Gå til innhold

oppgradering i Mitsubishi L300?

Ranger emnet

loudandproud

Anbefalte innlegg

Hei

Er helt ny på forumet og dette er mitt første innlegg,så vær varsom med meg

Trenger litt råd/tips om montering og kjøp av utstyr som skal være i en Mitsubishi L-300 4wd varebil.

Har nå en Pioneer DEH3000R CD (gammel og god)spiller som spiller til et par 4" DLS reference med "pop up" diskanter. Bass/mellomtonen (4") er montert i originaluttaket til høyttalerne framme i dashen. "Popup" diskantene står oppe på dashbordet.

Videre er det montert et par Peerless 8" basser (type billig) i smale høye trykkammerkasser rett bak skilleveggen. disse blir drevet av en ganske liten Genesis forsterker. (Har litt problemer med overgang fra mellomtone til bass, mangler litt i øvre bass/nedre mellomtone) Så til spørsmålene:

1. Kunne tenke meg å oppgradere basser og effekttrinn til disse. Hva anbefaler dere pris ca 3500-4000,- tilsammen (Forsterker og 1 eller 2 basser)

2. Hvordan ville dere plassere bassen/e for å oppta minst mulig av gulvplass i varerommet og samtidig få best mulig lyd?

3. Ser at det er nevnt Fleece ved støyping av plast. Er dette vanlig fleece pledd eller noe spesielt matriale?

4. Hvor finner jeg linker e.l. til bilstereoforhandlere (Norske) ?

5. Hva finnes av råd/tips og helst filmer om bilstereomontasje?

Mange spørsmål,men håper jeg får svar på noen av disse.

Mvh loudandproud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta noen punkter her ihvertfall...

1) Vel, jeg hadde kanskje ikke begynt med nye høyttalere og forsterkere riktig ennå. Støydemping bør være neste trinn nå, med tanke på den bilen du har. Støy fra motor og vei kan være endel av årsaken til misnøyen din med lyden du har. Er f.eks. varerommet kledd på vegger og gulv?

2) Jeg hadde brukt skilleveggen og/eller fordørene for å få mere bass, ikke satt noe i varerommet. Hvilken side av skilleveggen har du kassene på nå?

3) Fleece'en blir bare brukt for å få et fundament før man legger på lagvis med glassfiber e.l. Du kan bruke det meste av stoff som tåler litt strekking og som kan takle første pålegging uten å miste formen helt. Forøvrig er det et utmerket Kompositt-forum her inne som inneholder nok informasjon til de fleste. http://www.bilforumet.net/forumdisplay.php?f=605

4) http://www.startsiden.no/okonomi_og_naringsliv/bransjer/motor_og_transport/bil/deler_og_rekvisita/bilstereo/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger så langt.happyhappy

1.Bruker stort sett bilen som nyttekjøretøy,og gidder derfor ikke å legge ned så mye arbeid/penger på støydemping ( selv om det jo var dette som kansje har gitt mest igjen av lyd)Event. hvis jeg gjør dette,hvor finner jeg megarimelige støydempingsmatter/stoff?

2. Har nå kassene stående i varerommet og med bassene spillende bakover mot bakdør. Snudde fasene for å få best integrasjon til hovedhøyttalere.

Hvordan hadde du tenkt å montere basser? I dørene er det begrenset plass både innover og ikke minst til å bygge noe ut. (Skal se om jeg ikke får tatt noen bilder å legge ut)

3. Det var dette jeg trodde m.h.til fleecen. Får rappe noen gamle og prøve meg litt på "udda" kassebygging. ( Har bygget mye høyttalere før,men aldri kombinert med plast, dette kan jo være spennende)

Igjen tusen takk for linker,og kom gjerne med flere tips.

Mvh loudandproud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kunne kanskje ha festet subene i skilleveggen. Støydemping kan du kjøpe på mekonomen,biltema, ganske billig. Start med å støydempe kupeen. dører og skillevegg tror jeg blir viktigst. asfaltmatter til demping burde funke fint. tror jeg ville gått for et 5,25" komp. sett fremme der du har de 4". montere diskant oppå dasjbord og wooferen utenpå dekslet der 4" står nå. Bruk grillen som følger med for å skåne høyttaleren. Forstod du dette? Ble litt rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er litt usikker på hva du mener med å feste subene i skilleveggen.

Mener du jeg skal ta ut subene fra kassene og feste de i skillevegg?

Kassene er festet i skilleveggen som de står nå.

Får nok for lite plass til å sette på en 5,25" der hvor 4" er festet nå.

Skal jo ha bena inn i bilen også (meget liten plass)

Kan montere noen større bak setet mot skillevegg.

Har lyst på ny forsterker og bass/er så hva anbefaler dere?

Er det andre forslag på å montere basser?

Mvh Loudandproud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente at du kunne skjære hull til subene i skilleveggen og feste subene mot hullet slik at det blir helt tett. då får du mer lyd inn der du sitter. ellers kan du skjære hull oppå dasjbordet til alle høytalerne og feste dem dær. da vil de forhåpentligvis ikke komme i veien. evt. forsterkere kan står der du allerede har festet en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd og tips.

Har ikke lyst til å ta extra hull i dashen,så det blir nok ikke gjort.

Tror jeg blir å kjøpe et sett med basser til samt en effektforsterker til.

Lar da genesisen drive fronter. så får jeg bygge nye kasser.

Noen som har erfaring/er med dynabel forsterkerne og bassene deres?

Mvh Loudandproud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv heller pioneer eller peerless da.

Takker

Etter et (ufattelig dumt) innfall så kjøpte jeg en "noname" forsterker på qxl

(får nok solgt den for samme pris om den ikke lever opp til forventninger)

Det er denne :shake

http://www.mobilink.no/webshop/product_info.php?products_id=59

Hvor grove +/- ledninger bør jeg ha til denne? (mener jeg har sett et diagram på dette,men finner det ikke igjen selvfølgelig)

Må se om jeg finner noen 6,5" mellombasser også,kom gjerne med forslag til dette også.

Mvh Loudandproud

Lenke til kommentar
Del på andre sider