Gå til innhold

Hvordan gjøre bilen mer sladdevennlig?

Ranger emnet


Brede

Anbefalte innlegg

Ja, ta av stab staget foran på en sierra/scorpio....

 

Da subber jo ikke hjula borti :)

Men å fjerne det bak kan vel gjøre litt.

 

ellers, ett triks som funker jævelg bra: Burn begge dekka ut på stria, da legger den seg bra, og lett å kontrollere også.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Høres ut som noen blander sammen begrepene stabilisatorstag aka. kregningshemmer, dempertårn-avstivere aka. tårnstag og radius-armer (hvilke angir castervinkel og stiver av hjulopphenget i frem-bak-retning). Videre angående overstyring skal det også hjelpe på med stivere fjærer bak ifht. foran kombinert med mere aggressivt ventilérte bakre støtdempere. Stive foringer skal også være en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stabilisatorstag er ikke det som går fra dempertårn til dempertårn (antiroll-bar)? Hvor sitter stab. stag da? Og hvordan sveise stab stag? Husker jeg så en sierra hos høggern for et par år sia med stang mellom dempertårna bak, det hjelper vel?

Har alltid trudd at stab. stag er det som sitter originalt og krengningshemmer er det du setter på fra tårn til tårn...

1999 Ford F250 m. 2003-2005 lykter og grill

2003 Chevrolet Trailblazer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig hva som kalles for hva er kanskje ikke sakens kjerne, men det er viktig at man har kontroll på hva som er hva og ikke eventuelt sveiser feil del. Tårnstag som forbinder disse to med hverandre, eventuelt triangulérer med torpedovegg / passende festepunkt bak er aldri feil å sette på. Kort og godt; jo stivere bilens chassis er, jo bedre. Kregningshemmere på sin side (aka. anti-sway-bar) ligger horisontalt på bilens lengderetning og virker på den måten at når bilen kjører i en hump følger staget med opp og ned etter bevegelsen i hjulopphenget. Når man svinger, på den annen side, blir kregningshemmeren trykket opp på den ene siden og utøver dermed en kraft på det andre hjulet (i.e. skyver det innerste hjulet opp). På denne måten blir en hel del av vekten som overføres til det ytterste hjulet i svingen direkte tilbakeført til det indre, ergo; mindre kregning.

 

Her har vi en kregningshemmer bak på en Honda; røret i midten av bildet som holdes på plass av to røde foringer på hver side:

sb01.jpg

 

EDIT: Gratulerer til meg selv som ved dette har nådd min 4000. post.

EDIT2: Da en bekjent av meg montérte tårnstivere og kregningshemmere på sin Mazda 323F ble bilen bokstavelig talt ikke til å kjenne igjen. Moddene gjorde stor forskjell på bilens karaktér.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plukk av stabstaget foran, hev bilen i rævva og slipp ut mesteparten av lufta i bakdekkene! Gidder du, så sveis sperre. Ulempen er vel at bilen vil kreve sin mann for å i det hele tatt klare og unngå å skrense....

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at Sierra og Scorpio har ekte macpearsonoppheng foran da, og ikke kopier, dvs. at stabstag og caster/reaksjons-stag er kombinert, da er nok det ikke så lur idè å fjerne det, har kjørt med knektfeste til stabstagsforinga på sierra, ikke noe å anbefale, men måtte flytte bilen, hjulet subba både foran og bak på skjermen.

Staget oppe blir ofte feilaktig omtalt som stabstag, men riktig navn er etter min mening fjærtårnsstabilisator, andre gode navn og, men dette beskriver godt hva det gjør for noe.

 

Helt korrekt navn på stabstag blir også Krengningsstabilisator, krengningshemmer er vel en dårlig fornorsking av det svenske krängningshammare.

 

Gode tips for å gjøre en sierra mere sladdevennlig blir vel sammenlagt, stiv den av bak, kapp gjerne 2 runder, IKKE fjern stabstag foran, olje/dieselinnsprøytning, pigg(frie) dekk, gjerne dyppa i olje eller slura på stria.

sveis sperre hvis du tør, men sørg for å sveise ordentlig, kan vaære snakk om rimelig mye dreiemoment som jobber der(1000 Nm kanskje mer).

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at Sierra og Scorpio har ekte macpearsonoppheng foran da, og ikke kopier, dvs. at stabstag og caster/reaksjons-stag er kombinert, da er nok det ikke så lur idè å fjerne det, har kjørt med knektfeste til stabstagsforinga på sierra, ikke noe å anbefale, men måtte flytte bilen, hjulet subba både foran og bak på skjermen.

Staget oppe blir ofte feilaktig omtalt som stabstag, men riktig navn er etter min mening fjærtårnsstabilisator, andre gode navn og, men dette beskriver godt hva det gjør for noe.

 

Helt korrekt navn på stabstag blir også Krengningsstabilisator, krengningshemmer er vel en dårlig fornorsking av det svenske krängningshammare.

 

Gode tips for å gjøre en sierra mere sladdevennlig blir vel sammenlagt, stiv den av bak, kapp gjerne 2 runder, IKKE fjern stabstag foran, olje/dieselinnsprøytning, pigg(frie) dekk, gjerne dyppa i olje eller slura på stria.

sveis sperre hvis du tør, men sørg for å sveise ordentlig, kan vaære snakk om rimelig mye dreiemoment som jobber der(1000 Nm kanskje mer).

 

Stemmer det med stabstaget ja.... glemte det i farta. Blir nok enda mindre kjørbar uten dette. Har prøvd en sierra med skikkelig utslitte casterforinger en gang, slik at hjula flytta seg nærmere 5cm når du rørte bremsen... forferdelig bil... ellers helt enormt forslag dette oljedryppet i hjubuen!!:roll: :roll:

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heve den bak sier noen, kappe fjærer bak sier andre. Bilen er allerede veldig høy bak pga lav vekt. Gidder ikke å kappe fjærer men sveiser gjerne en ekstremt stiv dings (fjærtårn-ettellerannet) bak. Så hvis det ikke hjelper så veldig så blir det sperre da. Noen som har link til step-by-step instruksjoner til å sveise sperre? Har en kompis som sveiser men han har bare sveisa sperre en gang før og han mente at det holdt ikke så veldig lenge.

:cab

 

EDIT: Kjøpte vindusspyler-sett på biltema til en gammel bil jeg hadde med tanke på diesel-sprut på hjula men hadde ikke verktøy da og var så smart at jeg lot det ligge igjen i bilen når jeg vraka den.

 

EDIT2: Noen måter å gjøre den mykere foran da? Og at den fortsatt er trygg å kjøre...

 

EDIT3: For lite luft i bakhjula sa noen, hjelper det ikke å ha altfor mye luft i bakhjula? Luft-plakaten sa jeg skulle ha 1.8 foran og 1.8 bak, nå har jeg 2.7 bak.

1999 Ford F250 m. 2003-2005 lykter og grill

2003 Chevrolet Trailblazer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sierraer jeg har vært borti sladder jo nokså godt orginalt. Sveisa sperre går fint å kjøre med om sommer'n. Er morro å hoppe og huske litt i rundkjøringene.. Og så er det helt umulig å komme vanlig gjennom en sving på grusvei.. hehe

Bytt hjul bak til noen med mindre rullediameter og dårligre dekk. Kapp fjærene bak. Juster stab stag.

 

______________

Ambefaller 20 år gammle dekk fra en ford taunus på hugger'n. Gjerne som har ligget til marinering i gjørme de siste 10 årene... Det spant som faen, sjølv om råden banka, og motoren gikk uten vann. vi drepte Sierra'n te en kammerat (varmskjærte den etter ca 50min på turtallsperra), men dagen etter sto den opp fra de døde og raklet i vei... Så vi bestemte oss for å hone opp motoren innvending.. litt spillolje og litt sand. Dø dø dø jæ..la ford... Solid de motorene ja. hehe. Hugger'n her hjemme skulle ikke få noe bra fra oss...

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk at de er fine å ligge breit med når de er høye i ræva. Kappet fjærene på en ei gang, og den ble mye vanskeligere å få ut.

Kunne før bare bruke raskt rattutslag til den ene siden og så til den andre i rundt 80, og vips lå du breit. Etter kapping ble understyring et mye vanligere fenomen. Dette var vanlig 2liter og ikke IS.

En god oppskrift på å ligge breit er mer fart. Og da hjelper det også med god plass :D

Forgasser fra 2,8 hjelper også bra på bunndrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn avstivning mellom dempertårna, jeg tenkte på å bruke stålrør i 2-3" tykkelse, og kutte en V i enden på de og bare sveise fast sånn:

s66f44.jpg

Hjelper det å ha et nederst også sånn som på bilde eller er det like greit med bare et øverst?

Så forresten en plate baki bagasjerommet idag, helt bakerst mot bakluka.

s66ekn.jpg

Har den noen funksjon annet enn å gjøre bilen tyngre bak? Er det avstivning også eller kan jeg fjerne den? Ser ut som den veier noen kilo.

Lagde Lancer EVO luftinntak i panseret og cosworth grill idag. Kuttet hullene ihvertfall, hadde ikke noe å lime fast nettingen med.

s66k3l.jpg

 

EDIT: Ja, det er sikkert lett å få ut r*va i 80, men det er ikke poenget... Vil bare at det skal gå an å ligge breit i rundkjøringer og svinger om sommeren uten å satse så altfor hardt.

1999 Ford F250 m. 2003-2005 lykter og grill

2003 Chevrolet Trailblazer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

 

Helt korrekt navn på stabstag blir også Krengningsstabilisator, krengningshemmer er vel en dårlig fornorsking av det svenske krängningshammare.

 

...

 

 

Det er bedre norsk å kalle det en krengningshemmer, for det er jo nettopp det den gjør, nemmlig å hemme/hindre krengning.

 

Tenk på det, hvordan stabiliserer man egentlig krengningsbevegelsen?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår