veiv som skal være litt bedre en de andre. Ikke for at jeg vet hva som er forsjellen. Men den har støpt inn et lite merke en eller annen plass på seg. den såkalte "bofors" veiva. Merket ser ut som en slags Ø eller en O med noe strek loddrett gjennomseg om jeg ikke husker helt feil!

 

Skal du først balansere så sørg for å få med svinghjul/clutsj (stifte svinghjulet) og reimskivene i front!

 

Tror det er sånn at så godt som alle B23 veiver du får tak i, er smidd. Var visst noen B19 og tidlige B21 veiver som er støpt, men i de aller fleste tilfeller så skal det være smidde saker, og det er det jeg tror er en såkalt "Bofors" veiv.

 

Det symbolet ligner veldig på ett Opel-merke, (huffda), du ser de blant annet på M-rådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok fint tåle effekten, men kan også knekke uten forvarsel... 300-350dirvhjulshester begynner å bli langt over grenseland! Og det er litt kjipt! :)

 

Nja....er jo de som får det til å holde for drøye 400 på veiva. Viktig å ikke ha så mye som antydning til motorbank.....

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja....er jo de som får det til å holde for drøye 400 på veiva. Viktig å ikke ha så mye som antydning til motorbank.....

 

 

Jada... er de som får det til å holde 500Hk også... men for hvor lenge da? Og hvor sikker er du på at akkurat det settet med M råder du har tåler det denne gangen?

Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår