Gå til innhold

Er det noen som har prøvd Lystgass her?

Ranger emnet


Deep Space

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne høre hvilke erfaringer dere har hatt med Lystgassanlegg. Negative erfaringer og potesielle problemer er jeg spesielt interessert i.

 

Stadig vekk legger jeg merke til folk som skal selge lystgass-systemene sine. Da begynner jeg å lure på om det er mange som har kjøpt "katta i sekken".

 

Noen påstår at såkalte DRY-systemer er mye mer risikable å bruke enn de såkalte WET-systemene. Det hevdes blant annet at man er ille ute viss man får plutselig får en kutt i drivstofforsyningen. Men vil ikke bankesensoren da gi signaler til ECU slik at man unngår noen krise uansett?

 

Slik jeg har forstått det så vil et DRY-system i utgangspunktet levere en viss mengde lystgass som man bestemmer ved hjelp av ulike dysestørrelser. Deretter oppdager bilens sensorer at temperaturen synker og at "luften" inneholder mer oksygen enn normalt. Og så justeres bensintrykket for å gi en optimal blanding.

 

I et WET-system sprayes ekstra bensin inn i lag med lystgassen.

Men hvordan unngår man da at blandingen blir altfor "rich"? Bilens sensorer kan vel ikke oppdage at det kommer inn ekstra bensin i innsuget, eller kan de det? Viss de ikke kan dét slik at sensorene kun oppdager de samme endringene som ved et DRY-system, så vil det jo resultere i at enda mer bensin blir sprøytet inn i lag med den allerede bensintilsatte lystgassen. Og da må jo resultatet bli langt fra ideelt. Er det noe jeg overser/ikke har forstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har 0 erfaring med lystgass, men vet at det koster flesk å bruke dette derre.. ! Ikke så morsomt å trykke på knappen og kjenne 100 lappene flyr ut vinduet bare for å få noen ekstra hk. Da er det mye bedre med turbo da :D

 

 

Originally posted by Deep Space

Jeg vil gjerne høre hvilke erfaringer dere har hatt med Lystgassanlegg. Negative erfaringer og potesielle problemer er jeg spesielt interessert i.

 

Stadig vekk legger jeg merke til folk som skal selge lystgass-systemene sine. Da begynner jeg å lure på om det er mange som har kjøpt "katta i sekken".

 

Noen påstår at såkalte DRY-systemer er mye mer risikable å bruke enn de såkalte WET-systemene. Det hevdes blant annet at man er ille ute viss man får plutselig får en kutt i drivstofforsyningen. Men vil ikke bankesensoren da gi signaler til ECU slik at man unngår noen krise uansett?

 

Slik jeg har forstått det så vil et DRY-system i utgangspunktet levere en viss mengde lystgass som man bestemmer ved hjelp av ulike dysestørrelser. Deretter oppdager bilens sensorer at temperaturen synker og at "luften" inneholder mer oksygen enn normalt. Og så justeres bensintrykket for å gi en optimal blanding.

 

I et WET-system sprayes ekstra bensin inn i lag med lystgassen.

Men hvordan unngår man da at blandingen blir altfor "rich"? Bilens sensorer kan vel ikke oppdage at det kommer inn ekstra bensin i innsuget, eller kan de det? Viss de ikke kan dét slik at sensorene kun oppdager de samme endringene som ved et DRY-system, så vil det jo resultere i at enda mer bensin blir sprøytet inn i lag med den allerede bensintilsatte lystgassen. Og da må jo resultatet bli langt fra ideelt. Er det noe jeg overser/ikke har forstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 0 erfaring med lystgass. Men jeg vurderer å gå til anskaffelse, og har undersøkt litt om DRY systemet.

 

Lystgass er i seg selv ikke et drivstoff (viktig)

 

Lystgass gjør i hovedsak 2 ting:

 

1. Ved å sprute inn gassen, senkes temperaturen og trykket i forbrenningskammeret, og dermed får man plass til mer drivstoff (les bensin) der.

 

2. Da lystgass (N2O) inneholder mer oksygen enn atmosfæren vi ellers puster i, øker den forbrenningskapasiteten pga økt nivå oksygen. Derfor forbrenner den det ekstra drivstoffet som kom i punkt 1.

 

Den store forskjellen mellom å installere lystgass i forhold til f.eks turbo, er at lystgass er lovlig og man må ikke gå til biltilsynet for godskjenning. Turbo er selvfølgelig også lovlig, men det er så mye styr med det, og hvis bilene er nyere en 96 mod, så må du betale effektavgift for de ekstra hestekreftene.

 

Lystgass er klart en av de rimeligste og kjappeste måtene å få mer power i bilen din på. Det er også "safe" hvis det installeres og brukes riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vi snu litt på det:

 

Siden lystgass (N2O) innholder 36 vektprosent oksygen, istedenfor luftas drøyt 20%, så kan man tilsette mer bensin som forbrennes. Som sagt så er det den ekstra bensinen som gir effekten, ikke lystgassen. Den sørger kun for at det finnes nok oksygen til forbrenningen. Det er en heldig bonus, spesielt på turbomotorer, at gassen kjøler innsugslufta.

 

Hvordan bensinen tilsettes avgjøres av om det er et såkalte "dry manifold systems" eller "wet manifold systems".

 

I et dry manifold system tilsettes kun gass, og en spesiell bensintrykksregulator sørger for at bilens originale innsprutningssystem gir mer bensin. Dette systemet fungerer med andre ord kun på biler med moderne elektronisk innsprutning, og uten turbo.

 

I wet manifold systemer tilsettes både gass og bensin sammen (f.eks. fogger systemer) i en/flere dyse® eller dyseplater. Fordelen med denne tyope systemer er at den kan brukes på alle typer motorer (injection, forgasser, turbo, N/A) da man justerer blandingsforholdet gass/bensin med dyser og eventuelt en ekstra bensitryggsregulator på bensinen til N2O systemet.

 

Lystgass kan brukes som et rent effekttilskudd på toppen, eller som vi gjør på Audin; for å få sparka i gang turbon tidligere. Eller begge deler :D

 

Og; Lystgass er ganske billig å montere, men kostbart å bruke. Regn med en kilopris fra 60,- kroner og oppover for gass, alt ettersom hvilken kontakter du har...

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket I går med en som har montert Lystgass på Escort Cosworthen sin.. han har 370 hk og 100+ med Lystgass..

 

Så lurte jeg på om han kjørte Vått system eller Tørt...

 

Da sa han Vått med engang... Tørr systemene er bare møkk sa han. det skjærte seg fortere da.

 

Jeg har ikke mye peiling jeg.. men så ut til at han hadde peil :)

 

Skulle likt å hatt den cossien azz.. driiiit pen

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dry systemer vil ikke virke bra på turbobiler da disse har bensintrykksregulatorer som øker bensintrykket ettersom ladetrykket øker. Ettersom dry-systemene også tilsetter mer bensin ved å øke bensintrykket vil motoren på litt ladetrykk begynne å gå veldig magert fordi de to regulatorne begynner å "overlappe" hverandres virkning, noe som forverres ettersom ladetrykket øker. Følgene er som regel fatale....

 

Dry systemer er egentlig kun tiltenkt for små til moderate økninger på ellers standard biler av nyere årgang.

 

Har man turbo eller skal trimme litt mer seriøst velger man wet systemer. :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V Racing

I et dry manifold system tilsettes kun gass, og en spesiell bensintrykksregulator sørger for at bilens originale innsprutningssystem gir mer bensin. Dette systemet fungerer med andre ord kun på biler med moderne elektronisk innsprutning, og uten turbo.[/b]

 

En "spesiell bensintrykksregulator" skriver du. Er det ikke bare bilens originale sensorer som oppdager at "lufta" plutselig inneholder mer oksygen per volum og dermed reguleres bensintrykket opp automatisk?

 

I wet manifold systemer tilsettes både gass og bensin sammen (f.eks. fogger systemer) i en/flere dyse® eller dyseplater. Fordelen med denne tyope systemer er at den kan brukes på alle typer motorer (injection, forgasser, turbo, N/A) da man justerer blandingsforholdet gass/bensin med dyser og eventuelt en ekstra bensitryggsregulator på bensinen til N2O systemet.[/b]

 

Kanskje DRY-systemene har sitt dårlige rykte fra folk som har montert de på forgassermotorer...

 

Og; Lystgass er ganske billig å montere, men kostbart å bruke. Regn med en kilopris fra 60,- kroner og oppover for gass, alt ettersom hvilken kontakter du har... [/b]

 

Så gode kontakter har i alle fall ikke jeg. Sverre Kahrs selger visst for rundt 145 kr kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V Racing

Dry systemer vil ikke virke bra på turbobiler da disse har bensintrykksregulatorer som øker bensintrykket ettersom ladetrykket øker. Ettersom dry-systemene også tilsetter mer bensin ved å øke bensintrykket vil motoren på litt ladetrykk begynne å gå veldig magert fordi de to regulatorne begynner å "overlappe" hverandres virkning, noe som forverres ettersom ladetrykket øker. Følgene er som regel fatale....

 

Dry systemer er egentlig kun tiltenkt for små til moderate økninger på ellers standard biler av nyere årgang.

 

Har man turbo eller skal trimme litt mer seriøst velger man wet systemer. :)

 

Vil ikke lambdasensoren oppdage at eksosen kommer fra en mager bensinblanding og derfor sende signaler slik at bensintrykket umiddelbart justeres opp? Eller kanskje det er noen andre sensorer som klarer å detektere oksygenmengden allerede i innsugsluften? Er det ikke det MAP-sensoren gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAP står for Manifold Absolute Pressure og måler relativt trykk (0=absolutt vacuum) i manifolden. Lystgass påvirker ikke denne.

 

Lamdasensoren vil nok "oppdage" at blandingen er mager, men en lamdasensor har et relativt liten justeringsfunksjon og er først og fremst ment til å finjustere blandingen. Dessuten skal jo systemene fungere på motorer uten lamda også ;)

 

Den "spesielle" trykkregulatoren som følger med dry-systemene fører et nedregulert N2O trykk inn på bilens originale bensintrykkregulatoren, og på den måten høyner bensintrykket med noen bar.

 

Og; skaff deg kontakter på gass utenfor bilbransjen (husk man bruker denne gassen på sykehus også) ;) 60,- kroner er nok for storforbrukere (som kjøper mer enn 5 kg av gangen)...

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by V Racing

MAP står for Manifold Absolute Pressure og måler relativt trykk (0=absolutt vacuum) i manifolden. Lystgass påvirker ikke denne.

 

Lamdasensoren vil nok "oppdage" at blandingen er mager, men en lamdasensor har et relativt liten justeringsfunksjon og er først og fremst ment til å finjustere blandingen. Dessuten skal jo systemene fungere på motorer uten lamda også ;)

 

Den "spesielle" trykkregulatoren som følger med dry-systemene fører et nedregulert N2O trykk inn på bilens originale bensintrykkregulatoren, og på den måten høyner bensintrykket med noen bar.

 

Og; skaff deg kontakter på gass utenfor bilbransjen (husk man bruker denne gassen på sykehus også) ;) 60,- kroner er nok for storforbrukere (som kjøper mer enn 5 kg av gangen)...

 

OK - Jeg tenkte 5 kg ikke var nok til å være "storforbruker". Så det var interessant. :)

 

Vil ikke bankesensoren redde motoren fra å bli skadet, dersom man får en liten stopp i drivstoff-forsyningen? Viss dét er tilfelle så skulle man tro at det ikke er noe problem å bruke et dry-system.

 

Jeg fant et dry-system til bare $349.95 på følgende link:

http://www.jmschip.com/products/compucar.html

 

Dollarkursen ligger rundt 6,80 for tiden. Da blir det $349.95 x 6,80 = 2380 kr

 

La oss si 620 kr i frakt. Da er vi oppe i 3000 kr. Så er det moms: 3000 x 1,24 = 3720 kr !! Det høres jo fortsatt utrolig billig ut. :D

 

Ellers har de wet systemer fra $449.95 sombrero

Hjemmesiden til Compucar er: http://www.compucarnitrous.com/

 

Du kan jo ta en titt og se hva du synest om dét merket. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med det merket, så jeg kan ikke uttale meg. Uansett ville jeg gått for et wet-manifold system selvom det koster noe mer!

 

Bankesensoren registrerer såkalt spik, eller "tenningsbank" (detonasjon), og justerer ned tenningen innenfor et gitt intervall. Tror ikke den redder noe som helst ved feil "bruk" av lystgass ;)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JeppJepp har testet det ut hos TANNLEGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Start, 30, Keep left over a crest into short 4 right plus opens, 60, crest and 6 right plus and don't cut short 6 left minus, 60, line into 2 right minus over a bump tightens to a hairpin over a ditch, into 6 left long opens over a crest, 30, 6 right into 3 left plus long don't cut tightens to 1, into a short 1 right plus and short 2 left minus tightens at junction, 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg har lystgass på bilen min en 1.6 corsa B GSI, dette fungerer greit. Alle biler tåler ca 50hk effekt oppgradering. men over det begynner klutsjen å slite. Hvis den er standard.

Du kan sette lystgass på hvilken bil du vil. Men bruk foralldel wet systemer. Disse er tryggest! En annen viktig faktor er att du sjekker hva slags besintrykk bilen har og att det korresponderer med det som står i veilledningen til nos kittet. Sjekk oxo att bensinpumpa di klarer å levere bensin mengden, slik at trykket ikke detter.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår