Gå til innhold

A/F ratio med 120 oktan bensin

Ranger emnet


integrale8v

Anbefalte innlegg

Etanol opererer gjerne i området 8,5:1, mens lambda 1 på etanol er 9,0:1.

 

Det er lambda 1 som er optimalt forbrenningspunkt, så å kjøre med så fet blanding man kan er ikke så lurt, men det kan være nødvendig på grunn av varmegang og alt varmegang kan medføre av negative konsekvenser for hvordan motoren har det, og negativt for effektuttaket. Å kjøre veldig fett unødvendig ender bare med slitasje på motor, hvor du vasker stempelveggene for olje i større grad.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etanol opererer gjerne i området 8,5:1, mens lambda 1 på etanol er 9,0:1.

 

Det er lambda 1 som er optimalt forbrenningspunkt, så å kjøre med så fet blanding man kan er ikke så lurt, men det kan være nødvendig på grunn av varmegang og alt varmegang kan medføre av negative konsekvenser for hvordan motoren har det, og negativt for effektuttaket. Å kjøre veldig fett unødvendig ender bare med slitasje på motor, hvor du vasker stempelveggene for olje i større grad.

 

Lambda 1 er bare optimalt for katalysatoren og miljøet vel.

Optimal effekt ligger som oftest på 12:1 - 13,5:1.

 

Men dette er jo da vanlig bensin, og litt off-topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankefastheten til bensin har ikke noe med støkiometrien å gjøre, du kan teoretisk blande sammen to stoff og hente ut x antal joule med energi med en teoretisk og optimalt blandingsforhold. Blandingen har med hvor mye tilgjengelige oksygenatomer det er som vil binde seg til hydrokarbonene. For fet blanding vil si underskudd av oksygen evt overskudd av hydrokarbonen og vice versa.

 

Men, høy bankefasthet medfører at du kan presse mer luft inn i motoren med en større mengde bensin (vha større kompresjon), ergo hente ut mer effekt. Problemet er at det blir veldig varmt når man komprimerer en gass, noe som gjør at bensinen antenner før den skal inne i sylinderen. Da eksploderer det og det skader motoren enormt (banking). Blir som å slå på stempelet med en slegge. Normalt skal en kontrollert og jevn forbrenning oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambda 1 er bare optimalt for katalysatoren og miljøet vel.

Optimal effekt ligger som oftest på 12:1 - 13,5:1.

 

Men dette er jo da vanlig bensin, og litt off-topic.

 

Lambda 1 er det optimale forbrenningspunktet, så jeg er ikke enig med deg! Grunnen til at verdiene ligger på det der med "normal bensin", er at EGT og feildetonasjoner oppstår om det går noe magrere (pga varme). Uansett har det en kjøleeffekt selv om EGT ikke er faretruende høyt.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambda 1 er det optimale forbrenningspunktet, så jeg er ikke enig med deg! Grunnen til at verdiene ligger på det der med "normal bensin", er at EGT og feildetonasjoner oppstår om det går noe magrere (pga varme). Uansett har det en kjøleeffekt selv om EGT ikke er faretruende høyt.

 

 

Da er vi uenige da. Trur Corky Bell og Graham Bell er uenig med deg også.

Lambda 1 er bare den RENESTE forbrenningen. Har lite med effekt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så kom jeg over en artikkel om lambda i nyeste utgaven av Bilsport. Der står det også at optimal forbrenning er lambda 1. Og det er den reneste forbrenningen, og grunnen til at det er den reneste er at da klarer motoren å forbrenne best. Har du fetere blanding blir det mer "uren" på grunn av at motoren ikke klarer å forbrenne alt den får inn (bensin som tilføres uten effekt), det er derfor mange biler med små motorer streber etter lambda 1 for å gå billig på mila. Effekten med fetere blanding blir som jeg sier kjølingseffekt og detonasjonsprofylakse.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambda på 1 er den Beste forbrenninga, men det betyr ikke dermed at den gir mest effekt, legger gamle forgasser-motorer på lambda 1 og, gir reinest forbrenning, mindre soting og moderat bensinforbruk, gir bensintiskudd ved akselerasjon.

 

At han med 120 oktan bensin ligger på ett såpass fett blandningsforhold, har kanskje noe med at motorer som går på slik bensin er stillt for maks effekt og dette er sikkert fra bremsepapirer så dette er på maks effekten dette blandningsforholdet forekommer.

Sikkert litt ekstra for å skåne motoren, og pga ville ventiltider i samme slengen.

 

Hvis du spiser masse godteri så blir du i godt humør der å da, men ikke sikkert det er så bra for deg i lengda.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambda på 1 er den Beste forbrenninga, men det betyr ikke dermed at den gir mest effekt, legger gamle forgasser-motorer på lambda 1 og, gir reinest forbrenning, mindre soting og moderat bensinforbruk, gir bensintiskudd ved akselerasjon.

 

At han med 120 oktan bensin ligger på ett såpass fett blandningsforhold, har kanskje noe med at motorer som går på slik bensin er stillt for maks effekt og dette er sikkert fra bremsepapirer så dette er på maks effekten dette blandningsforholdet forekommer.

Sikkert litt ekstra for å skåne motoren, og pga ville ventiltider i samme slengen.

 

Hvis du spiser masse godteri så blir du i godt humør der å da, men ikke sikkert det er så bra for deg i lengda.

 

Hmm, det er vel greit at dere sier at jeg ikke har rett, men har også Bilsportbladet sin skribent også feil da?

 

At han med 120 oktan bensin ligger på et såppas fett blandingsforhold på en motor som er tunet for maks effet har gjerne noe med å gjøre at om han låg på 14,7 så hadde motoren brent opp før han hadde fått sagt "blandingsforhold" tre ganger..

 

Godteri? Joda, jeg jobber i helsevesenet, så jeg veit litt av hvert om blodsukker og sånt, men skjønner ikke helt hva du mener med det...

 

Det at det ikke gir mest effekt er at du aldri får brukt så mye turbotrykk og fortenning ved 14,7.. Fetere blanding gir muligheten for mer turbotrykk og fortenning, og effekten blir da høyere.. Men det er fortsatt mest effekt å hente om man ikke tar EGT som et parameter, mener nå jeg (og tydeligvis Bilsport).

 

Og en siste ting, om det er som du sier at mer bensin = mer effekt, så kan vi vel bare pøse på med bensin da?

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke det jeg sa, hinta ikke til deg heller, mer bensin er ikke lik mere effekt, syns den blandinga var litt i grenseland sjøl jeg, men prøver å forklare hvorfor de har lagt blandinga så feit.

 

BTW: Blandingsforholdet blir det samme på 92-120 oktan bensin, dette er kun ett mål på bankefasthet, men du kan utnytte bensina bedre med høyere oktan, derav høyere effekt. Men er oktanforholdet økt med tilsetning av alkohol så må man ha mere fuel, men regner med at dette ikke er tilfelle, vet heller ikke om det er mulig før noen sier at jeg driter meg ut.

 

Og godteri-greia: Tenk på godteriet som bensin og tenk på deg som bilen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke det jeg sa, hinta ikke til deg heller, mer bensin er ikke lik mere effekt, syns den blandinga var litt i grenseland sjøl jeg, men prøver å forklare hvorfor de har lagt blandinga så feit.

 

BTW: Blandingsforholdet blir det samme på 92-120 oktan bensin, dette er kun ett mål på bankefasthet, men du kan utnytte bensina bedre med høyere oktan, derav høyere effekt. Men er oktanforholdet økt med tilsetning av alkohol så må man ha mere fuel, men regner med at dette ikke er tilfelle, vet heller ikke om det er mulig før noen sier at jeg driter meg ut.

 

Og godteri-greia: Tenk på godteriet som bensin og tenk på deg som bilen.

 

Godteriet ja, tenkte på det, men jeg bare lurte på om du ville presisere hva som ikke var sunt i lengden, bare for å ha det klart.

 

Og det med oktan så lenge man kjører på bensin er jeg helt enig med deg. Og for å ha presisert det og, man får mer effekt ved høyere oktan er fordi man kan tillate seg å kjøre på mer fortenning blant annet. Å bruke alkohol for å endre bankefasthet har også mye med temp å gjøre, siden alkoholer er andre molekylsammensetninger enn bensin (dvs det er ikke "bensin" som vi kaller det), og f.eks. så har etanol lambda 1 på 9,0:1 og metanol 6,5:1, så blanding av alkohol forandrer også blandingsforholdet; må ha mer drivstoff.

 

Men for å forklare hvorfor blandinga er feit er det som jeg sier, bensinen kjøler vesentlig i motoren, og derfor blir det hatt i mer av det for å fortsatt holde seg innenfor akseptabel EGT. Hadde EGTen vært akseptabel ville man ha lagt seg nærmere lambda 1 så lang EGTen tillater det.. Til eksempel for å vise drivstoffets kjølevirkning på motoren så kan nevnes f.eks. metanol, om man kjører fett av det, la oss si lambda 0,7, som er blandingsforhold 4,5:1 så har folk faktisk hatt enkelte problemer med at det kjøler så godt at innsuget har "iset" igjen ved en forgasseriseringseffekt.. Drivstoffkjøler f.eks..

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår