Gå til innhold

Dreiing av bremseskiver?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Må bytte skiver på Astroen etter EU kontroll. Nye skiver kommer på ca kr 1000,-/stk. Frakt fra USA v/egenimport blir for dyrt til at det er lønnsomt.

I USA er det langt oftere snakk om å dreie ned skiver minst en gang før de kasseres. I Norge gjør man ikke det fordi det ikke lønner seg.

Siden jeg jobber i en stor mekanisk bedrift, er det stor sjanse for at jeg kan få gjort dette gratis.

Men jeg antar jeg må legge frem dokumentasjon ved visning av bilen på at originalskivene er laget for å kunne dreies ned til en viss tykkelse? Jeg har jo ingen kvittering på nye skiver å vise frem.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min gamle jobb pleide vi å dreie skiver på bilen (med spesialutstyr selvsagt). Det var hovedsakelig 8bolta Suburban vi gjorde det på, siden det er raskere enn å bytte skive på de. (6bolt har skive man trer på navet, 8bolt er festet med hjulboltene fra baksiden, og man må skru ut navene... Dette gjelder 4x4).

Det er bare å dreie, men let opp minste tykkelse på skivene dine, endel ganger er det støpt inn i skiva. Sjekk bare at skiva er jevnt slitt, altså like mye på innsiden som utsiden, så tykkelsen på sliteflatene er like sett fra siden/ventilasjons"ribbene". Er de slitt langt ned på innsiden f.eks, er de bare å kaste.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Får ta en nærmere titt på de. Om minimum tykkelse står stemplet og slikt.

Har du kikket på CIservice sine sider hvis det er slik at skiver heter rotor på engelsk så koster de 690 pluss mva. Jeg har jk

øpt masse deler der i det siste både til s10 og astroen og alt er bra og billig.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det står.

Sålenge jeg får det gjort gratis, ser jeg ikke poenget med å bare hive de gamel i søpla. Skader jo ikke å prøve.

Blir det skjelven bremesepedal så er det jo bare å kjøpe nye. Er jo minimalt med jobb og uansett en grei øving i forbindelse med hot rod forstillinga som skal settes sammen i løpet av våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det står.

Sålenge jeg får det gjort gratis, ser jeg ikke poenget med å bare hive de gamel i søpla. Skader jo ikke å prøve.

Blir det skjelven bremesepedal så er det jo bare å kjøpe nye. Er jo minimalt med jobb og uansett en grei øving i forbindelse med hot rod forstillinga som skal settes sammen i løpet av våren.

Det er klart for mann gjort noe gratis så er det billigst:roll: .

Jeg har jo problemer med abs lampe som lyser og snakket med et verksted i Arendal som skulle lese ut codene for meg , jeg spurte om det er samme systemet som jeg har på tpi codene men nei og så skulle de ha 500 kr. + mva for jobben:hammer , så jeg satte meg for å søke etter coder på nett og se her hva jeg fant

http://www.autozone.com/servlet/UiBroker?ForwardPage=/az/cds/en_us/0900823d/80/11/ae/65/0900823d8011ae65.jsp

så nå har jeg tatt ut coder og funnet ut at feilen ligger i ledningen eller sensoren på venstre bakhjul coden 35. Er det 96 model du har?:cab

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Den er solgt ny i Norge i okt 96, men må ha vært en overligger, siden ID nummeret sier at det er en 95 modell.

Den har den "nye" fronten som på 96 modellene, men er samtidig mye mer firkantet i designet innvendig enn "ekte" 96 modeller. Den har også digitalt dashboard med "70-talls minikalkulator-tall".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Den er solgt ny i Norge i okt 96, men må ha vært en overligger, siden ID nummeret sier at det er en 95 modell.

Den har den "nye" fronten som på 96 modellene, men er samtidig mye mer firkantet i designet innvendig enn "ekte" 96 modeller. Den har også digitalt dashboard med "70-talls minikalkulator-tall".

Da kan du ta ut alle koder selv, 96 og nyerer kan ikke det, har du kikket på siden jeg la link til, jeg sysns den er utrolig bra, bilder etc. for reprasjoner og forklaringer.:cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike sider er jo bare helt utrolig bra.

Når det gjelder vanlige reparasjoner har jeg Haynes bok for Astroen. Kjøper alltid det når jeg har kjøpt brukt bil.

jeg må vel skaffe meg den jeg også, vi har vel bestemt at vi skal beholde astroen som familiebil så da får jeg kjøpe boka, har lyst til å sette v8 i bilen. Men nå må jeg snart begynne på Pickupen som også skal på veien iløpet av forsommeren + Camaroen som må ha litt grov TLC. Den bilen kommer aldri til å bli ferdig:cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lov å dreie skiver og tromler, på skiver må du holde deg over min. tykkelse og tromler under max diameter, pleier å stå påstempla, dette mest for at det ikke skal væra mulighet for at stempla skal gli ut(ved en verst tenkbar situasjon).

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må vel skaffe meg den jeg også, vi har vel bestemt at vi skal beholde astroen som familiebil så da får jeg kjøpe boka, har lyst til å sette v8 i bilen. Men nå må jeg snart begynne på Pickupen som også skal på veien iløpet av forsommeren + Camaroen som må ha litt grov TLC. Den bilen kommer aldri til å bli ferdig:cab

Personlig synes jeg Astroen er mer enn framtung nok som den er som familiebil, så 4,3 literen har jeg ingen ønsker om å bytte ut.

Men en 305 TPI hadde sikkert gjort bilen mer morsom, og kanskje ikke brukt stort mer bensin heller.

Regner med det blir bakseter i den til høsten. Er også på jakt etter en ikke-sotet rute til skyvedøra. Den jeg har der nå er sotet, mens resten av rutene på bilen er klare/grønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider