Gå til innhold

Nytt frontsett

Ranger emnet


Gading

Anbefalte innlegg

Focal har sett i samme prisklasse som vedkommende refererer til i starten av tråden .

Og dette har ikke " hard " diskant, da tror jeg dere ikke har hørt settet spille .

 

Mvh

 

Focal er ikke dårlig, ikke det jeg sier. Men passer ikke min smak :)

 

Jeg har en kompis som har det settet som koster rundt det trådstarter vil gi for et sett. Hørte på det og... ja... min mening er sakt :)

 

Mvh Tony (som også er kresen på innspillinger)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg har hørt mye focal.... pleier å lytte på de mens jeg spiser boller! Tihi...

 

 

Ta deg en tur på et EMMA treff, så kan du høre på de forskjellige typene!

 

 

 

Lykke til

Nei! nytt prosjekt! Denne gangen blir det bra!!!

 

Dannet denne klubben på veien:

LIUF - Norge( Liker Ikke Usæriøse Folk)

Fri innmelding 2007\2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvus: du og de bollene dine :D

 

Som Pål sier er det forskjellig oppfatning av hva som er dyrt. I tillegg er det viktig å skille mellom "dyrt" og "mange penger" ;)

 

Og jeg stiller meg bak det mange i tråden, bl.a. Glenn, med rette har påpekt; selv om to forskjellige frontsett er "bra", er du på jakt etter det som er best for DEG. Da er det viktig å prøve å få til en lytt på alternativene, eller i det minste oppgi så mye som mulig rundt hva slags lyd du er ute etter, hva slags musikk du hører på, hva slags komponenter det skal spille sammen med osv.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvus: du og de bollene dine :D

 

Som Pål sier er det forskjellig oppfatning av hva som er dyrt. I tillegg er det viktig å skille mellom "dyrt" og "mange penger" ;)

 

Og jeg stiller meg bak det mange i tråden, bl.a. Glenn, med rette har påpekt; selv om to forskjellige frontsett er "bra", er du på jakt etter det som er best for DEG. Da er det viktig å prøve å få til en lytt på alternativene, eller i det minste oppgi så mye som mulig rundt hva slags lyd du er ute etter, hva slags musikk du hører på, hva slags komponenter det skal spille sammen med osv.

 

:)

 

 

Kan ikke noe for det, bare må!

Nei! nytt prosjekt! Denne gangen blir det bra!!!

 

Dannet denne klubben på veien:

LIUF - Norge( Liker Ikke Usæriøse Folk)

Fri innmelding 2007\2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvus: du og de bollene dine :D

 

Som Pål sier er det forskjellig oppfatning av hva som er dyrt. I tillegg er det viktig å skille mellom "dyrt" og "mange penger" ;)

 

Og jeg stiller meg bak det mange i tråden, bl.a. Glenn, med rette har påpekt; selv om to forskjellige frontsett er "bra", er du på jakt etter det som er best for DEG. Da er det viktig å prøve å få til en lytt på alternativene, eller i det minste oppgi så mye som mulig rundt hva slags lyd du er ute etter, hva slags musikk du hører på, hva slags komponenter det skal spille sammen med osv.

 

:)

 

Så enig så enig.

Synes det også er på sin plass å påpeke at mange såkalte gullører har en lei tendens til å blåse opp mikroskopiske detaljer til gigantiske overdrivelser.

Et av de mest ufortjente ryktene som finnes er at Focaldiskanter er "spisse" og "harde" i lyden.

Dette er en stor overdrivelse.

De har en lydsignatur som alle andre elementer, men det er faktisk ikke en generell sammenheng mellom lydsignaturen og materialet diskantmembranen er laget av.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de mest ufortjente ryktene som finnes er at Focaldiskanter er "spisse" og "harde" i lyden.

Dette er en stor overdrivelse.

De har en lydsignatur som alle andre elementer, men det er faktisk ikke en generell sammenheng mellom lydsignaturen og materialet diskantmembranen er laget av.

 

Mvh

Dag Johansen

 

Vel, der må jeg si meg litt uenig med deg min venn. Ryktene er ikke helt ufortjente, da titanium membranen til Focal har en lei tendens til å låte noe hardt koblet opp mot feil utstyr.

 

Samtidig føler jeg ofte man kan kjenne igjen visse klangkarrktere basert på membrantype. Det er selvsagt ikke mulig å generalisere 100%, men svært ofte har en menbrantype sin egen klangkarrakter. Det betyr selvsagt ikke at alle polypropylen elementer låter likt, på langt nær, men en viss liket er det som oftest å spore. Det er selvsagt også kvalitetsforskjeller ute å går her. Så pass mye som du og meg har diskutert lyd, tror jeg egentlig vi er enige, jeg fikk bare veldig lyst til å skrive noe meningsfylt...............he he.

 

mvh

 

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krangle ei, børn :D *kose seg med kaffe og Green Carnation - Pile of doubt*

 

Jeg er litt enig med begge. Jeg tror noe kan spores til det samme fenomenet som at "rør låter varmt, klasse D-forsterkere låter kaldt". Inkluderer vi klasse A også i det hele ser man at forsterkere som blir fysisk varme har en tendens til å bli karakterisert som varme og "gode" i lyden, mens fysisk kalde forsterkere får tilsvarende karakteristikk med motsatt fortegn. Generelt sett såklart.

 

Samtidig tror jeg også det henger endel igjen fra "hine hårde dager", når metalldomer faktisk låt surt og metallisk. Men forskjellige membranmaterialer har sin egenlyd og sine egenskaper, det er ikke til å komme bort fra. Kan samtidig slenge inn at Musical Transparency-konstruksjonene jeg hørte på Horten-messa for noen år siden var så langt fra metalliske og fnidrete som man kan komme ;)

 

Helt til slutt vil jeg lufte idèen om å skjele litt til hjemmestereo når man titter etter frontsett. Det er faktisk svært mye bra elementer tilgjengelig for en sum som kan anses som småpenger når man sammenlikner med mye av bilstereoelementene. Man må vite hva man skal se etter om man skal kunne sitte igjen med noen gevinst, noe også Glenn har påpekt før. Dessuten krever det at man har kunnskapen til å sette sammen et delefilter som fungerer bra med elementene man velger, eller at elementene er såpass enkle å ha med å gjøre filterteknisk at man "kan" dele dem aktivt. Noe som slett ikke er tilfelle for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Dessuten krever det at man har kunnskapen til å sette sammen et delefilter som fungerer bra med elementene man velger, eller at elementene er såpass enkle å ha med å gjøre filterteknisk at man "kan" dele dem aktivt. Noe som slett ikke er tilfelle for alle.

 

 

eller en kompis som kan slikt :)

 

 

Men seriøst... en ting jeg håper å unngå å se hele tiden i slike "anbefalings" tråder (spesiellt når trådstarter spør om ett frontsett som ikke koster mere enn 1700kr) er slike diskusjoner som ikke engang jeg forstår hva er annet enn noe om diskanter og materialer osv.... :)

 

Tror ikke trådstarter forstår dette helt heller med tanke på at han vurderer Boschmann ;)

Perry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kan samtidig slenge inn at Musical Transparency-konstruksjonene jeg hørte på Horten-messa for noen år siden var så langt fra metalliske og fnidrete som man kan komme ;)

 

Jeg hadde med det poenget i innlegget mitt, men jeg tok det bort da det ville være til liten nytte for trådstarter.

Jeg har til gode å høre en bedre diskant enn den i T1 og T2 til Musical transparency og den er laget av rent metall, den har ikke engant kobber i svingspolen!:bump

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, der må jeg si meg litt uenig med deg min venn. Ryktene er ikke helt ufortjente, da titanium membranen til Focal har en lei tendens til å låte noe hardt koblet opp mot feil utstyr.

 

mvh

 

Glenn

 

Du og jeg og andre som har lang fartstid innen lytting og lyd hører det, men for mannen i gata er dette for småting å regne.

Så har du de andre som går rundt å sprer ordet om "den forferdelige Focaldiskanten"- som antageligvis ikke har hørt det med egne ører annet enn at sånn hifi-nerder som oss har sagt det.

Vi snakker faktisk om relativt små detaljer her.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår