Gå til innhold

Olje på clutch ?

Ranger emnet

bmn

Anbefalte innlegg

Nettopp ferdig med å bytte gearkasse på min 16v 86mod(gamle kassen=knas-sprut). Sjekka dessverre ikke clutch, om den var gåen eller om den var tørr og fin.

Var ute idag og prøvde bilen og når jeg gir den så slurer clutchen. :( Er det olje på clutchen eller kan gearkassen være gåen?

Hvis det er olje på den, vil det gå seg til eller må denne skiftes/gjøres ren?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skal vel litt til å få olje på clutchen, hvis du ikke har vært av med den. Lekker bilen din olje eller?

Hvis clutchen slurer så er nok ikke kassa problemet. Da er det vel heller at lamellen er utslitt, trykkplata for svak(?), olje på clutchen slik du nevner, eller kanskje clutchwire/hydraulikk som ikke slipper opp helt om du skjønner hva jeg mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, vi slakka den såpass at det var litt døgang. Var å kjørte i sted og da virka det som om den slura mindre(litt vanskelig å si for det er glatt på veien.)!

Fikk ikke testa helt ut for bremsene holdt på å ta fyr, håndbrekkwiren låste seg. :0 Thats golf gti! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo være.. den pluggen som du tar av får å se etter tenningsmerket på svinghjulet.. det sitter rett under oljetrykksbryteren og alle oljerøra (seff) om det er lekk der, og det renner enten olje eller frostveske ned dit.. blir den slik.. det hadde jeg problemer med

bare en pekepinn.. :)

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

For et par-tre dager siden testa jeg bilen, ga jernet i 3.gir ved flere anledninger og da var det ingen slur what so ever. Fikk skiltene idag og selvfølgelig slura den som et helvete igjen! Wotish...

Var minusgrader da den fungerte, og plussgrader idag(men antar dette har ingenting å si). Bare veldig merkelig

Hvis clutch(lamell) er slitt vil det merkes på pedalen? Pedalen virker veldig kort på en måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en grei måte å sjekke om clutchen er slitt som læreren min lærte meg:

sett bilen i motbakke, sett den i høyeste gir, gass til ei 4-5k rpm og slipp clutch pedalen brått.. viss motoren dør med en gang er ikke clutchen gåen.. viss motoren jobber litt før den dør ut, er enten clutch platen gåen, eller så har du fått noe olje på.

slurer den da, er det bare å sette igang å skru ut igjenn clutchen dessverre..

men når du har den ute da, kan du sjekke membrafjæra også.. sjekke over at den er hel og ikke sprukket..

legger ved bilde, sånn det ikke blir noen missforståelser :)

membranfjr.jpg

men når du tester clutchen, så skal bilen stå rolig, så ta bakkestart..

Mvh Tom

VW Golf 5 2.0TDI 2005mod.

Jeep Cherokee 4.0 1993mod.

Nissan 200SX 1.8T 1991mod.

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo være.. den pluggen som du tar av får å se etter tenningsmerket på svinghjulet.. det sitter rett under oljetrykksbryteren og alle oljerøra (seff) om det er lekk der, og det renner enten olje eller frostveske ned dit.. blir den slik.. det hadde jeg problemer med

bare en pekepinn.. :)

Er det murlig og påte på med avfetting eller noe dedi der hvis slikt skjer? eller vil det bare bli verre`? min topp er borte og clutchen er begynt å slure..

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det murlig og påte på med avfetting eller noe dedi der hvis slikt skjer? eller vil det bare bli verre`? min topp er borte og clutchen er begynt å slure..

Jeg vaska med bremsevaskeren vi hadde på skolen etter at en presterte å fylle olje rett på clutchen min:shake Funka fint det, slura litt i starten, men ga seg etterhvert som jeg fikk kjørt litt.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vaska med bremsevaskeren vi hadde på skolen etter at en presterte å fylle olje rett på clutchen min:shake Funka fint det, slura litt i starten, men ga seg etterhvert som jeg fikk kjørt litt.

tok du ut clutchen da eller bare spruta nedi? eller er "bremsevaskeren" en delevasker?

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider