Gå til innhold

Tikking

Ranger emnet


Kaasin

Anbefalte innlegg

Eg kjører en 87 Sierra IS som har gått som ei klokke den siste tiden.

Men, nå har det skjedd noe. I dag så var eg på skolen og når eg kjørte heim så kom det ei ganske kraftig tikking etter ca 200m. Kjørte heim og tok av topp deksel for å sjekke ventilene. Sjekka klaringene og der det skal være 0,25mm på avgass siden så var nesten alle rundt 0,30mm noen var faktisk større. På innsug ventilene så var det bedre men, nesten alle var 0,05mm større der også. Er dette nok til å gi kraftig tikking eller er det rådebank eg har fått meg?

Er rådebank noe som er vanlig på ISèn? Det er bra oljenivå og bra med kjøling..

Setter pris på både korte og lange teorier som kan hjelpe meg her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som rådebank hvor det ene lagret har blitt med veiva rundt og blitt spist opp jeg.. Stemplet tar da borti toppen, og det blir romt der hvor rådelagret har sitti.. Du får ta opp og se.. ;)

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå ei stund før det skjer noe "drastisk" ja! Noen motorer kan gå 2km med det der, og noen kan gå de utroligste lengder. Men forresten; pørv å fyll på med 98 istedenfor 95. Kan være ventiltikking også, så prøv å fyr på 98! Vet om noen som har hatt ventiltikking som ble borte ved påfyll av 98...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres litt ut som rådebank, men er ikke noe vippearmer som har hoppa av, eller no sånt

 

Kjørt med lignende i flere mnd, hørtes mest ut som vippearmsproblemer dette.

 

Sleng klaringene 0,05 under det ford sier på kald motor...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å justere ventilene i morgo. Skal prøve alle triks, håper i det lengste at det ikkje er rådebank eller at eg kan komme meg til Bø uten å stoppe opp på vegen.. Kan bytte motor heime så det går greit hvis eg kjem meg dit. Eller om eg får med meg motoren heimefra og opp hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo prøve å starte motoren med toppdekslet av, pleier å justere med motoren i gang for å høre hvor den tikker jeg, hater ventiltikking, gjort det på sierra 2.0, der blir det litt gris da, og på granada 2.8, lite søl.

 

Kunne jo prøvd SAE 30 mineraloje og da, gjør underverker, gjerne tjukkere også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå ei stund før det skjer noe "drastisk" ja! Noen motorer kan gå 2km med det der, og noen kan gå de utroligste lengder. Men forresten; pørv å fyll på med 98 istedenfor 95. Kan være ventiltikking også, så prøv å fyr på 98! Vet om noen som har hatt ventiltikking som ble borte ved påfyll av 98...

 

Jeg skjønner ikke helt hva oktaninnhold i bensin kan ha med ventiltikking å gjøre da men. Tenningsbank derimot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår