Gå til innhold

Vil dette funke? Kicker forsterker og 2x subber

Ranger emnet

Acidica

Anbefalte innlegg

Har planer om å kjøpe denne

sammen med 2 av disse

Kommer dette til å funke?

Jeg har absulutt ingen peiling på når det kommer til kobling av forsterkere og subber og slikt så tips til hvordan jeg kan gjøre det motas med takk :)

Politiet: Hvorfor har du ikke på sikkerhetsbeltet?

Meg: Jeg hadde på beltet jeg tok det av akuratt nå, så du ikke det?

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker...Hadde igrunn ikke planer om å skifte ut dynamo og batteri da. Blir fort tusen lapper, noe som ikke vokser i hagen min i hvertfall :) Hva om eg hadde kjørt 1x 12" L7 da? Ville det blitt strømproblemer da tro?

Bilen det skal inn i er foressten en Toyota Carina E 2.0 92 mod...

Just for the record, hvor mye ville større dynamo kostet og evt. nytt batteri? Ikke noe sånnt overdreven stort, bare sånn jeg hadde klart meg.

Politiet: Det kan du umulig ha hatt, for beltet henger nemlig en halvmeter utfor døren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...

1. Et nytt batteri får du for ca. 1500,- (Optima Yellow), evt. Kinetic HC600 til 1700,-

2. Jeg ville definitivt heller gått for en monoblokk til de sub'ene! :)

3. Det er en del annet som er mer spennende enn akkurat de sub'ene (med tanke på plass/bass-forholdet). Send en PM for noen koselige tips! ;)

4. Takk for sist! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BoomBoxx: Her er vel dealen det at de han ser på går ganske billig. Og at du ville valgt en monoblokk... Jo... Det er jo det som er best egnet, men han ser jo faktisk på en veldig god forsterker fra Kicker som ikke har noe serlig dårlig rykte på seg. Stor og dyr er den også (forsterkeren altså).

Acidica: Har du råd til de 2 subbene + den forsterkeren så burde du kjøpe det! ;) Du kommer helt sikkert ikke til å bli missfornøyd!! Det spiller helt djevelsk. Hehe.. Sånn med tanke på det jeg skreiv forrige gang så er ikke dette noe som er nødvendig med en gang (eller i hele tatt forsåvidt). Du vil få lyd med orginalt oppsett. Du vil få MASSE lyd.

Men når du drar opp volumet så mye at det begynner å gjøre vondt i ørene vil du også se at alle lysene i bilen dimmer i takt med bassen og hvis du har voltmeter vil dette slå ut ganske mye. ;)

Men det går veldig fint å spille sånn. Det gjør jeg foreløpig. Grunnene til å bytte deler er flere: Bytter du dynamo vil ikke lysene dimme. Ved bytte av batteri vil forsterkeren få "tak i" mer strøm, den vil spille bedre fordi batteriet blir ikke bortimot tappet hver gang bassen slår.

Ved bytte av batteri og dynamo vil lysene slutte og dimme og forsterkeren vil få så mye strøm som den trenger.

Håper dette var en liten pekepinne over mitt synspunkt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acidica: Har du råd til de 2 subbene + den forsterkeren så burde du kjøpe det! ;) Du kommer helt sikkert ikke til å bli missfornøyd!! Det spiller helt djevelsk.

......Håper dette var en liten pekepinne over mitt synspunkt! ;)

Ja ryktet sier at dette burde slå noe ganske brutalt. :)

Så var det dette med plassmangel da, flere som har påpekt at dette er 2 svært plasskrevende subber, er dette tilfelle?

Klarer ikke helt bestemme meg om jeg skal kjøre en multichannel amp eller 2 mono-blokker, en på subbene og en på frontsettet kanskje? (som for øvrig er Dette) Eller er det mulig å kjøre ALT på den forsterkeren?

En annen ting, jeg har ikke funnet noen webshopper eller liknende her til lands som selger kasser til disse subbene, jeg har ikke peiling på å bygge selv, og kjenner vel ingen som kan det, vel jeg har en kompis som spikra sammen 6 SVÆRE sponplater og slengte inn i en 12" bilextra subb, det både så og hørtes forferdelig ut, så du kan si at han IKKE kan det:D Så selvbygging er rimelig uaktuellt for øyeblikket tror jeg.

Håper dette var en liten pekepinne over mitt synspunkt! ;)

Jeg spør kansje om mye dumt her men jeg har så og si 0 erfaring fra dette med bilstereo, jeg har nettopp fått interessen for dette her, så alle tips og erfaringer mottas med stor takknemlighet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hvis du skal kjøpe dette så må du passe på at spolene på subbene er 2*2ohm, og så serie koble spolene.... Forsterkeren takler ikke å gå under 4ohm i brokoblet modus så det er viktig at subbene har dobble 2ohms spoler.

Har samme forsterkeren selv og samme subbene bare 12" versjon..

ddddddu kommer til å bli meget fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for monoblokk jeg også...

Med en Kicker KX 1200.1 monoblokk så skulle du nok få maksimalt ut av to L7 subber. Men å få nok strøm blir kanskje et problem her?

Er iallefall den forsterkeren jeg ble anbefalt når jeg forhørte meg om dobbel L7 her om dagen. :) Skulle bli ganske gromt det! :thumb

Men for all del. Bare èn L7 sub spiller bra den også.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Kicker er det vel ikke noe problem å putte på to KX1200.1 på en L7? Hadde vel heller prøvd å få maks ut av den ene subben før jeg hadde skaffet meg to. Og L7 tåler temmelig mye juling. Det gjør i alle fall min L5!

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ryktet sier at dette burde slå noe ganske brutalt. :)

Så var det dette med plassmangel da, flere som har påpekt at dette er 2 svært plasskrevende subber, er dette tilfelle?

Klarer ikke helt bestemme meg om jeg skal kjøre en multichannel amp eller 2 mono-blokker, en på subbene og en på frontsettet kanskje? (som for øvrig er Dette) Eller er det mulig å kjøre ALT på den forsterkeren?

En annen ting, jeg har ikke funnet noen webshopper eller liknende her til lands som selger kasser til disse subbene, jeg har ikke peiling på å bygge selv, og kjenner vel ingen som kan det, vel jeg har en kompis som spikra sammen 6 SVÆRE sponplater og slengte inn i en 12" bilextra subb, det både så og hørtes forferdelig ut, så du kan si at han IKKE kan det:D Så selvbygging er rimelig uaktuellt for øyeblikket tror jeg.

Jeg spør kansje om mye dumt her men jeg har så og si 0 erfaring fra dette med bilstereo, jeg har nettopp fått interessen for dette her, så alle tips og erfaringer mottas med stor takknemlighet! ;)

Dette er ganske plasskrevende subber. Basic: En sub spiller mer "Dunk dunk" i en kasse som er portet. (altså at du har 1-2 rør som går ned i basskassa for å få lyden ut derifra.

Med en lukket kasse får man mer presis og "fin" bass.

Når det kommer til L7 så trur jeg de liker seg godt i 50 liter lukkede kasser. 50 liter er jo ikke så voldsomt stort (40cm*40cm*30cm=48 liter)

Og dette vil dunke hinnsides med en skikkelig forsterker.

2 stykker blir da 100 liter kasse... Det er jo absolutt ikke lite ;) Kommer ann på hva slags bil dette skal inn i og!?

Av forsterker så kjører jeg monoblokk på 2x12" og en 4-kanaler på frontsett + hattehylle-høytalere.

Kjører deling på 80hz slik at bassen spiller derifra og ned og de 4 andre høytalerne spiller alt over 80hz.

Dette er vel det "vanlige" oppsettet. Men du sier noe om monoblokk på frontsettet... dette er vel egentlig ikke noe sjakktrekk. En monoblokk spiller kun bass. Og du må jo få disskant og greier fra et sted..!?

Det jeg prøver å si er at du kan kjøre monoblokk på subbene og en annen forsterker på frontsettet ELLER kjøre alt på en ikke-monoblokk. Går du for siste valget må du passe på å stille inn forsterkeren riktig for å få mest mulig ut av den. Dette er ikke veldig lett hvis du er så nybegynner som det virker som...

Kjenner du noen som kan hjelpe deg?

Tilbake til basskasse: vil tru at en hver hifi-butikk skal fikse en bestilling på 2x50 liters kasser. Men ellers så er ikke dette så veldig vanskelig å sette sammen. Faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider