runris Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Heisann. Jeg har da ikke allverdens peiling på den mekansike biten av biler så håper noen her kan være til hjelp. Jeg skiftet bremsklosser foran på min Toyota Camry 2.0 90mod i desember, og nå er klossene helt nedslitt. Ja, er klar over at det skyldes calipperne, men der stopper også kunnskapen. Har blitt anbefalt å kjøpe et rep. sett og "fikse det selv". da lurer jeg på litt av hvert. Vil dette stort sett gå bra? Hvor ille er det før jeg må bytte calipper? Og ikke minst: Kan noen beskrive prosessen med å fikse calipperne med et rep. sett grundig? På forhånd takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Har null peil på toyota, men forhør deg litt om pris på repset vs renoverte callipere. Husk at du får pant når du leverer inn de gamle. Er meget mulig det ikke er så stor forskjell. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 Jeg kjenner til Toyota :). Prisforskjellene vi snakker om mellom rep.sett og overhalte calipere er merkbar.. ofte 450,- for rep.sett mot samlet 2000-4000,- i innbytte på begge kaliperene foran avhengig av om du har tromler bak, ABS og slikt. Tallene har jeg fra http://www.mekonomen.no På min Corolla valgte jeg å bytte inn caliperne, men det var mye billigere sammenlignet med for Camryen din, samt at jeg hadde nye skiver. Dessuten var gliderne i temmelig dårlig forfatning. Sjekk disse på din, er det treghet her så vil klossene ligge litt mer an på stempelsiden med påfølgende slitasje (gitt at du har glideåk med ett stempel, noe toyota har brukt på svært mange modeller). Jeg vil tro at om selve sylinderveggen hvor stempelet vandrer er hardt rustet opp og ripete vil det nok kreve litt mer "hjelp, innsats og penger" (blod, svette og tårer???) for et tilfredstillende resultat. Ser det derimot gulle godt ut så skulle det ikke være så vanskelig med et rep.sett. Skaffer du deg en reparasjonsmanual som feks fra Haynes så står alt forklart pent og pyntelig der. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Mars 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2006 En Haynes-manual er gull verdt om man har litt lite peil. Den summen du bruker på boka sparer du inn igjen mange ganger. Sjekk Bokkilden, Amazon, Ebay, Automobilia, osv. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 Er ikke vanskelig har du teknisk innsikt. Det som ofte er problemet er å få på støvhetten. Jeg bruker å ta to strips rundt stempelet og brekke støvhetten over disse med en stump gjenstand som ikke skader støvhetten, mens jeg presser stempelet med i calipperen. Når støvhetten endelig er på plass, så tar jeg en loddebolt og brenner forsiktig stripsene av. Voila, så er støvhetten på plass uten skade. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
runris Skrevet Mars 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 Takker for alle tips. Noen som vet om Haynes finnes på norsk, eller i det minste er i salg i norge for Camry 90mod. Jeg tok et par søk, men fant den bare i utlandet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 Er sannsynligvis gliderne dine som går tregt, prøv å rens og smør dem med alufett, kan være nok... Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
runris Skrevet Mars 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 Er sannsynligvis gliderne dine som går tregt, prøv å rens og smør dem med alufett, kan være nok... Oki..:) Men som jeg antydet i den første posten min så er jeg ikke så inne på sånt. Høres nok dumt ut, men hvor (og hva) er gliderne? Har også blitt tipset om å smøre stempelet. Er dette en enkel operasjon? Kan jeg få problemer med å få satt det inn igjen? Og samtidig. Jeg har ikke noe spesial fett til stempelet. Har hørt at vanlig bremseveske også gjør susen? Noen som har erfaring med sånt? Andre ting som også funker bra? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet Mars 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 23, 2006 http://www.padandwheels.com/mr2/calipers/fronts/calipers.html http://www.padandwheels.com/mr2/calipers/fronts/calipers2.html Denne siden skulle hjelpe deg litt på vei.. Sannsynligvis ser dine kalipere temmelig like ut :) glider = slider på engelsk.. Disse kan du gjøre noe med med delene i bilen.. Jekk opp, ta av hjulet og løsne kaliperen og heng den opp i noe tau som du fester i feks fjæra. Dette tar av evt belastning på bremseslangen.. så inspiserer du og evt overhaler gliderne.. Er gummien sprukket eller det er mye corrosjon på bøssingen så bør du vurdere å skifte disse delene ut. Mulig at du må til toyota for å få fatt på disse, med mindre de følger med et rep.sett. Når du har kaliperen av så inspiserer du samtidig stempelet og pakningene.. se om du med rimelig letthet klarer å presse det inn (vær obs på bremsevæskenivået i beholderen). Angående fett til bremsedeler.. Det blir lett veldig varmt, så sørg for å få tak i noe som kan brukes. Er ikke helt sikker på at kobberpasta er 100% riktig på gliderne, men du bør finne ut av dette før du monterer det. Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.