btl Skrevet Mars 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2006 Hei Først lurer jeg på hvilke elektriske funksjoner som ligger i dieselpumpa. Jeg vet det er en magnet ventil, men det er andre ting også. På min bil (1993 sierra 1.8td) sitter det også en styreenhet under dashbordet. Det står "Lucas" på den. Hva styrer denne styreenheten. Jeg kan fortsette å kjøre når jeg slår av tenninga (defekt magnetventil). Rart det går ann å kjøre uten at denne lucasboksen har strøm. Går det ann å chippe en motor som ikke har commonrail innsprut? Jeg har forstått det slik at man kan øke turbotrykket, men man må også øke dieseltrykket. Jeg har hørt mange snakker om å øke trykket på pumpa, men hva med dysene? Hva skjer hvis man bare øker trykket på dysene? Hva skjer hvis man bare øker trykket på pumpa? Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Mars 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2006 Det går an å chippe motoren uten commonrail, men det forutsetter jo at pumpen er elektronisk styrt av denne chippen, og det tviler jeg på at din er. Det er også forskjell på dysene på disse motorene, hvor commonrail også har elektronisk styring av åpningstiden på hver enkelt dyse, noe du ikke har uten common-rail, hvor du bare kan ha dieselpumpa til å styre åpningstidspunktet ifra pumpens lokasjon (ikke på dysa altså). Kjenner desverre ikke til din motor noe særlig (bare tittet kort over en for par mnd siden), og det er vel intern fødepumpe i dieselpumpa, hvor trykket ikke økes her, men du kan justere pumpen ved hjelp av en mengdeskrue, juster denne, sjekk hvordan det ryker ved pådrag, og juster turbotrykket ditt slik at det ikke ryker så veldig. Ender du med altfor høyt turbotrykk for å få det til å slutte å ryke, så får du bare prøve deg fram til du kommer på akseptable verdier. Tenninga på motoren kan også forandres, jeg tror denne pumpa blir drevet av registerreima (ellers egen intern kamaksel/fordeler), og da kan denne vris på samme måte som en fordeler for å forandre på dette, men til dette trenger du mest sannsynlig et spesielt måleapparat som måler på dieselpumpa hvor mange grader du har, og dette er ganske viktig å få rett, og noe særlig avvik ifra originale spesifikasjoner lønner seg sjeldent til en bil du bruker til vanlig, men det kan være interessant å sjekke hva pumpa faktisk står på. Og denne beskrivelsen her er dermed til ei mekanisk pumpe, ikke elektronisk styrt. Hva denne styreboksen fra Lucas gjør veit jeg ikke, men har ikke lagt merke til noe slikt på min bil (92 mod TD). Mulig denne kan styre noe EGR eller annen type overforbrukskontroll/justering? Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.