Gå til innhold

fjerne katalysator, go ide?

Ranger emnet

Dimmu87

Anbefalte innlegg

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alt jeg vil si til alle ved å ha skumlest litt her:

Fjerning av katalysator på Vectra 2000 mao. C20XE gir dette 6hk.

Dette er bevist med god hjelp av kadett GSI, Astra GSI og Vectra 2000. Noen som vet effektforskjell på disse bilene?

Kadett GSI: 156hk

Astra GSI: 150hk

Vectra 2000: 150hk

Forskjellen? Ikke stor. Alle bilene har lik motor. Eksosen er litt annerledes... Kadett GSI har ikke katalysator. Det har Astra GSI og Vectra 2000.

:::Kjør stil, kjør Vectra uten tvil:::

05' VW Caddy 1,9TDI

99' Vectra 1.8i 16V STV

95' Vectra 2.0i 16V - Spiker

91' Vectra 1.8i 8V - Spiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg vil si til alle ved å ha skumlest litt her:

Fjerning av katalysator på Vectra 2000 mao. C20XE gir dette 6hk.

Dette er bevist med god hjelp av kadett GSI, Astra GSI og Vectra 2000. Noen som vet effektforskjell på disse bilene?

Kadett GSI: 156hk

Astra GSI: 150hk

Vectra 2000: 150hk

Forskjellen? Ikke stor. Alle bilene har lik motor. Eksosen er litt annerledes... Kadett GSI har ikke katalysator. Det har Astra GSI og Vectra 2000.

:::Kjør stil, kjør Vectra uten tvil:::

Tull og tøys! Ikke det spor fakta i det der, for jeg har faktisk målt effektuttak før og etter på c20xe i vectra 2000 og en kamerat i calibra. Ble ikke noen økning av og fjerne katalysatoren på disse bilene!! Har ikke sett noen tester av C20NE som vi diskuterte om her tidligere, men dette kan jeg garantere at er bare vrøvl! Har gjort den feilen der engang, og vil aldri fjerne katalysatoren igjen. Dessuten opplever du det berømte katteskriket fra eksosen din om du fjerner katalysatoren, for da blåser du all inmaten i den neste potten til helvette og bilen din høres ut som en moped etterpå! Det gjelder vectra 2000 og calibra 16v. Og det er ikke nøyaktig samme motor på kadett gsi og vectra 2000/astra gsi. C20XE kom i to utgaver, den eldre du finner i kadetten og en litt mere moderne utgave som du finner i calibra, vectra og astra. Nøyaktig hva som er forandret på disse to utgavene vet jeg ikke, men det er i allefall byttet fra kilreim til poly-reim og kompresjonen skal ikke være den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys! Ikke det spor fakta i det der, for jeg har faktisk målt effektuttak før og etter på c20xe i vectra 2000 og en kamerat i calibra. Ble ikke noen økning av og fjerne katalysatoren på disse bilene!! Har ikke sett noen tester av C20NE som vi diskuterte om her tidligere, men dette kan jeg garantere at er bare vrøvl! Har gjort den feilen der engang, og vil aldri fjerne katalysatoren igjen. Dessuten opplever du det berømte katteskriket fra eksosen din om du fjerner katalysatoren, for da blåser du all inmaten i den neste potten til helvette og bilen din høres ut som en moped etterpå! Det gjelder vectra 2000 og calibra 16v. Og det er ikke nøyaktig samme motor på kadett gsi og vectra 2000/astra gsi. C20XE kom i to utgaver, den eldre du finner i kadetten og en litt mere moderne utgave som du finner i calibra, vectra og astra. Nøyaktig hva som er forandret på disse to utgavene vet jeg ikke, men det er i allefall byttet fra kilreim til poly-reim og kompresjonen skal ikke være den samme.

Tull og tøys er det hvertfall ikke. Skal prøve å skaffe dokumentasjon på c20xe i løpet av uka så skal du få se. du tror vel kansje ikke på meg da heller?

05' VW Caddy 1,9TDI

99' Vectra 1.8i 16V STV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentasjon på at Kadett GSI med XE har mere hk trengs ikke, for dette er to forskjellige årganger av motoren. Men at du vinner 6hk på fjerne kat må du GJERNE komme med. For det har jeg prøvd på treff i Danmark hvor det var gratis test av rullende landeveg! Både jeg og en kompis målte ca 109kw på XE med kat. Så kjøpte vi kat-erstatningsrør fra en bod på treffet, monterte det og testa på rulla dagen etter og målte nesten det samme. Kun tallene etter kommaet hadde forandret seg. Og det hele endte opp med at på turen hjem gikk all innmaten i den nærmeste potta til helvette og vi måtte kjøre hele vegen tilbake med innmaten dansende rundt i potta og en bil som hørtes ut som en moped! Så kom igjen og motbevis meg, for dette har jeg prøvd og opplevd selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OPELTURBO: Jeg synes du tar dette litt for seriøst. Jeg er helt enig med deg at fjerning av katalysator og alt sånt er bare psykologisk "trimming". Men det kan jo hende at noen biler har noe å tjene på det. Alle biler er jo ikke byggd likedane. Det kan jo hende at akkurat din bil ikke hadde noe å tjene på, mens andre biler har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men saken er det at han sitter og forteller det at Vectra 2000 har mindre hk enn kadett GSI pga katalysatoren, og jeg har tidligere eid en vectra 2000 og fjernet denne. Er ikke snakke om "noen" biler her. Men navngitte biler:)

Og ja, du har nok rett i at jeg tar dette for alvorlig, men jeg begynner og bli rimelig lei av og høre slikt som: Jeg har fått 50hk ekstra på fjerne katalysator og åpentfilter. Bygdetullinger som crusier rundt 240'n sin og skryter på seg at de fliser alt som er av biler med det åpne filteret sitt...Det ødelegger litt av morroa med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Tror ikke du skal snakke høyt om bygdetullinger... men men... Kan ikke DU forklare MEG forskjellen da på de to motorene. Gammel og ny...?

en ting til. Hvorfor bruker en nyere(enn vectra 2000) kadett gsi en gammel motor når en eldre(eldre enn kadett GSI) vectra 2000 bruker en "ny" motor?

05' VW Caddy 1,9TDI

99' Vectra 1.8i 16V STV

Lenke til kommentar
Del på andre sider