Gå til innhold

fjerne katalysator, go ide?

Ranger emnet


Dimmu87

Anbefalte innlegg

som sagt, lure på om de e en go ide å fjerne/ stake ut all driten i katalysatoren eller kansje legge rør rett gjennom tassen?

tenkte på effekt, bensinforbruk, om bilen vil bli idiot å gå dårli, lyd og om de e muli å få de gokjent te neste eu- kontroll.. (lenge te..) de e en vectraA 2.0i 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, den har det, som grunnregel kan man si at alle f.o.m. 89 har, us biler lenge før.

 

Men kan bli litt ork å få det godkjent, noen ganger går det greit, andre ikke.

Så ikke ødelegg den du har, i verste fall, lag ett rør.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må sjå korleis de ser ut so finne eg ut ka so e lettast.. tru eg kappa opp å sette på den frå delebilen å teke vare på den delen so e på bilen min..

 

visst bilen er orginal så har det ingenting for seg å fjerne katalysatoren nai...verken når det gjelder lyd eller effekt!

eg har sjøl prøvdt d på min vectra A 2.0i 8v....

så ikkje bry deg med det visst ikkje du skal ha effekt anlegg heile veien?

e muligens litt forskjell da:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha store plana om effektanlegg ja.. e simons frå kat ok? kosta kun 2500!

 

ja lyden blir iallefall bedre! men simons ruste fælt:rolleyes:

å går du for det så ta heller vekk demperen bak katalysatoren enn å fjerne kat...

gjorde det på den vectraen eg hadde før. blei litt dypere lyd uten den demperen... men ikkje for høy lyd heller;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja lyden blir iallefall bedre! men simons ruste fælt:rolleyes:

å går du for det så ta heller vekk demperen bak katalysatoren enn å fjerne kat...

gjorde det på den vectraen eg hadde før. blei litt dypere lyd uten den demperen... men ikkje for høy lyd heller;)

 

va de me simons? å kor månge esel ekstra får enn i motoren av simons som e billig i forhold te andre, dyrare eff.anlegg? va litt pussi at de ikkje ska hjelpe å fjerne katt'en, men men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

va de me simons? å kor månge esel ekstra får enn i motoren av simons som e billig i forhold te andre, dyrare eff.anlegg? va litt pussi at de ikkje ska hjelpe å fjerne katt'en, men men..

 

det var med simons 2,5" ifra katn ja...

det er sikkert ikkje så stor forskjell på dyrere effekt anlegg, ikkje så lenge motoren er orginal;)

å det er vel derfor ein ikkje merka noen spesiell forskjell uten katalysator...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var med simons 2,5" ifra katn ja...

det er sikkert ikkje så stor forskjell på dyrere effekt anlegg, ikkje så lenge motoren er orginal;)

å det er vel derfor ein ikkje merka noen spesiell forskjell uten katalysator...

Enig. Hvis du merker effektøkning med å fjærne katta og montere Simmons er du god...

Har ingen ting for seg enn litt dypere lyd i eksosen. Fjærning av innmat i katta gjør at

lyden blir litt snerrete da veggene i katt-potta er syltynne.

Opel Combo B 1,8 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har fjernet katten og montert 2.5" hele veien.. Frempotte fra Lazer, og Endepotte fra Supersprint med 2 utblåsninger. Bilen høres omtrent original ut på tomgang, men snerrer noe sykt når du drar på! Høres ut som om bilen går på Nitro jo.. Sammen med åpent luftfilter merket jeg stor forskjell i effekten, over 4000 omdreininger kjennes det ut som en turbobil.. Men man mister litt bunndrag da.

 

Dette er på en 94 Ecotec..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Har fjernet katten og montert 2.5" hele veien.. Frempotte fra Lazer, og Endepotte fra Supersprint med 2 utblåsninger. Bilen høres omtrent original ut på tomgang, men snerrer noe sykt når du drar på! Høres ut som om bilen går på Nitro jo.. Sammen med åpent luftfilter merket jeg stor forskjell i effekten, over 4000 omdreininger kjennes det ut som en turbobil.. Men man mister litt bunndrag da.

 

Dette er på en 94 Ecotec..

 

Du vil få like stor effektøkning som du sier du merker ved og klistre HKS og GREDDY merker på bilen. Det hjelper ikke det spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket ihvertfall stor forskjell. Men siden du sier det ikke er forskjell, må det jo være meg det er noe i vegen med.. Jaja.

 

:fingers:

 

 

Vel, siden det er bevist med bruk av rullende landeveg, og målt effekt ut av dette, før og etter fjerning av kat vil det nok være noe i vegen med deg om du mener at du fikk merkbar effekt ut av dette. Hadde det vært så såre enkelt og trimme bil er det rart det ikke blir brukt av alle og en hver. Fjerning av katten vil kun komme deg til gode om du har en ganske så heftig trimmet bil, alle motorer har den eksos motstanden de skal ha fra fabrikk. Om du forandrer på dette ved og bruke større rør vil du kun få effekt ut av det dersom du har trimmet så mye eksosen blir bremset for mye av de orginale rørene. Med andre ord at bilen produserer mere eksos enn hva det orgnale kan bli kvitt.

 

Eneste muligheten for at du skulle kunne merke noe som helst forskjell av dette er om katten din var tett. Men da ville du merket det like godt om du monterte en ny. Men heeey! Bilen din drar jo som en turbo bil fra 4000 og opp med fjernet kat og åpent filter. Så jeg må bøye meg i støvet for deg, det er jo åpenlyst at du vet hva du snakker om. :fingers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår