Orihime Skrevet Mars 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 Hei. Som topicen sier så ryker det av bilen. Akkurat som om det kommer olje ut i eksosen. Er i allefall lik farge på røyken. Detta kommer og går. Noen ganger kommer det når bilen har stått en natt, andre ganger når den har stått lengere eller kortere perioder. Og det kan gå en god stund mellom hver gang den ryker (3-5 dager). Hva kan dette være? Noen som har vært borti dette før? Virker nesten som om det samler seg opp olje en eller annen plass. Er ikke jeg som eier bilen, er min far. Så jeg spør for han. Han har fått beskjed om å skifte ventiltettninger. Tror at det kan være feilen. Så hvis noen vet hva detta kan skyldes eller har peil på hva som kan være feil så bare skriv i vei :) Bilen er en A6 2.7 TQ tiptronic 99 mod. Alle svar tas i mot med takk :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet Mars 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 Å skifte ventiltetninger er nok ikke så dumt et tips.. 'Når de blir slitte så kan oljen renne ned langs ventilene og inn i forbrenninskammeret og bli antennt sammen med bensin/luft blandingen, dette blir det røyk av.. Hvor langt har bilen gått? Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orihime Skrevet Mars 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 Å skifte ventiltetninger er nok ikke så dumt et tips..'Når de blir slitte så kan oljen renne ned langs ventilene og inn i forbrenninskammeret og bli antennt sammen med bensin/luft blandingen, dette blir det røyk av.. Hvor langt har bilen gått? Ok. Det hørtes ut som en god forklaring på problemet :) Den har gått ca 124000 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pretender Skrevet Mars 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2006 Det var ikke mye:wonder . Den bør ikke få problemer med ventilforingene før rundt 250000 km. Siter Eier av: Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006 Golf 1,9 TDI 4Motion 2005 X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995 X Golf 1,9 GTD 1993 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orihime Skrevet Mars 21, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2006 Det var ikke mye:wonder . Den bør ikke få problemer med ventilforingene før rundt 250000 km. Ikke? :S Hmm. Jeg tror bilen har blitt kjørt ganske hardt av den forrige eieren. Kan det ha noen betydning? Jeg har ikke så mye greie på det her. Ingen som har opplevd det samme? Eller noen har peil på hva det kan være? Annet en ventiltettninger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pretender Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Årsaker: kjørt for lenge på hvert oljeskift brukt feil oljekvalitet Motoren har gått varm Bruker bilen merkbart olje? altså må du etterfulle olje mellom oljeskiftene. Bruker bilen kjøleveste? Siter Eier av: Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006 Golf 1,9 TDI 4Motion 2005 X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995 X Golf 1,9 GTD 1993 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orihime Skrevet Mars 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Den har brukt ca 1 liter olje på 3000 km. Men visst nok så er det normalt at denne motor skal brukt litt olje i følge han som min far kjøpte den av. Er det bare tull? Den har også brukt litt kjølevæske. Nå så får bilen i allefall oljeskift hver 10000 km og ordentlig kvalitet på olja. Redd den ikke har fått det før :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mistercartman Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Bilen skal ikke bruke kjølevæske. Kjølevæskesystemet er lukket, og om det forsvinner kjølevæske, er det enten lekkasje ved en slange eller kobling, eller lekkasje inni motoren. Når 9-5`en min fikk problemer med blårøyk måtte hele turboen byttes. Blårøyken kom av slitt turbo, og den tok helt kvelden tilslutt. Hør gjerne på http://www.stcs.nu og søk på blårök. Der er det mange med turbomotorer som har peiling. Siter x Audi 90 -84 2.2E x Vw Golf 2 -87 1.6 Audi 80 1.8cc Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orihime Skrevet Mars 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Bilen skal ikke bruke kjølevæske. Kjølevæskesystemet er lukket, og om det forsvinner kjølevæske, er det enten lekkasje ved en slange eller kobling, eller lekkasje inni motoren. Når 9-5`en min fikk problemer med blårøyk måtte hele turboen byttes. Blårøyken kom av slitt turbo, og den tok helt kvelden tilslutt. Hør gjerne på http://www.stcs.nu og søk på blårök. Der er det mange med turbomotorer som har peiling. Ok. Takk for tipset :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orihime Skrevet Mars 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Det kan nesten virke som om det er en eller begge turboene som begynner å bli slitt da. Hadde det vært ventiltettingene som hadde det vel ikke gått opptil 4 dager før den begynner å ryke igjen? Eller åssen er det når turboen er slitt? Kan det da gå alt i fra noen timer til noen dager mellom hver gang det ryker? Eller vil det da ryke hele tia? Øyvind.H: Hvor langt hadde bilen din gått når du måtte skifte turboen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pretender Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Min A6 2,6 V6 har gått 180000km. Den bruker 3mm på pinnen i løpet av 10000km. Jeg kjører på syntetisk 5W-40 ACEA A3/B3/B4, API SL/CF. Det er også vert å merke seg at hvis bilen blir brukt til mye småkjøring må oljen byttes oftere. Siter Eier av: Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006 Golf 1,9 TDI 4Motion 2005 X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995 X Golf 1,9 GTD 1993 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orihime Skrevet Mars 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Min A6 2,6 V6 har gått 180000km. Den bruker 3mm på pinnen i løpet av 10000km. Jeg kjører på syntetisk 5W-40 ACEA A3/B3/B4, API SL/CF. Det er også vert å merke seg at hvis bilen blir brukt til mye småkjøring må oljen byttes oftere. Den olja som blir brukt på bilen er Havoline 5-30. Bilen blir brukt både til en del småkjøring og en del langkjøring. Mulig han skifter oftere enn hver 10000 km, i allefall ikke senere enn det. Han er -veldig- nøye når det gjelder bil. Så hvis det viser seg at ventiltettningene må skiftes så blir det full overhalling av motoren :) Takk for alle svar så lang :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Besteveskant Skrevet April 3, 2006 Rapporter Share Skrevet April 3, 2006 Hei, har en kompis med en A8 som slet med det samme. Det var tdi, men han skiftet ventiltetninger og det røyk like mye... Det som var feil var utluftinga på motoren som var tett, så prøv å sjekk utluftinga i påfyllingslokket først.. Det er en billig løsning hvis det funker... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FriX-244TiC Skrevet April 3, 2006 Rapporter Share Skrevet April 3, 2006 letteste måten å konstantere ventiltetningene er å renne ned en bakke på høyt gir å bare la den henge på giret..nermer deg bånn av bakken så klin te.. ser du blå dotten virkeli godt da så har du 99,9%feilen der!! vis det er en av turboene så er det bare å dra på..så henge på gire eller igrunn bare å tråkke inn cluchen så ser du om blå dotten kommer da.. uansett så er dette dyre reprasjoner vis ikke han gjør det selv.. håper da det ikke er turbo da.. koster fort vekk 6lapper for en bytte turbo!!uuuff er det vertfall for en T3 vet jeg.. Siter 70`144,99`MB 220Cdi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orihime Skrevet April 3, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2006 Nye turboer til denne bilen koster 15700 kr stk hos VGA forhandler. Men snakka med en på et VAG verksted. Han hadde liten tro på at det var en eller begge turboene som begynte å bli slitte. Bilen har jo bare gått 125000 km. Og sia det ikke ryker hele tia (har ryki 4 ganger på 4000 km) så trodde han at det kunne være en føler eller en liten styreenhet som drev å tulla. Jeg har null peil, bare gjengir det han sa :) FriX-244TiC: Skal ta å prøve det første du nevnt der en dag. Låne bilen hans en dag. Han har allerede kjøpt ventiltettninger og det som trengs når de skal skiftes. Var ikke billig det heller :/ Denna bilen har tiptronic. Så hvis jeg skal ta den testen for å sjekke turboen som du nevner, går det med en bil med automat? Så istede for å tråkke inn cluchen så setter jeg den bare i Nøytral? Det var kanskje et dumt spørsmål. Men men. Hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.