Gå til innhold

Høy temperatur på tomgang, årsak?

Ranger emnet


Emerica

Anbefalte innlegg

boXer: tror nok den kjølende effekten til radiatoren er forsvinnende liten hvis du ikke har noen luftgjennomstrømming i det hele tatt ;)

 

Er ingen som sier noe annet. Liten effekt, men effekt har den.

Det jeg sier er at hvis du har en frisk normal motor, og et kjelesystem som funker som det skal, så skal det ikke være nødvendig at vifta står å går på tomgang, hvertfall ikke på vinteren. Gjør den det, så har man nok ikke et friskt kjølesystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag tok jeg og en bilmekanikker en titt på bilen min.

Ifølge han så var sjangsen liten for at toppakningen var gåen.

 

Radiatorvifta koblet vi direkte til batteriet, og den fungerte da:)

Så da er temp.brytern årsaken til at radiatorvifta ikke fungerte ifølge han.

 

Men termostaten må vel også trolig byttes ut?

På tomgang stiger tempnåla BESTANDIG til topps (som sagt)..

Men som jeg ikke har nevnt, nåla stiger også nesten helt til bunns til tider.

Dette er ikke så ofte.

Men får håpe det ordner seg når vifta blir ordnet, og når termostaten eventuelt blir byttet ;)

 

Er det vanskelig og bytte termostat?

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på Torshov eller BilXtra og kjøp en Haynes manual for bilen din.

Der står det tydelig forklart hvordan du bytter termostat, pluss masse mer.

 

Å bytte den er ikke så vanskelig i seg selv, men de kan sitte litt kronglete til osv. Men ta hvertfall å bytt den.

Tror jeg skal ha en slik manual et sted :)

Uansett så har jeg funnet ut at termostaten ikke er så enormt vanskelig å bytte, er bare å ta av slangen som går inn til radiatoren osv. :P Så jeg er heldig med den!!

 

Men takk for tips/hjelp :) Termostaten skal byttes!!

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå byttet termobryteren & sjekket sikringene (nok engang).

Radiatorviften vil fortsatt ikke starte, men den starter når jeg kobler den direkte til batteriet.

Kan det være brudd i kablene eller.noe? :P

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår