Gå til innhold

Gti VS vanlig 1.8

Ranger emnet


GGGolf

Anbefalte innlegg

Takker Housey... har ikkje vore inne her så lenge så veit ikkje så mykje om tråder og sånn på dei ulike temaer!!! Men godt at du prøver å hjelpe vertfall:)

Working offshore!

 

Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang.

1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift!

Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal helse og sei der va mange ulikemeiningar. NEsten vanskelig å dra ein konklusjon. MEn...... for meg med 90hk så kan eg oppnå ca 10hk men å bytte til bti kam? det er den dessedert billigaste løysinga?

Working offshore!

 

Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang.

1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift!

Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig... MEn.... vanlig golf 90 hk. GTI 112. då har GTI 21 meir.... 10-15 fra kammen og resten av HK meir er på grun av insprutinga?? Er det mykje elektronikk som skal til for å ombygge fra forgassr til innsprut?

Working offshore!

 

Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang.

1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift!

Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil ikke si at man får 10 til 15hk MER på en GTI kam men.. greit nok så er den "kvassere" ja.. men den er fortsatt ikke effektoptimal..

 

 

velox motor selger kammer til 8v'n.. er forskjell på kammene og.. noen vil man oppleve tildels irriterende tomgang på.. andre ikke.. racekammer f.eks.. de har annen tomgang

 

kan være en fordel med nye ventilfjører når grove kammer skal på!

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... nye ventilfjører og:) det er nottert. Men. over kamakselen sitter jo noen "skåler" som liksom skal holde den fast. er det noke spesiell rekkefølge dei skal skruast fast når eg har bytta kam?? OG ved bytte kjem ventilane til å løfte på samme tid som før, eller må eg stille tenninga og sånn inn på nytt??

Working offshore!

 

Corrado G60- eit spennende prosjekt på gang.

1999VWgolf 1.9TDI (kånebilen) billig i drift!

Audi A4 2007mod TDIQ 200hk S-line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... nye ventilfjører og:) det er nottert.

Nye ventilfjører er kun nødvendig om man har en motor som er lagd etter 1995, kam med over 11,5 mm løft, eller skal ha en ellers illsint kam og skal lufte motoren på turtall over 6500 omdr.

 

Men. over kamakselen sitter jo noen "skåler" som liksom skal holde den fast. er det noke spesiell rekkefølge dei skal skruast fast når eg har bytta kam??

Ja, ved demontering skrur man av begge/alle untatt de fremst og bakerste. Disse løsnes til slutt, og da mest mulig likt slik at opplagringene ikke får skjevbelastning. Jeg pleier å skru en halv omdr på hver mutter om ganger. Ved montasje gjør man stikk motsatt, altså den fremste og bakerste først, deretter de i midten.

 

OG ved bytte kjem ventilane til å løfte på samme tid som før, eller må eg stille tenninga og sånn inn på nytt??

Ventilene vil ikke lukke og stenge likt som før, men det har ingenting å si for tenningen din. Kamdrev og svinghjul skal justeres som før ved montasje av registerreim, det samme skal tenningen. Etter skifte av registerreim e.l. skal man alltid sjekke/justere tenningen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk sier vell det at med effektanlegg, filter og kam, så utgjør en 1,8 nesten det samme som en git 8v? :)

 

Med trimkam (f.eks Velox 268) og gasser (f.eks Weber 32/36 DGV) så vil en fra før 90hk 1.8 kjøre fra en 112 hk GTI!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

filter kan du bare glemme å få noe spesiellt med effekt utav.. er rimelig optimert fra fabrikk det der.. kam er noe anna! men da kommer slitasje og slikt sterkere inn i bildet osv

På monopoint stjeler det originale "luftfilteret med tilbehør" 10 hk ved bruk av 268 graders Velox trimkam. Ellers er det originale filteret på G2 med Pierburg 2E2 arealmessig på størrelse med en CD-plate, altså ikke stort!

Er motoren original vil skifte av filter ha lite eller ingenting for seg.

 

Ellers vil en trimkam ikke gi nevneverdig mer motorslitasje enn med originalkam. Trekker men 50 hk ut av motoren vil slitasjen bli den samme om motoren klarer å levere 90 eller 150 hk!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig... MEn.... vanlig golf 90 hk. GTI 112. då har GTI 21 meir.... 10-15 fra kammen og resten av HK meir er på grun av insprutinga?? Er det mykje elektronikk som skal til for å ombygge fra forgassr til innsprut?

 

GTI-toppen er ikke lik en "90hk-forgassertopp". Den har større ventiler og kanaler, dermed flower den noe mer. Derav noe av effektøkningen. Ellers er en GTI-kam i en gassermotor bortkastet arbeid. GTI-kammen har et veldig lite løft som gjør at motoren er DØD på lavt turtall. Når kammen endelig begynner å jobber (4000 rpm) sier toppen stopp da den ikke flower tilstrekkelig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår