CumsteR Skrevet Mars 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 En luftavkjølt oljekjøler... Kan den bli for stor...? Så oljen ikke når driftstemp eller er det så godt som umulig...? Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet Mars 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 Bruk en termostat så behøver du ikke tenke på det! Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mars 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 apropo oljekjøler! kan en A/C kjøler, brukes til olje eller bensin kjøler? Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2006 Tviler på det jeg men.... Ett lite spm jeg og? Hvordan er effektiviteten mellom vann til olje-kjøler bak oljefilter, vs. vann til olje-kjøler i radiator, vs. luft til oljekjøler frontmontert? Håper det går greit for deg? :P Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet Mars 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2006 på nyere volvo turbomotorer (230ft\fk)sitter det vann-til-olje kjøling, mens på eldre (230et etc) sitter det luftkjøler. i følge svenskene som kjører ganskegreit med effekt er vannkjøleren bedre enn luftkjøleren (den orginale altså) og brukes på 500hk motorer.. så da må det jo være relativteffektivt.. Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2006 Så da er det bare å kjøre med den orginal oljekjøleren min da med andre ord, har og ledig uttak på radiatoren til oljekjøler(har vært automat). Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mars 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2006 hmmm ser ikke no galt i å bruke en A/C kjøler jeg men.. vis det ikker no spesielt med den? Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2006 Tja, den tåler trykket, er tett, tåler sikkert syra i olja, men den er vel laga for gass, oog har sikkert litt vel fine kanaler for olje og sånt, men har jo ikke prøvd eller no særlig peiling på det, bare logisk tenkning hos meg som tilsier at det ikke er den helt store idèen, men prøv for all del, sånn man lærer, hadde vært kjekt hvis det funka bra. Men husk at du bør øke oljetrykket og også ha litt mere olje på motoren(for å fylle opp oljekjøleren og røra, samt mere vrient å skifte olja ordentlig. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mars 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2006 ja har liksom tenkt tanken på å brukde en A/C kjøler da det sitter på veldig mange biler, så er ikke så dyrt å få tak i! er jo selvfølgelig mange biler som har oljekjøler også men A/C kjøleren er større.! ja er vel enn fordel å ha mer olje på motoren da ja..! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240RS Skrevet Mars 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2006 på nyere volvo turbomotorer (230ft\fk)sitter det vann-til-olje kjøling, mens på eldre (230et etc) sitter det luftkjøler. i følge svenskene som kjører ganskegreit med effekt er vannkjøleren bedre enn luftkjøleren (den orginale altså) og brukes på 500hk motorer.. så da må det jo være relativteffektivt.. Dette forutsetter jo at man har stor nok kapasitet i kjølesystemet. Har selv prøvd med vannkjølt oljekjøler men fikk problemer med vanntempraturen. Siter 2004 Volvo V70 D5 AWD "Black Edition" 2001 VW Golf IV 4-Motion 1,9 TDI 150hk/320nm 1983 VW Golf GTI 16V Turbo (Overmotorisert-leketøy) 1981 Volvo 244 (Bane/drag-prosjekt) 1968 VW 1300 (Orginal-prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kixx Skrevet Mars 21, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2006 Med vannkjølt kjøler, så har man en mere stabil temperatur på olja, Samt at man får hjelp til oppvarimg av kjølevannet ved kald motor. Men i de fleste tilfeller krever dette en større radiator på kjølevannet som 240RS nevnte. Siter Wankel så klart!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.