Gå til innhold

Hjelp til valg av frontsett

Ranger emnet

deleted

Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd til hjelp av frontsett høytalere som skal drives av en Tru Technology C-7.4 T amp.

Jeg har vurdert så langt følgende sett:

Pioneer ODR sett:

Diskant: TS-T01RS

Melomtone: TS-S01RS

Mid-bass: TS-M01RS

Bass: TS-W01RS

Delefilter: UD-N01RS

Hertz sett:

Mille MLK3

Focal sett:

UTOPIA Be N. 7

Er selfølgelig åpen for andre forslag også, men hvem av settene over vil være det beste alternativet ?

Toyota Celica T23 (2000 Modell)

Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg)

Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger råd til hjelp av frontsett høytalere som skal drives av en Tru Technology C-7.4 T amp.

Jeg har vurdert så langt følgende sett:

Pioneer ODR sett:

Diskant: TS-T01RS

Melomtone: TS-S01RS

Mid-bass: TS-M01RS

Bass: TS-W01RS

Delefilter: UD-N01RS

Hertz sett:

Mille MLK3

Focal sett:

UTOPIA Be N. 7

Er selfølgelig åpen for andre forslag også, men hvem av settene over vil være det beste alternativet ?

Uansett hva du velger, vil du her få noe av det beste som er å oppdrive.

Siden du skal kjøre passivt, er nok ikke Pioneer-filteret helt i klasse med elementene det skal brukes sammen med. Samtidig er det kun et 2 veis filter, du har satt opp et 3 veissystem med sub. Settet blir nok det klart dyreste.

Både Focal og Hertz har bedre og mer fleksible filtre. Filtrene er 3 veis, og har flere justeringsmuligheter.

Det blir nok ikke feil uansett hva du velger, men siden du skal kjøre passivt, er Focal og Hertz bedre valg i mine øyne.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt vil du ende opp med noe som er meget, meget bra uansett hva du velger. Når man er oppe i disse prisklassene handler det ikke lenger så mye om hva som er "best" og "dårligst", det handler om hva DU vil bli mest fornøyd med. Focal er kanskje best på en type musikk, Hertz på en annen, og Pio på en tredje. Eller kanskje Hertz vil gi deg AKKURAT den lyden du er ute etter. Å gi deg noe svar på spørsmålet om hva som er "best" tror jeg derfor ingen kan gi deg før du kommer med langt mer opplysninger.

Denne tråden kan være grei å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for responsen.

Har også blitt anbefalt Morel Elate 6 (3-way), eller et nytt sett som heter supreme tror jeg som snart vil være tilgjenglig.

Skal se litt nermere på Morel aløpet av uken som enda et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye Supremo settene ser meget spennende ut, hvilken spiller skal du bruke i oppsettet ditt ???

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant

Monster Cable

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye Supremo settene ser meget spennende ut, hvilken spiller skal du bruke i oppsettet ditt ???

Dette her blir rimlig offtopic men dette er akkurat det problemet jeg sliter med i skrivende stund. Den som kunne fortalt meg det. Desverre har jeg ingen ide, har testet 2 forskjellige enheter nå, uten og finne noen løsning.

Det jeg trenger er en enhet som kan styre DEQ-P6600 DSP'en til pioneer fult ut, dvs switche mellom Optical 1 og 2 via IPBUS, uten og ha den proporitære optiske kabelen til pioneer tilkoblet. Hovedenhetens funksjon for meg blir og kjøre direct, dvs alt av lydinstiliger, eq's og prologic possesering osv disablet. Dette resulterer i at DSP'en spiller i 5.1 ved motak av DTS eller AC3 singnal, mens på et LPCM signal eller DD 2.0 vil den drepe Center og Rear kanaler. Eneste funksjonen jeg skal bruke den til er og skru lyden opp og ned og bytte mellom Optical 1 og 2.

DVH-P5000MP funket som jeg ønsket bortsett fra at den ikke kunne bytte til optical 2 (DVH-P5000MP disabler vist hele Optical 2 porten ifølge Pioneer Norge). I dette oppsettet er DVH-P5000MP Master enheten (IPBUS UT på hovedenhet)

DVH-P5700DVD slo av DAQ-P6600 DSP'en når jeg dro ut den optiske kabelen. Jeg skal prøve kombinasjonen av DVH-P5700DVD + DEQ-P6600 + en Pioneer DVD magasin spiller på IPBUS og se om ting funker da, siden Hovedenheten da vil finne en extra digital kilde tilkoblet på IPBUS. I dette oppsettet blir den externe Pioneer DVD Magasin spillern Master enheten. I oppsettet uten extern DVD spiller tilkoblet, (som jeg har testet) ble DEQ-P6600 Master Enheten (IPBUS IN på Hovedenhet)

Pioneer Norge mener at DVH-P6600 skal gjøre jobben, men denne hovedenheten er selvfølglig ute av produksjon og Pioneer Norge har heller ingen igjen på lager. Har noen en og selge ta kontakt, både brukt og ny DVH-P6600 er av interesse.

Hadde DEQ-P6600 fungert med ODR Hovedenheten til Pioneer hadde den vært et soligklart valg, men den funker vist kun med DEQ-P90 DSP'en eller ODR forsterkerne og hverken ODR systemet eller DEQ-P90 DSP'en støtter DD 2.0\DD 5.1\DTS\Prologic II Prosesering. Jeg har veldig lyst og prøve om den finner DEQ-P6600 prosessoren da jeg er rimlig sikker på at ingen har testet dette i praksis.

Det hører med til historien at jeg skal kjøre 2 Stk Tru Technology C-7.4 T, men jeg skal ha like sett på front\center\bak og derfor lot jeg være og nevne dette innlednigsvis da dette bare sikkert ville virke forvirrende, DD 5.1 \ DTS krever like mye fra hver kanal og er ikke villig til og kutte ned på dette med en dårligere amp eller høytalersett til Rear og Center. Vil først prøve og brokoble 2 av kanalene på den ene ampen og teste den på Sub, holder ikke dette legger jeg til en Tru Technology Hammer C1 for og drive SUBs.

Men skulle noen til formodning vite med 100% sikkerhet hvem enhet(er) som kan brukes til og styre DEQ-P6600 DSP'en på den måten jeg har beskrevet over så ville jeg sette kjempe stor pris på den informasjonen. Det ville spare meg for masse prøving / feiling / tid og penger.

Som sagt vil du ende opp med noe som er meget, meget bra uansett hva du velger. Når man er oppe i disse prisklassene handler det ikke lenger så mye om hva som er "best" og "dårligst", det handler om hva DU vil bli mest fornøyd med. Focal er kanskje best på en type musikk, Hertz på en annen, og Pio på en tredje. Eller kanskje Hertz vil gi deg AKKURAT den lyden du er ute etter. Å gi deg noe svar på spørsmålet om hva som er "best" tror jeg derfor ingen kan gi deg før du kommer med langt mer opplysninger.

Denne tråden kan være grei å lese.

Etter og ha tittet på tråden, kan jeg vel sikkert supplere litt. Btw med "Best" tenkte jeg mer på forholdet Forsterker > Høytalere, mer en type musikk.

Skal i hovedsak spille Pop, Rock, Dance \ Trance og muligens noe klassisk på DVD Audio eller SACD (blir ikke mye klassisk)

CD audio vil jeg bruke minimalt av men vil eventuelt kjøre i LPCM 96 000 khz uppsamplet fra 44 100 om DEQ-P6600 takler det. Hovedsaklig vil det gå i DVD musikk videoer i 48 000 khz upsamplet til 24 bit 96 000 khz LPCM hvis DEQ-P6600 prosessoren takler det, eller realtime encoding til 640 AC3 signal om jeg vil emulere DD 5.1 fra et LPCM eller DD 2.0 spor (vanlig fra DVD med AC3 lydspor er 448). Noe High Def video med DTS vil det også bli, men DTS signalet vil jeg ikke tukle no med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider