Gå til innhold

forskjell b23 vs b230

Ranger emnet


MercFreak

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Finn info om turbocontaineren, de brukte b23 veiv i b230, punkta på noen sklags shims siden rådene var breiere på b23...

 

er vel heller at aksial lagret er breiere på b23,så det på punktes på¨2 biter som så slipes inn for at det skal stemme.veiva må vel også slipes generelt mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er man skikkelig gambler og sliper siste underdim så rådetappene blir 48mm får man faktisk 86mm slaglengde...

Men da kan veiva brukes som fyllmasse ved neste lagerhavari...

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har faktisk også et annet alternativ, jeg har jo også en orginal b21et blokk som MÅ HA borring, så det er jo eventuelt muligheter og bruke den også da...

 

 

Helt klart et alternariv der ja! Org veiv og 92,5 i borr. Smidde stempler og råder fra meg... Og du har ei blokk som antaglivis tåler det som fins av ladetrykk!!!! :) Men har jo bare 2,1liter da!

Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel heller at aksial lagret er breiere på b23,så det på punktes på¨2 biter som så slipes inn for at det skal stemme.veiva må vel også slipes generelt mener jeg.

 

Stemmer sikkert det, husker bare de shimsa jeg, beklager min aldri så lille uvitenhet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gutter, hvorfor tukle med std. råder når man skal bygge en såkalt "værsting" motor?

I bestefall blir de skjeve, og kan enkelt og greit byttes ut med nye.

MEN de kan også knekke, og hva kan skje da??

Jo, ødelagt blokk, stempel, og i verste fall veiv og (Den nyoverhalte og portede) toppen i tillegg, DA kan vi spørre oss; er det billigere, nei, på ingen måte, selv med alt.1 skjeve råder (Må tenke på at det behøvs pakningssett, olje, filter, og en mengde andre småting for den seriøse motorbygger, og dette, kan fort bli samme summen som ett sett fine H-profil råder).

Summen av alt blir nok, å heller legge i ca 5000,-sek. for Sten Parner råder (Selv om de ikke er de beste på markedet, er de prisverdte). Dermed får du en bunndel som tåler oppimot 500Hk (Selv med std stempel) med de rette delene og optimal justering.

Regnestykket for 300-350Hk blir ikke lite alikevel, så 5000,- fra eller til spiller vel liten rolle.

NB. De nye B230 rådene tåler ikke over 1,5-1,6bar, da blir de skjeve...

De gamle B230 egner seg bare til søkke på pilken...

B23 tja, det eneste ulempen er vel at rådene er en smule korte, samt at stemplene er litt "klumpete" og tunge.

Jeg hadde helt klart gått for B230.

Veiva i B230 er det inge grunn til bekymring for tross at den ikke er smidd, den holder til godt over 500Hk uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart et alternariv der ja! Org veiv og 92,5 i borr. Smidde stempler og råder fra meg... Og du har ei blokk som antaglivis tåler det som fins av ladetrykk!!!! :) Men har jo bare 2,1liter da!

 

 

men til gjengjeld så får jeg ikke så tynne sylinder vegger som en 2,3liter da, unasett med nye råder og stempler vil jeg vel få sove godt om natta som folk sier :)

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en VELDIG solid motor du får da.. med tanke på sylindervegger, og bevegelige deler. Får 152mm råder (altså en forholdsvis gunstig rådevinkel) og stempler og råder som står for en støyt! Eneste bakdelen med dette oppsettet er volumet!

Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB. De nye B230 rådene tåler ikke over 1,5-1,6bar, da blir de skjeve...

De gamle B230 egner seg bare til søkke på pilken...

 

 

Har da pisket en hel sesong på 1,7-1,9bar på 230 råder.... Og ikke noe tegn til skjevhet! :D

Gamle 230 med penta veiv og skikkelige råder trenger heller ikke være den aller verste motorn å bruke! Har du personlige erfaringer med denne???

Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår