Gå til innhold

Høy temperatur på tomgang, årsak?

Ranger emnet


Emerica

Anbefalte innlegg

Heisann, Jeg har nylig kjøpt en Opel Vectra A 94modell.

Når bilen står å går på tomgang så stiger temperaturnåla helt til topps på kort tid. Under kjøring så er nåla normal.

 

Hva kan være årsak til dette?

 

Tok en titt under panseret, vannet var mørkt (tydeligvis ikke byttet på lenge).

Den øverste radiatorslangen (den som går inn til radiatoren) var heller ikke helt tett, så det drypper vann ned på radiatoren.

Radiatorviften fungerer heller ikke.

 

Kan noe av dette være årsak til dette?`

 

Hvor kan jeg eventuelt få kjøpt ny radiatorvifte? Pris?

 

Håper på god hjelp!

 

Mvh Bjørn.

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er pga at vifta ikke går, den for litt kjøleluft under kjøling og er ikke alltid behov for vifta, slangen kan sikkert lekke pga at den har kokt.

 

En mulighet kan jo seff være def toppakning eller gåen vannpumpe også, vanne mørkt, som i svart, fullt av dritt, bytt det, få kjørt en flush....

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha ganske dårlig kjøleanlegg for å få så varm motor selv om vifta ikke går. Det er ganske kaldt ute enda.

 

Bytter du kjølevannet og får tettet den slangen og kanskje bytte termostaten mens du er igang så bør den ikke bli for varm.

 

Sjekk vannet etter du har byttet, hvis det blir møkkete igjen bytter du en gang til. Eller så tar du en radiatorrens i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du røyka da?

Så lenge du ikke har sirkulasjon av kjølig luft gjennom radiatoren så hjelper det ikke om det er 40 - grader ute, men når jeg tenker meg om så starter opels vifter litt seint...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er pga at vifta ikke går, den for litt kjøleluft under kjøling og er ikke alltid behov for vifta, slangen kan sikkert lekke pga at den har kokt.

 

En mulighet kan jo seff være def toppakning eller gåen vannpumpe også, vanne mørkt, som i svart, fullt av dritt, bytt det, få kjørt en flush....

Vannet er nesten helt svart ja, skal få byttet det. Er det vanskelig å bytte vannpumpe og toppakning da?

 

Kan ikke årsaken være at det lekker varmt vann ned på termostaten?

Men jeg håper igrunn at det er viften som er problemet, eller så enkelt som en gåen termostat :P

Men om det hadde vært toppakningen så hadde jo temperaturen vært høy hele tiden så vidt jeg vet?

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oppføre seg mye forskjellig ved gåen topppakning eller vannpumpe...

På radiatoren din, på V.side så ligger det en føler mener jeg, ta av denne å legg en jumpeledning mellom kontaktene, går vifta da så er vifta i orden, men kan være tempføleren som gjør det

Prøv det.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oppføre seg mye forskjellig ved gåen topppakning eller vannpumpe...

På radiatoren din, på V.side så ligger det en føler mener jeg, ta av denne å legg en jumpeledning mellom kontaktene, går vifta da så er vifta i orden, men kan være tempføleren som gjør det

Prøv det.

Okai, det skal jeg prøve... Thanx :)

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du røyka da?

Så lenge du ikke har sirkulasjon av kjølig luft gjennom radiatoren så hjelper det ikke om det er 40 - grader ute, men når jeg tenker meg om så starter opels vifter litt seint...

 

Ojda så hard vi er.

For å starte like nedlatende. Man SIRKULERER aldri lufta gjennom radiatoren, det har jo ingen hensikt. For det andre så vil alltid radiatoren ha en effekt så lenge luften rundt har lavere temp enn kjølevannet. Hvor ofte står du på tomgang i 90grader lufttemp?

 

Kanskje det bare er meg som stort sett er borti japansk kvalitet.

Har hvertfall aldri opplevd at egen bil blir noe særlig varmere enn arbeidstemp på tomgang. Og husker forrige bilen så gikk vifta rundt 1 gang i løpet av 2 år og det var på sommeren når den gikk på hurtig tomgang for å gi starthjelp.

Samme det, de tingene jeg nevnte i forrige post er aktuelle uansett hva jeg har røyket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekka om el.vifta i det hele tatt starter. Høres veldig ut som det er feilen. Har opplevd det flere ganger selv. Hvis den virker hvis du kobler på strøm rett fra batteriet så er det sannsynligvis termobryteren som har tatt kveld.

 

Når vifta ikke virker vil du ha nogenlunde normal temp ved kjøring (luft passerer radiatoren), og sinnsykt høy temp ved tomgang og veldig sakte kjøring (nesten ingen luft går gjennom radiatoren).

 

boXer: tror nok den kjølende effekten til radiatoren er forsvinnende liten hvis du ikke har noen luftgjennomstrømming i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du akn enkelt sjekke vifta med bare og koble spenning dirrekte på vifta (koble utenom følere og slikt)

 

vet det av og til ryker termostater og da starter ikke vifta, har selv vært med på dette, men det var med caravellen våres, en tur for noen sommre så røyk føleren, da var vi på vei opp i landet masse stigning og lav fart resulterte i at den til slutt blei så varm at vi ikke turte mere og måtte ta ei pause på noen timer før vi kjørte videre..

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må det jo i hvertfall utetemperaturen ha å si. Kjølevifta på bilen min har ikke svive en eneste gang etter at temperturen krøp under 5 grader, men motortemperaturen er akkurat der den skal være uansett. Om sommeren derimot starter vifta rimelig ofte på tomgang eller under bykjøring, starter også ganske ofte rett etter at jeg har stoppet motoren når det er 20 grader eller mer ute. Så synes det var litt merkelig at temperaturmåleren skulle gå til topps etter kort tid, særlig hvis det er litt kaldt ute.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må det jo i hvertfall utetemperaturen ha å si. Kjølevifta på bilen min har ikke svive en eneste gang etter at temperturen krøp under 5 grader, men motortemperaturen er akkurat der den skal være uansett. Om sommeren derimot starter vifta rimelig ofte på tomgang eller under bykjøring, starter også ganske ofte rett etter at jeg har stoppet motoren når det er 20 grader eller mer ute. Så synes det var litt merkelig at temperaturmåleren skulle gå til topps etter kort tid, særlig hvis det er litt kaldt ute.

 

Dette har mye med motortype og varmeutvikling i motor.

Biler med små motorer gir ikke bort så mye vaarme, og i kombinasjon med at du kjører kupe vifta, vil man ofte aldri oppnå høy temp på motoren om vinteren.

Wankel så klart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all respons.. :)

 

Er glad for at folk ikke skriver ting som "toppakningen er gåen" osv.. :P

Skal prøve å få startet viften osv i morgen, skal gi dere tilbakemelding..

 

Men hvor ligger termobryteren da? Og hva koster det for en ny?

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår