Gå til innhold

B230FT stopper etter pådrag

Ranger emnet

MortenK

Anbefalte innlegg

(Skriver her pga motorene går om hverandre osv osv bla bla)

Har en 92 940 turbo med B230FT uten underspyling. Hvis eg gir gass så eg får turbotrykk, og trykker inn clutchen og slipper gassen, så stopper motoren i stedet for å legge seg på tomgang. Ka er feil? Kjøpte bilen i går, prøvekjørte den selvsagt, men kom ikkje opp i en sånn situasjon. Selger byttet LMM for en tid tilbake, tipper den var brukt. Vet ikkje kordan bilen oppførte seg tidligere, siden han byttet den..

Merket problemet først etter at eg kjøpte bilen, skal ringe til selger etterpå..

Edit: Merker ingen nøkking/lugging, og motoren går fint ellers..

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er i original stand.

Eg er ikkje helt med på det med spjeldkontakten, er det en elektronisk føler eller? Når du sier "sjekk dumpen", maxis, tenker du på det samme som Naila då?

Takker for svar, er åpen for flere ;)

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er i original stand.

Eg er ikkje helt med på det med spjeldkontakten, er det en elektronisk føler eller? Når du sier "sjekk dumpen", maxis, tenker du på det samme som Naila då?

Takker for svar, er åpen for flere ;)

Det sitter en kontakt på spjeldhuset,den skal det klikke i når spjeldet åpnes eller stenges,denne er blandt annet med på å styre tomgangen.

Har den orginal dump bare tviler jeg på at den er feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en kontakt på spjeldhuset,den skal det klikke i når spjeldet åpnes eller stenges,denne er blandt annet med på å styre tomgangen.

Har den orginal dump bare tviler jeg på at den er feilen.

Ladetrykket er også originalt forresten. Var ute og dro i gasspjeldet, kommer et lite reléaktig klikk med en gang eg beveger på den, og rett før den går tilbake til utgangspunktet. Regner med at det er rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikkje om det kom helt tydelig fram, men det virker som om det bare skjer når turbonålen viser over 0 bar i ladetrykk..

Tomgangen justerte seg litt opp og ned i sted forresten, men då bare sto bilen i ro og eg kjørte ikkje.. Men motoren var godt på vei til å bli varm i følge nålen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med ladetrykk stemte ikkje, skjer ved ca -0,2 bar og..

^Kendo^: Mener du resirkdumpen når du sier avlastningsventil? Er ikkje helt inne på turbo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du spurte om motoren har feilkoder, ja det har den.. finner ikke haynesboka mi for tiden, men sikkert nen andre som har kontrollen på kodene og hvordan du bruker den, poenget er at du kan ta en "systemsjekk", da tester den bl.a. spjeldkontakten..

ta ut lmm og prøv med en annen..det ville jeg gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider