virtual Skrevet August 18, 2006 Rapporter Share Skrevet August 18, 2006 shibbyvolvo: Dieselmotorer har vel ikke plenum.. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet August 18, 2006 Rapporter Share Skrevet August 18, 2006 shibbyvolvo: Dieselmotorer har vel ikke plenum.. Så lufta som går inn i innsugskanalene i toppen kommer fra... Hvor? Innretningen mellom innsugets runnere og gasspjeld på en "normal bil" heter plenum (for diesel gjelder dette hulrommet der innsugsrunnerne samles sammen til ett rør). Egentrimma sugemotorer med individuelle spjeldhus (ITB's) har som regel ikke plenum (til forskjell fra fabrikk-N/A-biler som til en hovedregel har dét; BMW's M-serie f. eks.), bare noen velocity stacks som stikker rett ut i friluft, og baksida av ventilen er synlig på vidtåpene spjeld (les: full gass). Turbobiler med ITB's (Sunny GTI-R, Skyline GT-R m. fl.) må naturligvis ha et plenum, ellers får man jo ikke ladetrykket (les: luftmassen) levert fra turboen inn i forbrenningskammera = ingen utbrudd av "Å FAEN som det går"-fenoménet. EDIT: VE og dynamisk kompresjon er direkte sammenhengende med hverandre; forklarer noen hvorfor? Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shibbyvolvo Skrevet August 18, 2006 Rapporter Share Skrevet August 18, 2006 takk for fyldig svar:) kan slenge på et spørsmål til, hva er pianotråd? Siter [X]Bmw 520i 1990 http://www.bilforumet.no/5-serien/186187-shibbyvolvo-prosjekt-bmw-520-a.html [X]Bmw 320i 1988 http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1775461&posted=1#post1775461 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Pianotråd = Ståltråd med skrekkelig høy tensile strength. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Hvis man ikke vet hva Tensile Strength betyr; pianotråder er møkkasterke :D: Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/Tensile_strength og http://en.wikipedia.org/wiki/Piano_wire Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
shibbyvolvo Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 tenkte mer på hva den brukes til jeg=) Siter [X]Bmw 520i 1990 http://www.bilforumet.no/5-serien/186187-shibbyvolvo-prosjekt-bmw-520-a.html [X]Bmw 320i 1988 http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=1775461&posted=1#post1775461 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Pianotråd brukes normalt sett å legges nedi et freset spor rundt sylindrene i motorblokka (såkalt "o-ringing"), slik at den klemmer toppakninga bedre fast. Dette kan i praksis bety at om motoren kommer ut for tenningsbank knuser du ett eller flere stempler og/eller hiver en eller flere råder ut blokka istedenfor å blåse ut toppakninga. Det finnes fordeler og ulemper med alt her i verden. En rendyrket dragmotor som ser skrekkelig høye sylindertrykk og er perfekt mappet har etter min mening mere bruk for o-ringing enn en gatemotor. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet August 19, 2006 Rapporter Share Skrevet August 19, 2006 Camberkurve er ikke cambervinkelen i ett tilfelle, men hvordan vinkelen endres gjennom fra helt innfjæret til helt utfjæret, og gir et raskt svar på hvorfor SLA er overlegen MP. VE og dyn. komp. følger hverandre, ettersom luftmengden ved VE 85% er mindre enn ved en VE på 105%. Når det er mer luft/høyere masse på luften som skal presses sammen i samme forbrenningsrom, gir dette høyere dynamisk komp. Statisk komp er det samme som dyn. komp. kun ved en VE på 100% Ryeng: Du trenger virkelig å oversette flere av uttrykkene du bruker når du snakker teknisk - kan ikke du kjøpe gamle boka mi i Motorteknikk? Den tar for seg Gassutveksling, forbrenningslære, brensler, luftforurensning og styresystemer for Otto- og Dieselmotorer, osv. :) Edit - Tensile strength er Strekkfasthet på norsk... Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fres Skrevet Januar 13, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2009 Hmm, kansje bringe liv i den gammle tråden her. Noen som har noe de lurer på hva er? Siter Signatur.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wilhelmb Skrevet Januar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2009 Kast = Out-of-round. tror han lurte på hva kast var. Shoot me if im wrong Kast er når noe er ute av balanse eller skeivt. Bøyer du en felg, blir det kast i den. du kan få kast i det meste av roterende deler i en bil. Siter X-kjøretøy: Tempo Corvette, Kawasaki KX 125 Yamaha DT 50 (80 motor) Nåværende Kjøretøy: Suzuki AC 50, Motorhispania RX. 1973 Granada 3000 GXL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wilhelmb Skrevet Januar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2009 Hva er det engelske ordet for: Kanaler Innerskjerm Hjulbuer Siter X-kjøretøy: Tempo Corvette, Kawasaki KX 125 Yamaha DT 50 (80 motor) Nåværende Kjøretøy: Suzuki AC 50, Motorhispania RX. 1973 Granada 3000 GXL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Januar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2009 Hjulbuer er wheel arch. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.T.i Skrevet Januar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2009 Hva er det engelske ordet for: Kanaler Innerskjerm Hjulbuer Kanaler: Her brukes ofte to uttrykk, Door Sills og Rocker panel. Innerskjerm: Så enkelt som det enn høres ut så kalles det Inner fender Hjulbuer: Wheel arches, hjulbuelister kalles som regel flairs, f,eks G60 Flairs. Siter - VW Touran Mk1 TDI - VW Golf Mk3 Variant 8v - VW Golf Mk2 8v Fiend Engineering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Furie Skrevet Januar 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2009 Kan noen oversette "styretrykksregulator / varmkjøringsregulator" til engelsk og/eller tysk? Har fått et skriv fra Møller om hva som må være i orden for å få godkjent motorbytte i golfen, en av tingene det står er: HR dekk på minimum 5 1/2J * 13" felger.. Altså 13" felger forstår jeg, men... hva betyr resten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.