Gå til innhold

Hva betyr: Avanserte utrykk

Ranger emnet


Fres

Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er noen nøtter noe andre skal få lov å bryne seg på:

"Volumétrisk effektivitet"?

"Dynamisk kompresjon"?

"Innsugsresonnans"?

"Camberkurve"?

 

Volumétrisk effektivitet: Hvor mye effekt motoren yter pr liter volum?

eks honda s2000 2.0l på 200hk. Volumétrisk effektivitet=100hk pr 1000cc

 

Dynamisk kompresjon:

Hvor høyt stempelet kommer opp i sylinderen før innsugningsventilen lukker

 

Innsugsresonnans:

Hvor mye motstand bensinen møter i innsuget? Blank... tell me

 

Camberkurve:

Hvilken angle/vinkel dekkene heller ut ifra bilen har den en positiv camber, vekk ifra bilen en negativ. Ofte brukt i drifting for å få bilene til å slippe lettere i ræva.

Har også innvirkning på om bilen blir under/overstyrt... Correct me if I'm wrong

Signatur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 426hemi

Innsugsresonnans har vel med lengden på innsugssrøra å gjøre, altså, når ventilen åpner kommer det en sjokkpuls, og er røra i riktig lengde, blir det ekstra hester, fordi blandingen går lettere inn i motoren.

 

Dynamisk komp: Er den praktiske kompen, som du ser når du putter i en kompmåler i plugghølet.

Mens statisk var den du regna på da du planerte toppen og satte inn turbostempler:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volumétrisk effektivitet: Hvor mye effekt motoren yter pr liter volum?

eks honda s2000 2.0l på 200hk. Volumétrisk effektivitet=100hk pr 1000cc

 

 

Volumetrisk effektivitet er vell hvor mye luft du klarer å få inn i sylinderne? På en vanlig NA motor vil du ikke klare å fylle sylindern helt med "ny" luft mens en overlada motor vil ha en volumetrisk effektivitet på over 100%?

 

Har hatt om det her på skolen men eksamen er ferdig og begynner å glemme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

']Volumetrisk effektivitet er vell hvor mye luft du klarer å få inn i sylinderne? På en vanlig NA motor vil du ikke klare å fylle sylindern helt med "ny" luft mens en overlada motor vil ha en volumetrisk effektivitet på over 100%?

 

Har hatt om det her på skolen men eksamen er ferdig og begynner å glemme :P

Så vidt jeg vet har F1 motorene VE på opptil 130%. VE er så mye luft motoren klarer å få inn i sylinderen på en "runde i forhold til det som teoretisk er mulig. På en to-liters motor er jo teorien at man klarer å fylle sylindrene med to liter luft. Hvis man faktisk klarer å fylle sylindrene med to-liter luft så er VE 100%.

[x] 2000 Topkart Yamaha 100

1986 Fiat Ritmo Abarth 130TC

[x] 1987 Fiat Croma Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet har F1 motorene VE på opptil 130%. VE er så mye luft motoren klarer å få inn i sylinderen på en "runde i forhold til det som teoretisk er mulig. På en to-liters motor er jo teorien at man klarer å fylle sylindrene med to liter luft. Hvis man faktisk klarer å fylle sylindrene med to-liter luft så er VE 100%.

 

Nøyaktig 2 liter luft inn i en nøyaktig 2 liters motor = 100% VE. Det er ganske vanlig for de som driver med tuning og faktisk har rede på det de driver med å få VE langt over 100%.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mapping er å endre softwaren slik at den blir spesialsydd etter motorens oppsett.

Mest vanlig gjelder dette når man har montert datasprut - som er programmerbart motorstyringssystem. Men det finnes de som hacker orginalsprut/tenning også (ref: jonus).

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mapping er å endre softwaren slik at den blir spesialsydd etter motorens oppsett.

Mest vanlig gjelder dette når man har montert datasprut - som er programmerbart motorstyringssystem. Men det finnes de som hacker orginalsprut/tenning også (ref: jonus).

 

Piggyback f.eks..

 

Alle chipper inneholder også mapper, hvor det er et 2-dimensjonal eller 3-dimensjonalt diagram som forteller alle faktorer (lagrede som regel, sjeldent genererte), som videre kontrollerer dysene eller tenninga etter det som ligger i denne map'en (kart) Datasprut har muligheten til å modifisere disse mappene, mens en chip har fått brent inn den mappen som engang har blitt lagret, og lagret dette på chippen ved hjelp av en chip-brenner.

 

Bilde som viser et GUI over et program som tuner en type datainnsprøytning, og et 3D-diagram på høyre siden.

mtrealtime2.gif

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Noen flere engelske uttrykk?

 

Crossmember?

Rack and pinion steering?

Subframe?

recirculating ball steering?

 

Crossmember = Travers

Rack and pinion steering = Tannstang (strying)

Subframe = Hjelperamme. (har ingen bedre ord å forklare med)

Recirculating ball steering = Tja... Snekke styring???

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår