Gå til innhold

Hvordan gjøre bilen mer sladdevennlig?

Ranger emnet


Brede

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Siden dette er en dagligdags bruksbil er spylerdyser i hjulbuer det eneste trygge...det å sveise sperre er livsfarlig!

 

Kjørte en stund med sveisa sperre i bruksbilen jeg(til den røyk på EU kontrollen). Ikke noen større problemer det, men vill dekkslitasje da

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er livsfarlig tror jeg ikke på... vet om fler som kjører med sperrer, tilogmed en som kjører med 100% sperre forran og bak på en Suzuki SJ.

Større slitasje på hjul og drivledd, men bortsett fra det merkes det ikke sier han...

 

Skal snart prøvesveise en sperre bak på SJ'en min, og funker det bra kjøper jeg sperre til å ha både forran og bak.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s66ekn.jpg

 

Denne plata er ei forserkning som blir satt i ved montering av hengerfeste. Kan ta den ut, men da må du ta av hengerfestet også....

 

For å stive av dempertårnene bak har jeg fundert litt på å gjøre noe sånt (De foskjellige fargene er forskjellige ideer): (Malte det over bildet til Brede):

 

s66f44.jpg

 

Mener det blir stivere å krysse de, eller å lage to trekanter festet i ei plate i golvet, enn å ha et stag gående på tvers direkte mellom tårnene. :)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s66ekn.jpg

 

Denne plata er ei forserkning som blir satt i ved montering av hengerfeste. Kan ta den ut, men da må du ta av hengerfestet også....

 

For å stive av dempertårnene bak har jeg fundert litt på å gjøre noe sånt (De foskjellige fargene er forskjellige ideer): (Malte det over bildet til Brede):

 

s66f44.jpg

 

Mener det blir stivere å krysse de, eller å lage to trekanter festet i ei plate i golvet, enn å ha et stag gående på tvers direkte mellom tårnene. :)

 

Så jeg bør lage et kryss istedet for å ha stag imellom tårna eller i tillegg? Kan du eller noen andre ikke tegne inn det optimale da? Og hva bør jeg bruke? 2" rør? Tenkte bare å få av lakken så kutte en V i enden av røra og sveise overdrevne sveiser. Burde ikke det holde?

 

Har prøvd å ta av hengerfeste, men det har blitt påkjørrt eller noe så selve festet er bøyd over skruene på ene sida. Skal prøve å rygge på det med en truck for å få retta det opp. :P

Den plata og hengerfestet må jo veie noen kilo og hjelpe litt.

Begynte forresten å snø her i kveld. :D

 

Forresten så er det jo tilnærmet umulig å kjøre med 100% sperre foran. Det bruker de jo bare på 4x4 hvis de skal ta seg løs eller kjøre rett fram opp en bratt bakke eller noe.

1999 Ford F250 m. 2003-2005 lykter og grill

2003 Chevrolet Trailblazer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med sveisa sperre jeg, ikke noe problem. Biloen kan ha en tndens til å "hakke" litt i rundkjøringer bare.

Hvis det er snakk om en sierra og den skulle vare og du skulle bruke den som bruksbil, ville jeg driti i å sladde med den...;)

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tegning av slik jeg har lurt på å gjøre det:

 

DSCN5248.jpg

 

Strekene og prikkene nederst viser ca hvor det ligger en kanal/profil under golvet (som også diffklumpen er festet i så vidt jeg husker), det grå feltet er bare ei feste/forsterkningsplate.

 

Et stag horisontalt mellom fjørtårnene vil kun overføre f.eks en trenkt kraft som presser mot høyre fjørtårn slik:

(Dette er veldig vanskelig å vise klart på ei tegning synes jeg)

De røde strekene er ei tenkt ramme de forskjellige stagene utgjør.

 

1stag.jpg

 

To kryssede stag vil overføre de slik:

 

Kryssetstag.jpg

 

Dimesjonen på rørene vil jeg tro holder med 25mm firkantrør eller 30mm rundt rør, 2mm gods er sikkert passe...

 

Å feste et fjørtårn med et annet mener jeg er en løsning som er god nok for de fleste, og jeg tror akkurat støtdempertårnene har blitt festepukter fordi de er stive og enkle å feste noe på uten for mye fuzz. (Fjørtårnene er jo forholdsvis stive originalt)

(Dette er bare synsing og tipping fra min side) ;)

 

Det er mulig å få bilen stivere enn den blir med tårnstag, men det er ikke alltid en vil dette, men f.eks. hvis man vil ha en bil som har "lett" for å sladde, eller her i en sierra med rute i bagasjelokket, som i utgangspunktet har lite støtte sideveis i bakre del av karrosseriet, og en nesten vertikal bakrute (bl.a. derfor lagde de sedanutgaven, fordi combi-coupen var for myk) :)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj oj oj, her var det mange merkelige forslag...

 

Bare for å slå det fast med en gang: Det finnes ikke noen mirakelløsning til 9,90 som får enhver bil til å oppføre seg som en driftebil. Når det å bytte fjærer er for mye jobb, så har man på en måte lagt lista. Tårnstivere er jo bare tull om du ikke engang skal bytte fjærer! En Sierra er kanskje en av de bilene som det er lettest å få brukbare deler til. Et senkesett koster ikke mange hundrelappene, men utgjør en formidabel forskjell.

 

Det som skremmer meg litt er at mange av de forslagene som har kommet vitner om null forståelse for hva som fysisk skjer når du skal ha en bil i sladd. Det er f.eks. riktig at en bil som er lav foran og høy bak vil være overstyrt. Hovedårsakene til dette er for det første at du flytter vekten forover, samt at tyngdepunktet bak vil være høyere og dermed vil du få en større vektforsyvning sideveis bak enn foran i sving. Men med et slikt oppsett vil du ha en svært lite forutsigbar bil. Kontraene vil bli heller voldsomme, og med den tekniske forståelsen som blir avslørt her så spørs det om det er noe særlig. Dersom du skal ha en bil som er overstyrt men kontrollerbar så vil du senke og stive hele bilen, montere en "anti roll bar" bak (må ikke forveksles med tårnstag), samt ha sperre og gjerne litt motoreffekt. Men da kommer også behovet for nye foringer, bedre dempere etc. Dårlige dekk og vindusspylerdyser er bare tullete og ekstremt farlig. Risikér gjerne deres egne liv, men nåde den som fronter med noen jeg er glad i med en slik bil. Overlever dere det, så er det kun midlertidig...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FSR: du glemte en ting, Føreren er det viktigste ;) Trening gjør mester! Biler sladder ikke av seg sjøl!

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sierra is er jo en grom bil å sladde med i utgangspunktet, lett å få ut og lett å kontrollere.

hvis det du er ute etter er å sladde i rundkjøringer du møter på din vei så gjør vel sperre susen. krenging er jo ikke sladderens beste venn akkurat, så neste du burde gjøre er å stive av bilen, spesielt et litt kraftig stag mellom hjulopphenga bak.

 

så sier meg enig med FSR jeg.

...prrrrrtt...

 

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår