Gå til innhold

fjerne katalysator, go ide?

Ranger emnet


Dimmu87

Anbefalte innlegg

Vel, siden det er bevist med bruk av rullende landeveg, og målt effekt ut av dette, før og etter fjerning av kat vil det nok være noe i vegen med deg om du mener at du fikk merkbar effekt ut av dette. Hadde det vært så såre enkelt og trimme bil er det rart det ikke blir brukt av alle og en hver. Fjerning av katten vil kun komme deg til gode om du har en ganske så heftig trimmet bil, alle motorer har den eksos motstanden de skal ha fra fabrikk. Om du forandrer på dette ved og bruke større rør vil du kun få effekt ut av det dersom du har trimmet så mye eksosen blir bremset for mye av de orginale rørene. Med andre ord at bilen produserer mere eksos enn hva det orgnale kan bli kvitt.

 

Eneste muligheten for at du skulle kunne merke noe som helst forskjell av dette er om katten din var tett. Men da ville du merket det like godt om du monterte en ny. Men heeey! Bilen din drar jo som en turbo bil fra 4000 og opp med fjernet kat og åpent filter. Så jeg må bøye meg i støvet for deg, det er jo åpenlyst at du vet hva du snakker om. :fingers:

 

For og si det sånn. Før steg effekten på motoren min merkbart fra 3500 omdreininger og opp.

Nå er det fra 4000 og opp, og ganske så mye kraftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selvsagt merker du forskjell hvis du fjerner kat, og om katten din er gammel/tett vil du merke enda mer forskjell. Men lyden vil nok lure deg litt.

Jeg har og sett dynotester av C20NE med og uten kat, og uten kat kan du få opp til 5-7hk mer. Det var flere biler som ble testet samtidig, og de hadde alle sammen lignende resultat. Skulle gjerne scannet det og lagt det opp på forumet, men jeg tror ikke jeg har bladet lenger.

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt merker du forskjell hvis du fjerner kat, og om katten din er gammel/tett vil du merke enda mer forskjell. Men lyden vil nok lure deg litt.

Jeg har og sett dynotester av C20NE med og uten kat, og uten kat kan du få opp til 5-7hk mer. Det var flere biler som ble testet samtidig, og de hadde alle sammen lignende resultat. Skulle gjerne scannet det og lagt det opp på forumet, men jeg tror ikke jeg har bladet lenger.

 

Den testen skulle jeg GJERNE likt og sett! At en katalysator som ikke er tett vil koste deg 5-7hk er bare tull! Det gir ikke mening i det hele tatt, for motoren skaper ikke mere eksos enn hva den gjorde med de vanlige rørene uansett. Og det orginale er laget ut fra hva som er det beste oppsettet til den motorutgaven. Hvis det virkelig var så lett som en del her tror ville større rør kommet som standard på alle biler. Ingenørene som lager dette vet hva de driver med. Og så lenge du kjører på en ganske standard motor vil du ikke tjene noe på og fjerne katalysator og bytte til større rør før du har oppgradert motoren ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se om jeg finner igjen testen. Å si at originale eksosanlegg er laget med tanke på hva som er det beste for motoren er et like dårlig argument som å påstå at originalt understell gir best kjøreegenskaper. Hvis du ser på bilmodeller som fikk kat uten at det var modellskifte vil du se at eksoseanlegget som regel er identisk med tanke på utforming og dimensjon. Og at det er motstand i en kat er det vel liten tvil om. Hvis ikke tviler jeg på det hadde vært noe særlig marked for high-flow katalysatorer eller effektanlegg generelt.

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig er det orginale eksosanlegget laget etter hva som er best for den orginale motoren, du kan ikke komme her og si at du vet bedre enn alle ingenørene som lager dette. Og det og sammenligne det med understell er jo helt på jordet. For om du oppgraderer understellet vil bilen helt klart bli bedre. Men motoren lager ikke mere hk kun pga større rør!!!!! High flow katalysatorer o.l egnet for motorer med andre oppgraderinger, så selfølgelig er det marked for det! Det orginale vil selfølgelig bremse flyten på eksos når du har oppgradert motoren ytterligere enn normalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at jeg vet bedre enn bilingeniørene, jeg hadde nok ikke klart å designe et eksosnalegg for optimal ytelse. Men at katalysatoren er flaskehalsen i et eksosanlegg er det ingen tvil om. Jeg sier ikke at motoren yter mer av at du fjerner kat, men at den yter mindre enn den kunne ha gjort når katten er montert.

Hva du tror er ikke så viktig for meg.

 

PS: innlegget mitt var ikke mens som et angrep på deg, kun et svar på selve tråden. :)

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Kinetic her. Klart, eksos-anlegget på en bil er jo bygget for bilen, og gir derfor ett bra resultat. Men er det eksosanlegget bygget for og hente maks ut av motoren? Neppe, det er nok heller bygget med litt motstand, siden alle vet at har man litt motstand i eksos vil bilen bli seigere og ha høyere dreiemoment på lavere turtall.

 

MEN!

 

Om man da fjerner denne motstanden, vil man klart miste litt bunndrag, men ta det inn igjen ++ ved høyere turtall! Motoren vil nå høyere turtall raskere, da den ikke får motstand fra eksos, og dermed vil bilen akselerere kraftigere, og hvorfor? Flere hester.

 

Opelturbo, jeg er sikker på at du vet ganske mye om bil, det vet vi alle her, men jeg tror nok du er på tulltur nå. Eksempel :

 

"Og det og sammenligne det med understell er jo helt på jordet. For om du oppgraderer understellet vil bilen helt klart bli bedre."

 

Hvorfor skulle man da ikke oppnå bedre ytelser ved å modifisere eksos? Er ikke det en oppgradering å montere ett effekt-anlegg, og fjerne katalysator? Hm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å smekke 2,5" på en original bil tror jeg bare gjør bilen verre enn det den var effektmessig. Når bilen kommer rett fra forhandler, så er det motstand i eksosen, dette er jo fordi bilen er designet for alle og en hver, det er helt klart at du kan vinne noen lusne hester på å gå opp en halv tomme fra motoren og bytte katalysator og luftfilter. Men man må ikke ta for hardt i, da mister du all motstanden, og du vil bare få dårligere effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Kinetic her. Klart, eksos-anlegget på en bil er jo bygget for bilen, og gir derfor ett bra resultat. Men er det eksosanlegget bygget for og hente maks ut av motoren? Neppe, det er nok heller bygget med litt motstand, siden alle vet at har man litt motstand i eksos vil bilen bli seigere og ha høyere dreiemoment på lavere turtall.

 

MEN!

 

Om man da fjerner denne motstanden, vil man klart miste litt bunndrag, men ta det inn igjen ++ ved høyere turtall! Motoren vil nå høyere turtall raskere, da den ikke får motstand fra eksos, og dermed vil bilen akselerere kraftigere, og hvorfor? Flere hester.

 

Opelturbo, jeg er sikker på at du vet ganske mye om bil, det vet vi alle her, men jeg tror nok du er på tulltur nå. Eksempel :

 

"Og det og sammenligne det med understell er jo helt på jordet. For om du oppgraderer understellet vil bilen helt klart bli bedre."

 

Hvorfor skulle man da ikke oppnå bedre ytelser ved å modifisere eksos? Er ikke det en oppgradering å montere ett effekt-anlegg, og fjerne katalysator? Hm..

 

Man oppnår helt klart bedre kjøreegenskaper ved og oppgradere understellet da det er noe for seg selv og ikke er avhengig av andre ting. Ble dårlig forklart tidligere. Derfor er det ett meget dårlig eksempel! MEN, og kun oppgradere eksos vil man ikke tjene inn noe på ettersom motoren ikke produserer noe mere av at man kun bytter rør! Og selfølgelig er det en grunn til at alle motorer har motstand på eksosen, ikke kun totaktere. Det er bare tull og tøys, eksosen er formet etter hvordan det skal være for en orginal motor! Ved videre satsing på motor vil selfølgelig motoren møte for mye motstand til at det skal kunne være effektivt. Men og påstå noe slikt som ble skrevet her tidligere: Med åpent filter, fjerning av kat og sportsrør drar bilen min som en turbo bil fra 4000 og opp. TULL!!!! Du vil ikke merke forskjellen engang, det er kun psykisk. Noe av det samme gjelder åpent filter, det du vinner i hk på bedre luftstrøm vil du igjen tape på varmluft.

 

En motor skal møte motstand på eksosen pga: Når det konstant dyttes ut eksos, vil røret alltid være fylt av eksos. Og for at dette skal "gli" i rett hastighet er motstanden viktig. Om du oppgraderer til større rør vil alt dette bli forandret og eksosen vil ikke få samme flyt ut, men derimot samle seg og vente på at mere skal komme så det blir dyttet ut. Dette gjør ikke at motoren går bedre, heller tvert i mot. BÅDE TOTAKTERE OG OPP!!!!!!!!!

 

Må bare få frem det at dette skrev jeg klokken ett om natten på en arbeidsdag, så jeg er ikke helt opplagt. Med andre ord er dette sikkert veldig dårlig formulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En motor skal møte motstand på eksosen pga: Når det konstant dyttes ut eksos, vil røret alltid være fylt av eksos. Og for at dette skal "gli" i rett hastighet er motstanden viktig. Om du oppgraderer til større rør vil alt dette bli forandret og eksosen vil ikke få samme flyt ut, men derimot samle seg og vente på at mere skal komme så det blir dyttet ut. Dette gjør ikke at motoren går bedre, heller tvert i mot. BÅDE TOTAKTERE OG OPP!!!!!!!!!

Jeg synes du formulerte deg godt, men det gjør ikke det du sier riktig for det.

Du har helt rett i at eksosflyten er viktig for effekten, men det er fordi utblåsingen til ett sylinder skaper et undertrykk som hjelper til å suge eksosen fra neste sylinder etter seg. altså blir det som du sier bedre flyt enn om all eksosen skulle gått til friluft. Dette har derimot ikke noe med motstanden i eksosenanlegget å gjøre (les: dimensjon av rør eller motstand i katalysator), men utformingen av grenrøra. Grenrøra skal sørge for at eksosutblåsingene samler seg i riktig rekkefølge for å skape best mulig "flyt". Og dette er ihvertfall noe som ikke er optimalt fra fabrikken. Grunnen til at motstand er viktig på 2taktere er at de mangler ventiler.

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du formulerte deg godt, men det gjør ikke det du sier riktig for det.

Du har helt rett i at eksosflyten er viktig for effekten, men det er fordi utblåsingen til ett sylinder skaper et undertrykk som hjelper til å suge eksosen fra neste sylinder etter seg. altså blir det som du sier bedre flyt enn om all eksosen skulle gått til friluft. Dette har derimot ikke noe med motstanden i eksosenanlegget å gjøre (les: dimensjon av rør eller motstand i katalysator), men utformingen av grenrøra. Grenrøra skal sørge for at eksosutblåsingene samler seg i riktig rekkefølge for å skape best mulig "flyt". Og dette er ihvertfall noe som ikke er optimalt fra fabrikken. Grunnen til at motstand er viktig på 2taktere er at de mangler ventiler.

 

Det er like viktig på 4taktere ettersom eksosen ikke vil få god nok flyt uten rett motstand og dermed bli liggende litt lengere og skape mere varme på ventiler. Man vil ikke få noe bedre eksosflyt av og bytte til større rør og fjerne kat (med mindre den er tett), skal man oppnå noe som helst forbedring innen eksosen på en ellers orginal motor kan man bruke eksosbandasje på grenrøret som holder varmen inne i rørene og dermed skaper bedre gjennomstrømming og man slipper strålevarmen fra grenrøret. Er ikke noe hk og tjene inn på det, men motoren vil gå renere og bedre på kjøligere luft. At grenrøret som regel ikke er det mest optimale fra fabrikk kan jeg til en viss grad si meg enig i. Men med tanke på alle hjemmesveisa jallarørene som lages rundt om er det klart bedre med orginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen din drar jo som en turbo bil fra 4000 og opp med fjernet kat og åpent filter. LOL

 

er nok bare inne i hodet ditt det virker gromt skal du se

Jeg tror du har misforstått, det var ikke jeg som mente at du får turbofølelse av å fjerne kat. Jeg kjører ikke opel, men smart, og min bil har faktisk turbo!

 

At grenrøret som regel ikke er det mest optimale fra fabrikk kan jeg til en viss grad si meg enig i. Men med tanke på alle hjemmesveisa jallarørene som lages rundt om er det klart bedre med orginalt.
Da er vi iallefall enige om en ting ;) men resten tror jeg ikke vi blir enige om... En av oss burde få tak i en dyno-utskrift for å se hvem som faktisk har rett.

-endorfun- www.smartforum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår