Gå til innhold

Caliper rep?

Ranger emnet


runris

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har da ikke allverdens peiling på den mekansike biten av biler så håper noen her kan være til hjelp.

Jeg skiftet bremsklosser foran på min Toyota Camry 2.0 90mod i desember, og nå er klossene helt nedslitt. Ja, er klar over at det skyldes calipperne, men der stopper også kunnskapen.

Har blitt anbefalt å kjøpe et rep. sett og "fikse det selv". da lurer jeg på litt av hvert. Vil dette stort sett gå bra? Hvor ille er det før jeg må bytte calipper?

Og ikke minst: Kan noen beskrive prosessen med å fikse calipperne med et rep. sett grundig?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til Toyota :). Prisforskjellene vi snakker om mellom rep.sett og overhalte calipere er merkbar.. ofte 450,- for rep.sett mot samlet 2000-4000,- i innbytte på begge kaliperene foran avhengig av om du har tromler bak, ABS og slikt. Tallene har jeg fra http://www.mekonomen.no

 

På min Corolla valgte jeg å bytte inn caliperne, men det var mye billigere sammenlignet med for Camryen din, samt at jeg hadde nye skiver. Dessuten var gliderne i temmelig dårlig forfatning. Sjekk disse på din, er det treghet her så vil klossene ligge litt mer an på stempelsiden med påfølgende slitasje (gitt at du har glideåk med ett stempel, noe toyota har brukt på svært mange modeller).

 

Jeg vil tro at om selve sylinderveggen hvor stempelet vandrer er hardt rustet opp og ripete vil det nok kreve litt mer "hjelp, innsats og penger" (blod, svette og tårer???) for et tilfredstillende resultat. Ser det derimot gulle godt ut så skulle det ikke være så vanskelig med et rep.sett. Skaffer du deg en reparasjonsmanual som feks fra Haynes så står alt forklart pent og pyntelig der.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vanskelig har du teknisk innsikt. Det som ofte er problemet er å få på støvhetten. Jeg bruker å ta to strips rundt stempelet og brekke støvhetten over disse med en stump gjenstand som ikke skader støvhetten, mens jeg presser stempelet med i calipperen.

 

Når støvhetten endelig er på plass, så tar jeg en loddebolt og brenner forsiktig stripsene av. Voila, så er støvhetten på plass uten skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sannsynligvis gliderne dine som går tregt, prøv å rens og smør dem med alufett, kan være nok...

 

Oki..:) Men som jeg antydet i den første posten min så er jeg ikke så inne på sånt. Høres nok dumt ut, men hvor (og hva) er gliderne? Har også blitt tipset om å smøre stempelet. Er dette en enkel operasjon? Kan jeg få problemer med å få satt det inn igjen?

 

Og samtidig. Jeg har ikke noe spesial fett til stempelet. Har hørt at vanlig bremseveske også gjør susen? Noen som har erfaring med sånt? Andre ting som også funker bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.padandwheels.com/mr2/calipers/fronts/calipers.html

http://www.padandwheels.com/mr2/calipers/fronts/calipers2.html

 

Denne siden skulle hjelpe deg litt på vei.. Sannsynligvis ser dine kalipere temmelig like ut :) glider = slider på engelsk..

Disse kan du gjøre noe med med delene i bilen.. Jekk opp, ta av hjulet og løsne kaliperen og heng den opp i noe tau som du fester i feks fjæra. Dette tar av evt belastning på bremseslangen.. så inspiserer du og evt overhaler gliderne.. Er gummien sprukket eller det er mye corrosjon på bøssingen så bør du vurdere å skifte disse delene ut. Mulig at du må til toyota for å få fatt på disse, med mindre de følger med et rep.sett.

 

Når du har kaliperen av så inspiserer du samtidig stempelet og pakningene.. se om du med rimelig letthet klarer å presse det inn (vær obs på bremsevæskenivået i beholderen).

 

Angående fett til bremsedeler.. Det blir lett veldig varmt, så sørg for å få tak i noe som kan brukes. Er ikke helt sikker på at kobberpasta er 100% riktig på gliderne, men du bør finne ut av dette før du monterer det.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår