Gå til innhold

Regler for bruk av tåkelys

Ranger emnet

E28-driver

Anbefalte innlegg

Ønsker litt klarhet rundt bruk av tåkelys...

har forstått såpass at tåkelys sammen med kjørelys er fyfy, de skal kun brukes sammen med parklys. Men hva med når det faktisk er tåke da? Vil tro det blir litt lite lys med bare park- og tåkelys. Jeg har også blitt blinket på av onkel politi da jeg kjørte med tåkelys+parklys i mørke på opplyst vei. Er det noen som vet hvilke regler som egentlig gjelder?!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det ikke er så lurt å bruke tåkelys sammen med langlysene selv om det er lovlig.

Du flytter automatisk blikket til der det er mest lys. Ergo rett forran bilen istedenfor så langt fram som mulig.. Jeg hadde koblet slik at tåkelysene tente sammen med fjernlysene tidligere, men jeg fikk meg så mange overraskelser at jeg kobla funksjonen ut.. Hadde flere nesten-elgen-opplevelser o.l, som jeg garantert kunne sett tidligere..

Bravo, Mike, Whiskey!

-E30 327 turbo

- 97 Octavia 1,9tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis noen lurer:

KURVE-/TÅKELYS

1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys.*

1.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men øverste kant av den lysende flaten må ikke ligge høyere enn øverste kant av den lysende flaten i nærlyset.*

1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.*

1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

PARKERINGSLYS

3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent.

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

* * * Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.*

* * * Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

De tre første bestemmelsene finnes i kjøretøyforskriften, den siste i trafikkreglene. Tolk selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår