Gå til innhold

Hva betyr: Avanserte utrykk

Ranger emnet


Fres

Anbefalte innlegg

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

shibbyvolvo: Dieselmotorer har vel ikke plenum..

Så lufta som går inn i innsugskanalene i toppen kommer fra... Hvor?

 

Innretningen mellom innsugets runnere og gasspjeld på en "normal bil" heter plenum (for diesel gjelder dette hulrommet der innsugsrunnerne samles sammen til ett rør). Egentrimma sugemotorer med individuelle spjeldhus (ITB's) har som regel ikke plenum (til forskjell fra fabrikk-N/A-biler som til en hovedregel har dét; BMW's M-serie f. eks.), bare noen velocity stacks som stikker rett ut i friluft, og baksida av ventilen er synlig på vidtåpene spjeld (les: full gass). Turbobiler med ITB's (Sunny GTI-R, Skyline GT-R m. fl.) må naturligvis ha et plenum, ellers får man jo ikke ladetrykket (les: luftmassen) levert fra turboen inn i forbrenningskammera = ingen utbrudd av "Å FAEN som det går"-fenoménet.

 

EDIT:

VE og dynamisk kompresjon er direkte sammenhengende med hverandre; forklarer noen hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pianotråd brukes normalt sett å legges nedi et freset spor rundt sylindrene i motorblokka (såkalt "o-ringing"), slik at den klemmer toppakninga bedre fast. Dette kan i praksis bety at om motoren kommer ut for tenningsbank knuser du ett eller flere stempler og/eller hiver en eller flere råder ut blokka istedenfor å blåse ut toppakninga. Det finnes fordeler og ulemper med alt her i verden. En rendyrket dragmotor som ser skrekkelig høye sylindertrykk og er perfekt mappet har etter min mening mere bruk for o-ringing enn en gatemotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camberkurve er ikke cambervinkelen i ett tilfelle, men hvordan vinkelen endres gjennom fra helt innfjæret til helt utfjæret, og gir et raskt svar på hvorfor SLA er overlegen MP.

 

VE og dyn. komp. følger hverandre, ettersom luftmengden ved VE 85% er mindre enn ved en VE på 105%. Når det er mer luft/høyere masse på luften som skal presses sammen i samme forbrenningsrom, gir dette høyere dynamisk komp. Statisk komp er det samme som dyn. komp. kun ved en VE på 100%

 

Ryeng: Du trenger virkelig å oversette flere av uttrykkene du bruker når du snakker teknisk - kan ikke du kjøpe gamle boka mi i Motorteknikk? Den tar for seg Gassutveksling, forbrenningslære, brensler, luftforurensning og styresystemer for Otto- og Dieselmotorer, osv. :)

 

Edit - Tensile strength er Strekkfasthet på norsk...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Kast = Out-of-round.

 

tror han lurte på hva kast var. Shoot me if im wrong

 

Kast er når noe er ute av balanse eller skeivt. Bøyer du en felg, blir det kast i den. du kan få kast i det meste av roterende deler i en bil.

X-kjøretøy: Tempo Corvette, Kawasaki KX 125 Yamaha DT 50 (80 motor)

Nåværende Kjøretøy: Suzuki AC 50, Motorhispania RX. 1973 Granada 3000 GXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det engelske ordet for:

 

Kanaler

Innerskjerm

Hjulbuer

 

Kanaler: Her brukes ofte to uttrykk, Door Sills og Rocker panel.

 

Innerskjerm: Så enkelt som det enn høres ut så kalles det Inner fender

 

Hjulbuer: Wheel arches, hjulbuelister kalles som regel flairs, f,eks G60 Flairs.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen oversette "styretrykksregulator / varmkjøringsregulator" til engelsk og/eller tysk?

 

Har fått et skriv fra Møller om hva som må være i orden for å få godkjent motorbytte i golfen, en av tingene det står er:

 

HR dekk på minimum 5 1/2J * 13" felger..

 

Altså 13" felger forstår jeg, men... hva betyr resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår